אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דובר צה"ל

ספינת 'אח"י מגן', ספינת הטילים החדשה של חיל הים מדגם 'סער 6', הגיעה לישראל בשבוע שעבר והתקבלה בטקס חגיגי.

בשיחה עם ערוץ 7 סיפר סא"ל הרב אופיר טובול, רב זרוע הים, על האתגרים להם נתנה מענה הרבנות הצבאית עוד משלב חניכת החיילים על הספינה במספנה בגרמניה ועד לשילובה במשימות הביטחוניות של צה"ל.

"מענה הרבנות מתחיל עוד במספנה עצמה, בעיר קיל בגרמניה", אמר סא"ל הרב טובול. "החיילים שמשרתים על הספינה נשלחו כבר מבעוד מועד לשם ולמעשה שמה כבר המעורבות שלנו, כרבנות זרוע הים, החלה".

ספינת 'אח"י מגן' הגיעה לישראל, כאמור, בשבוע שעבר, ובתקופה הקרובה תגענה עוד מספר ספינות חדשות; 'אח"י עוז', 'אח"י ניצחון', ו'אח"י עצמאות'.

רב זרוע הים, סא״ל הרב אופיר טובול קובע מזוזה בספינה
רב זרוע הים, סא״ל הרב אופיר טובול קובע מזוזה בספינהצילום: דובר צה"ל

משלחת זרוע הים הגיעה למספנה בגרמניה כדי ללמוד איך להפעיל את הספינות החדשות. רבנות זרוע הים נשלחה בראש ובראשונה על מנת "לאפשר את מענה המזון הכשר לחיילים ששוהים שמה במספנה בגרמניה בשלב של הלימוד שלהם על הכלי וכל מה שנדרש".

ספינת אח"י מגן
ספינת אח"י מגןצילום: דובר צה"ל

"עוד לפני שהם הגיעו לגרמניה, אני נסעתי לשם בשליחות של זרוע הים על מנת לייצר את התשתיות ולאפשר להם מענה בכל מה שקשור לתחומי הרבנות", סיפר סא"ל הרב טובול.

לדבריו, "ביצענו שמה הסדרה בתחום המזון, לקחנו קייטרינג יהודי מהמבורג שמספק להם מזון באופן יומיומי, מספק להם ארוחות חמות, כולל לשבתות ולחגים שהם נשארו שם. יצרנו קשר עם ספקי מזון כשר ברחבי גרמניה על מנת שיוכלו לספק עבור החיילים פרודוקטים כשרים לטובת החדרים שהם לנים בהם. ממש יצרנו חבילה שלימה שמאפשרת מזון כשר, כמו שמתחייב בפקודות הצבא לספק לחיילי צה"ל מזון כשר בכל מקום שהם נמצאים".

טקס מסירת אח"י מגן לזרוע הים לפני כחודשדובר צה"ל

"המענה כלל גם את מה שצריך בשביל החגים, חנוכיות לקראת חנוכה ומגילת אסתר בפורים, מחזורים ושופרות לראש השנה וכדומה", סיפר. "שלחנו להם סוכה שהם הקימו שמה במתחם, ארבעת המינים וכל מה שנדרש בתחומי הרבנות".

עבודתה של הרבנות כללה גם מתן דגשים בתכנון מבנה הספינה. "כבר בשלב תכנון תשתיות המטבח נתנו דגשים על מנת לאפשר את כל ההפרדות הנדרשות ובהתאם לזה נבנה המטבח", הוא אמר. "ברגע שיושבים על שלב תכנון בניית הספינה ובניית המטבח, יש התייחסות של הרבנות בכל מה שקשור לתשתיות על מנת לעמוד על כל נהלי הכשרות של הצבא".

