בית דין לממונות. ארכיון
בית דין לממונות. ארכיוןצילום: מרים צחי

פסק דין שפורסם לאחרונה באתר בתי הדין לממונות 'ארץ חמדה - גזית' קובע שורה של עקרונות חשובים במערכות יחסים שבין קבלנים למזמיני עבודות שיפוצים, על פי ההלכה.

התובע בסכסוך היה קבלן שיפוצים שחתם חוזה לעבודות שיפוץ עם בעלת דירה, אך בעקבות סכסוך שהתגלע ביניהם נאלץ להפסיק את עבודתו באמצע.

הקבלן טען שהעבודה התעכבה בשל התנהגות בעלת הדירה והיא מצידה טענה לליקויים מהותיים בביצוע העבודות. המחלוקות שהתגלעו בין הצדדים למעשה נוגעות לתוקפו של החוזה, לסוגיית תשלום המע"מ, לפיצוי לו זכאי הקבלן בשל התמשכות העבודה (באשמת המזמין) ולפיצוי לו הוא זכאי בשל הפסקת העבודה באמצע.

בפסק הדין נקבעו מספר עקרונות, ותחילה נקבע כי העובדה שבעלת הבית הייתה במצוקה נפשית בזמן שחתמה על חוזה השיפוצים איננה גורעת מתוקפו של החוזה "בשביל להיפטר מהתחייבות ממונית שאדם מקבל על עצמו, אין די בכך שהוא שרוי במצוקה נפשית או גופנית. צריך להיות במצב קיצוני בו הוא מוגדר כ'שוטה'".

הדיינים ציינו כי הכלל הקבוע בהלכה הוא ש"התחייבויות שאדם מקבל על עצמו בשעת הדחק תקפות, אלא אם הצד השני דרש מחירים מופרזים עבור השירות".

בנוגע למע"מ קבעו הדיינים כי למרות שמדובר בפרקטיקה מקובלת, לא ניתן להסכים על אי תשלום מע"מ או על תשלום "חצי מע"מ". "חיוב תשלום מע"מ כחוק הינו חיוב גמור. לכן גם אם אכן הסכים התובע לא לגבות מע"מ על חצי מן הסכום (מה גם שהוא נשמע באחת הקלטות מעיר שזה הכסף שמגיע בצדק למדינה), בית הדין לא יפסוק שלא ישולם מע"מ, דבר הנוגד את החוק. לכן ישולם מע"מ על הכול והתובע יספק לנתבעת חשבונית חוקית המעידה על התשלום וידאג שכספי ציבור אלה יגיעו ליעדם".

בנוגע להתמשכות העבודה קבע בית הדין כי ברירת המחדל היא שקבלן אינו זכאי לפיצוי כאשר המזמין גרם לעיכוב בעבודה, ומנגד קבלן שעבודתו הופסקה באמצעה זכאי לקבל את שכרו בניכוי מסוים ("כפועל בטל").

לאור זאת קבעו הדיינים כי "כנגד מה שטרם בוצע זכאי הקבלן לקבל שכר כאילו הוא פועל בטל, דהיינו סכום שאותו הקבלן היה מסכים להפחית משכרו בכדי לא לבצע את עבודתו ולשבת בביתו".