הרב שרון ותלמידיו
הרב שרון ותלמידיוצילום: מכינת 'ארזי הלבנון'

בראיון לערוץ 7 מספר הרב זאב שרון על המסלול החדש שהקים במכינה בראשה הוא עומד, מכינת 'ארזי הלבנון' שביפו, מסלול 'חיבת ציון', השולח את תלמידיו לשנת לימודים שנייה המשולבת בשליחות בקהילות יהודיות בחו"ל.

"אנחנו עובדים על התכנית כבר שנתיים. נפגשנו עם כל הגורמים הרלוונטיים כמו המזרחי העולמי, תורה מציון והסוכנות היהודית וכולם נדלקו על הרעיון", אומר הרב שרון ומציין כי כיום "אין תכנית ששולחת חבר'ה ברמה כזו כבית מדרש 10-13 תלמידים עם ראש מכינה לקהילה יהודית בחו"ל. כל הקבוצה תהיה ביחד, גם תלמד וגם תתנדב בקהילה, בבתי ספר יסודיים, בתיכונים וכו' כדי לחזק את הקשר למדינת ישראל, לעם ישראל, לצה"ל וכו'".

"למי שלא יודע, בתוך 30 שנה לפי התחזיות של הסוכנות היהודית ושל משרד התפוצות 80 אחוזים מהעם היהודי יאבדו את הזהות היהודית, ואנחנו רוצים לשמור על השבט. אנחנו עושים פיילוט ואני מקווה שיצטרפו עוד מכינות ועוד ישיבות, שלא תהיה ישיבה שאין לה קשר לקהילה כלשהי", מתווה הרב שרון את עיקרי הרעיון שלו במבט קדימה.

על המתווה הלימודי הקיים הוא מספר: "כמו בכל עולם המכינות, בשנה הראשונה אנחנו לומדים תורה ואמונה. מדובר בבחורים מאוד רציניים ללא התלבטויות כי לשם צריך בחורים מאוד רציניים. מעבר לתכנית הרגילה, בכל שבוע חצי יום של הכנה לשליחות".

"בגלל הקורונה עדיין לא סגרנו עם קהילות, אבל ללא הקורונה בסוכות החבר'ה כבר יודעים לאיזו קהילה הולכים, חוברים לקהילה, מכירים כבר כעת את הילדים ואת מוסדות החינוך ונערכים בהתאם. אם מישהו מתכונן להיכנס לסייע בכיתה ה', הוא יכיר את הכיתה ואת המוסד שאליו הוא מצטרף עד היכרות עם המסלול אל בית הספר. רמה כזו של הכנה אין. זה דומה לשנת השירות של הבנות. בנוסף החבר'ה כאן לומדים על התפוצות, להכיר ולהוקיר אותם ואת המורכבות של החיים שם. היה לנו קשר עם כמה וכמה קהילות שכבר התעניינו. עדיין לא ברור לאן נגיע, אבל אנחנו עובדים על זה. צריך עוד לסגור סופית פרטים עם משרד הביטחון. כרגע כל הדרגים שדיברנו איתם תומכים. יש לנו הסכם של הסוכנות היהודית שלוקחת על עצמה את כל המעטפת כי בעיניה זה מיזם מאוד חשוב".

באשר לצורך לשלוח בחורים אחרי שלב הלבטים, אומר הרב שרון כי אמנם "אין בחור ללא התלבטויות ולכן לומדים את תפיסות הפילוסופיה הקיימות", אך עם זאת "הקהילות רוצות בחורים אחרי שלב ההתלבטות". מאחר וכך בתום שנה א' של הלימודים יוחלט במכינה לגבי כל תלמיד ותלמיד אם הוא מתקדם לשלב השנה השנייה או שעדיין אינו כשיר לכך.

"אנחנו מפגישים אותם עם מגוון של אנשים, דתיים ולא דתיים, שמספרים על החיים שם ועל תפיסת העולם שלהם. הבאתי ראש מכינה חילונית שרוצה שגם החבר'ה שלו ייצאו. אנחנו רוצים לייצר פלטפורמה שתמנע את השואה השקטה שמתרחשת. לשבט שלנו יש מה לתת לעולם ואנחנו רוצים לחזק את הקשרים בתוך השבט לפלגיו ולסוגיו", אומר הרב שרון.

ומה באשר למסר שיעלו השליחים הצעירים? האם הוא יכלול גם עידוד עלייה או רק חיזוק הקהילות היהודיות שם? הרב שרון מסכים ש"זו שאלה שמתחבטים בה בסוכנות היהודית ובארגוני השליחים השונים. כמעט לא מדברים על עליה", אך הוא עצמו מזכיר את המסר העולה מהכתובים במקרא הקורא לכל עם ישראל לשוב לארץ ישראל מכל קצווי הארץ. "הסיסמא שלנו היא לפגוש אותך במקום שבו אתה נמצא ומשם כל אחד יתחבר ויקח את זה למקום שבו הוא נמצא".

מעט על היחס של הקהילות לעולים לארץ ישראל ניתן ללמוד ממה שראה הרב שרון בביקור בטורונטו ובאטלנטה, והוא מספר: "בישיבה התיכונית בטורונטו ראיתי רשימה של שמות על לוח מכובד בכניסה. שאלתי מה זה ואמרו לי שאלה השמות של התלמידים שעלו לארץ. באטלנטה לא רוצים שליחים שידברו אנגלית אלא כאלה שידברו איתם בעברית".

"בוגר המכינה שלנו היה שליח בסנט-לואיס והוא מספר שהוא השליח האחרון כי לקהילה אין כסף לממן שליח. ישראל היא הקהילה היהודית העשירה ביותר וכעת התור שלה להשיב לקהילות שהשקיעו בה מיליארדים".

הרב שרון מזכיר שמתכונת זו של שירות בקהילות יהודיות בחו"ל קיים אצל בנות השירות הלאומי, ובעיניו מדובר בהוכחה שגם הבנים מסוגלים, גם אם למעשה מדובר בשליחות שאינה חלק מהשירות הצבאי אלא כחלק מההכנה אליו.

לפי שעה, כאמור, הקורונה מונעת מהמכינה להיערך לשליחות עצמה ו"כשהכול ייפתח ניתן יהיה לקבל החלטות מושכלות", אומר הרב שרון ומספר כי למכינה כבר הגיעו לראיין את הבחורים מארגני מחנה הקיץ, הקימפ, שבו אמורים היו הבחורים לפגוש את ילדי הקהילות עוד בטרם הגיעו לקהילות עצמן.

עוד מספר הרב שרון על מסר נוסף אותו חשוב היה לו להעביר לבחורים: "הם הולכים לשלם מכספם על כרטיס הטיסה, לא מכספי ההורים. אמרתי לבחורים, נלך לעבוד במכינה, נרוויח את הכסף כדי שכשתבואו לקהילה היא תדע שאתם הלכתם לעבוד כדי להיות איתם, נקודת ההתחלה תהיה שונה".