אתגרי השגרה

האתגרים ההלכתיים עליהם נדרשת רבנות זרוע הים לתת מענה בשגרה הם ייחודיים. "החיילים גרים בכלי השיט גם כשהם נמצאים בחוף ולא רק בהפלגה", אמר סא"ל הרב טובול. "הכל מתבצע על גבי הספינה, כולל גם הארוחות והתפילות וכל מה שסובב סביב סדר היום של החייל".

לדבריו, "בשונה ממטבח שהוא תשתית קבועה, כאן יש לנו מטבח על גבי כל השייט שמצריך מענה ייחודי. כמו למשל, הקטניות שמגיעות לשם - הכל צריך להיות ברור מראש על מנת שיהיה אפשר להתחיל בבישול, כנ"ל קמח שמגיע מנופה מראש וכדומה".

ספינות חיל הים
ספינות חיל היםצילום: דובר צה"ל

"אתגר נוסף, בכל מה שקשור בענייני הלכה בשבת", הוסיף. " יש לא מעט בקרות שקשורות בהפעלה של מנגוננים חשמליים, כמו למשל בקרות כניסה, מתקני מים חמים, משאבות כאלה ואחרות. למעשה, בשיתוף עם ענף הלכה וטכנולוגיה ברבנות הצבאית, יצרו התקני שבת ספציפיים עבור מציאויות על גבי הספינות עצמן, שכך מאפשרים לחייל שומר שבת להתנהל, כשאין צורך מבצעי, במהלך השבת עם התקני שבת וגרמא וכו' שמקלים הרבה מאוד על שמירת השבת על הספינה".

גם בתחום ההלכתי של רשויות השבת מתעוררים אתגרים. למשל, "איך אנחנו מגדירים כל מיני מקומות בספינה. יש לזה הקשרים כאלה ואחרים וזה נורא מפורט, לכן יש לנו חוברת שנכתבה ספציפית עבור כלי השייט בחיל הים ומאפשרת לחיילים לדעת איך להתנהל ולפעול מול המבצעיות בהתאם להלכה", כך סא"ל הרב טובול.

"מעודדים את שילוב החייל הדתי"

שנים רבות היה נחשב חיל הים כמקום שקשה במיוחד להסתדר בו במידה ואתה חייל דתי. אולם, סא"ל הרב טובול מבקש לשפוך אור על התמונה. "הופתעתי מאוד כשהגעתי לחיל הים לגלות שהפלטפורמות והמענה בהחלט מאפשרים לכל חייל דתי לשרת ביחידות זרוע הים, כולל ביחידות החוד של זרוע הים", הוא אמר.

טקס מסירת אח"י מגן לזרוע הים
טקס מסירת אח"י מגן לזרוע היםצילום: דובר צה"ל

"חיל הים מאוד מעודד את שילוב החיילים הדתיים בתוך היחידות", ציין. "יש לנו את פלגת הבט"ש שלנו, ששמה יש לנו כבר שנים ארוכות חיילי בני"ש שמתגייסים מראש לשנה. יש לנו לא מעט חיילים דתיים על כלל כלי השיט. אני נפגש איתם מעת לעת ביחידות, גם בצוללות, גם בסטי"לים גם בדבורות ובדבורים וגם בשייטת 13. לא מעט חיילים דתיים, זה אפילו מפתיע כמה חיילים דתיים יש ב"ה בזרוע הים, וגם לא מעט חיילים חרדים".

לסיכום אמר, "זרוע הים בהחלט מעודד את שילוב החייל הדתי בתוך היחידות, וב"ה אתה רואה את הנכונות מצד המפקדים לאפשר ולענות לצרכים של החיילים הדתיים. אני חושב שזה מגמה בכל צה"ל, זה לאו דווקא בחיל הים. הסטיגמה הזאת שכביכול קיימת על חיל הים, או שהייתה קיימת בעבר, אני לא חושב שהיא מורגשת כיום כשאתה רואה את כלל החיילים הדתיים שמשרתים ביחידות הזרוע".

אח"י מגן
אח"י מגןצילום: דובר צה"ל