חיילי פיקוד העורף
חיילי פיקוד העורףצילום: דובר צה"ל

צה"ל עולה מדרגה ובתוך שבועיים יגיעו מספר הבדיקות היומיות לכדי מאה אלף בני אדם, מספר שבו נקב שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט לפני כחצי שנה.

לדברי קצין בכיר מידי שבוע יש עליה של כ-10000 בדיקות זאת לצד השיפור המשמעותי ביכולת לנטר את החולים, "בתוך כשבועיים נגיע למצב שבו תוך 30 שעות נגיע לכל האנשים שסבבו חולה מאומת זאת בהשוואה לארבעה עד חמישה ימים לפני מספר חודשים - דבר שיקטע משמעותית את כמות הנדבקים".

הקצין מספר שמזה כחודש עבר הצבא מבניין כח להפעלת כח, זאת באמצעות למעלה מ-3000 חוקרים אפידמיולוגיים שעוסקים בעבודה יומם וליל.

רק בשבוע שעבר גילו לדוגמא במפעלי 'סמל' שמתוך 150 עובדים 30 היו עובדים חיוביים לקורונה דבר שמנע המשך תחלואה והדבקות. אירוע מכונן נוסף היה החלפת מד"א במערך הבדיקות ושינוען, והשבוע נכנסו שלוש חברות חדשות שזכו במכרז, דבר שיגביר את כמות הנבדקים.

קצין בכיר בפיקוד העורף מגלה כי למעלה מ-40 אחוזים מדווחים על מפגשים עם אנשים שנדבקו בקורונה לעומת כמעט 0 דיווחים בעבר "ככל שנגדיל את החקירות נגדע את שרשרת ההדבקה. הרף שאליו צריך להגיע הוא ל-18 מגעים לחקירה כשהיום עומדים על 10-12 והשאיפה להגיע גבוה".

יוזמה נוספת בצבא היא בדיקות המוניות בהייטק, במפעלים גדולים ברחבי הארץ כמו רפאל וכן בדיקות בתחנות אוטובוס, "הכל במגמה לחשוף כמה שיותר אנשים למערך הבדיקות ולהביא לבידודם בעת הצורך".

צה"ל ביקש ממשרד הבריאות לערוך בעצמו את המבצע למתן חיסונים נגד נגיף הקורונה לאזרחים. מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין ומפקד מפקדת "אלון" לקטיעת שרשראות ההדבקה תת אלוף ניסן דוידי העבירו המלצה בעניין למשרד הבריאות.

גורם בכיר בפיקוד העורף אמר בתדרוך כתבים כי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי נוטה להסכים להמלצה: "סביר שנקים במפקדת אלון מערך חיסונים. מדובר באופרציה גדולה, עם הישג נדרש של מקסימום מתחסנים במינימום זמן ובכל הארץ. לצה"ל יש את היכולות לבצע את זה", אמר הגורם.