"אל תבכי ילדה שלי... כשלך קשה, קשה גם לי, אז על מה את חולמת" (אל תבכי / אוהב חממה). כל הורה לפעוט נתקל או ייתקל בקשיי פרידה בפתח המעון. בן השנתיים נצמד אליכם חזק ולא משחרר, בוכה בכי קורע לב, וכשהמטפלת ניגשת, הבכי מתגבר והאחיזה מתחזקת. בבוקר שכזה אנו מגיעים לעבודה מותשים נפשית ולא רגועים. לעיתים הבכי בבוקר מציף אצלנו ההורים רגשות רבים: דאגה, חשש, חוסר ביטחון, תסכול, אשמה ועוד. אנו מכילים את הבכי הזה בתחילת השנה וראים בו חלק מקשיי ההסתגלות, אבל כשהוא מופיע באמצע השנה והפרידות בבוקר הופכות לסיוט, לא תמיד אנו מבינים את המקור לו ואיך להתמודד איתו. בכי כזה וההתנהגויות הנלוות לו הם טבעיים ואופייניים לגיל. הילד שלנו גדל, יש לו דעות ורצונות משלו, ולא תמיד הוא יודע לתמלל את הרגשות שלו. בדרך כלל קשיי הפרידה יחלפו מעצמם בתוך כמה שבועות, אך מתוך הקושי הזה שילדנו מבטא בפרידות, יש לנו כוח כהורים להצמיח אותו ולתת לו כלים להתמודד עם פרידות אחרות שיחווה בהמשך: הישארות עם שמרטף, לינה אצל סבתא או אצל חבר, מעבר מהמעון לגן ועוד. ילדים שחווים הצלחה בפרידה בגיל הרך יפתחו עצמאות רגשית והבנה שיש להם כוחות ויכולת להתמודד עם מצבים מאתגרים. כיצד נעזור לילד? בדרך למעון – רצוי מאוד שהילד ילך למעון על הרגליים ולא בזרועות ההורים. כך אנו מעבירים לו מסר בלתי מילולי שהוא מסוגל, עצמאי ובעל כוחות. ביישובים אפשר גם לנסוע על בימבה או לרכוב על אופניים, וכך נוספים אתגר והנאה לדרך. טקס פרידה – כדאי מאוד לבחור יחד טקס פרידה קצר (למשל, שתי נשיקות על כל לחי ואחת על האף). אפשר לתרגל את הטקס גם ביציאות קצרות מן הבית (לקניות, למשחק וכו'). שגרה קבועה ומוכרת מעניקה לילד ביטחון. רצוי שרגע הפרידה יתקיים יחד עם המטפלת, כאשר ההורה מספק תיאור קצר: "אני הולך לעבודה. שיהיה לך יום מהנה וניפגש שוב כשתתעורר משנת הצהריים". פרידה קצרה וברורה – פרידות מהוססות מבלבלות את הילד ומקשות עליו. אם מבינים שהפרידה היא סיטואציה קשה ובלתי נסבלת לילד, יש לקצר אותה ולא "למרוח". לא מומלץ להתחפש לעציץ ולהציץ מאיזה חלון. הילד "יעלה עליכם" וכך תשדרו חוסר ביטחון גם כלפיו וגם כלפי המטפלת. לא רגועים? חכו 20 דקות והתקשרו למעון לשמוע מה שלומו. אפשר גם להקדים מעט את האיסוף באותו יום. לא להיעלם – חשוב לומר שלום ולא להיעלם בפתאומיות. כך נשמור על אמון הילד והוא יבין שאנו נפרדים ובסוף היום נחזור. תגובה לבכי במהלך הפרידה – אם הילד מתקשה מאוד ובוכה, רצוי שההורה יגיב בקצרה, למשל, "אני רואה שקשה לך היום" (שיקוף אמפטי), "אני בטוחה שעוד מעט תירגע ותהנה לשחק עם..." (מסר המשדר אמונה ביכולתו של הילד). שמרו על קשר עין עם הילד ועל טון דיבור רגוע ובוטח. הסבר ארוך עלול לבלבל את הילד ולהאריך את משך הפרידה. על אף הבכי, חשוב שתמשיכו את הפרידה ולא תחזרו בכם, כדי לא לבלבל את הילד, וכדי שילמד שבכי לא מחזיר אתכם. פרידה בליווי מטפלת – החלטתם שאתם עוזבים את המעון והולכים לדרככם? קיימו את הפרידה יחד עם המטפלת וודאו שהיא יודעת על כוונתכם להיפרד, כדי שתימצא בקרבת הילד ותוכל לשמש לו דמות בטוחה. תקופות של שינויים – תקופות של שינויים, כמו חזרה למעון אחרי חולי, לידת אח או אחות חדשים, הורה השוהה בחו"ל ומעבר דירה, יכולות להוביל לנסיגה בהתנהלות הפרידה בבוקר. עלינו להיות רגישים ומודעים לכך, וכמובן ליידע את צוות המטפלות בכל שינוי שחל. בכל זאת, יש לזכור כי זהו מצב נורמטיבי וכי אפשר לחזור להתנהלות פרידה טובה כפי שהייתה לפני שחלה תקופת השינויים. משחק סוציו-דרמטי / סיפור – אפשר להמחיש בעזרת בובות סיטואציה של פרידה בכניסה לגן. לפעמים חוסר הוודאות הוא המהווה את הקושי, וההמחשה תראה לילד מה מצופה לו בפרידה ובהמשך היום. אפשר גם לספר "סיפור עם סוף טוב" עם שם הילד שלכם ושם המטפלת שלו, ולתאר מה יהיה היום במעון. פרידה הינה תהליך מורכב וטעון, אולם ביכולתנו להקל על הילד ולעזור לו בחוויה זו. הצוות החינוכי במעון משמש כעוגן רגשי, מרגיע ומשרה תחושת ביטחון. המטפלת משלבת את הילד בעשייה ובהתנסות בדברים חדשים בכוחות עצמו, מה שמביא לקיצור הבכי ולהפחתת חששותיו. עם זאת, חשוב לזכור שילדינו שונים זה מזה ומגיבים באופן שונה לפרידה, וכי כל התגובות לגיטימיות! טבעי והגיוני שהילד ימחה ולא ירצה שתעזבו אותו, אך עם זאת, פרידה נכונה היא תהליך טבעי, נורמטיבי וחשוב להתפתחותו התקינה של הילד. בראייה לטווח ארוך כדאי שנזכור כי באמצעות הכלים שניתן לילדינו היום נכין אותם להמשך החיים תוך כדי פיתוח יכולות וחוזקות, וכן להתמודדות עם מצבים חדשים מתוך תחושת מסוגלות. הכותבות הן מדריכות פדגוגיות ברשת המעונות בשבילי החינוך – פרח. "בשבילי החינוך" היא רשת המפעילה מעונות יום בפריסה ארצית ומעניקה מדי יום טיפול מסור, אוהב ומקצועי לאלפי תינוקות ופעוטות. "פרח" היא זרוע של הרשת, הפועלת בתחום החינוך המיוחד.