שנת 2020 מגיעה לקיצה אך תיזכר בעיקר כזאת שטלטלה את חיינו. נגיף הקורונה שהגיע במהלכה פגע בלא מעט עסקים במשק וביניהם, גם בשוק הרכב שנקלע למשבר עמוק ולמרות זאת, נראה שהתחזיות עבורו אופטימיות במיוחד והוא מתחיל להתאושש אט אט. הכל בכתבה שלפניכם
אם ישנו דבר חיובי אחד בשנת 2020, הוא כנראה סופה הקרב ובא שכן היא תיזכר לנו בעיקר עקב מגפה הרסנית שהתפרצה במהלכה וגבתה קורבנות רבים ברחבי העולם, ואת הנזק הכלכלי שהביאה עימה ועודו בעיצומו – קשה במיוחד להעריך בשלב זה. מיליון מובטלים, עשרות אלפי עסקים סגורים, גירעון גדל וחוב לאומי תופח הם נזקי משנה למגפת הקורונה שכבר גבתה חייהם של אלפים בישראל בלבד.
ברזולוציה ממוקדת יותר, שוק הרכב ספג אף הוא מהלומות קשות וכואבות ולעיתים היה נדמה כי הוא עומד לקרוס ויחד איתו גם עסקים קשורים נוספים. שנת 2020 נפתחה בירידה של כמעט 30% בעסקאות הרכב ברבעון הראשון ובהתחשב בכך שהקורונה החלה להראות את השפעתה רק באמצע חודש פברואר, נתון זה הציג בשורה קשה מאוד לשנה הקרובה של עולם הרכב בישראל.
מעבר לירידה בעסקאות הרכישה שמי הארץ סגורים, מה שמצמצם את שוק השכרת הרכב בארץ בכ-80% שכן התיירות הנכנסת אינה נכנסת ותיירות הפנים נשארת בבית. בעוד שלרוב אותן החברות להשכרת רכב הן גם אותן החברות למכירה, הגיע הנזק הכלכלי כמעט מכל כיוון אפשרי, ומאחר והמחלה תפסה את העולם כולו לא מוכן – כמעט ולא נותר זמן להיערך למשבר שנוצר.
ולמרות זאת, החל ענף הרכב להראות סימני התאוששות בחודשים האחרונים ונראה שבעתיד הקרוב, הוא צפוי לעמוד שוב על רגליו (או על גלגליו). בפועל, התנהלותן הנכונה של חברות הרכב השונות, כשהבולטת מבניהן היא אלבר, אשר הקפידה לשמור על יציבות ואמינות ואף רכשה את אגרות האג"ח שברשותה, הייתה זו שהצילה את הענף.
זמן קסם
הסגר הראשון היה למעשה הנקודה בה הצליחו מנהלי ובכירי חברות הרכב להתכנס ולתכנן את צעדיהם קדימה. הבעיה העיקרית בענף זה מגיעה משתי חזיתות: מצד אחד הלקוחות, שמעבר לכך שאינם רוכשים רכבים בעתות משבר, חלק מאלו שכבר רכשו אחד אינם מצליחים לעמוד בכלל התשלומים וההוצאות עבורו ומנגד, ישנם הבנקים שהאשראי של אותן חברות רכב תלוי בהכנסותיהן ובהוצאותיהן. אין מכירות, אין השכרות, הרכבים עומדים במגרשים וגם לחברות ותיקות ומבוססות, מדללים לפעמים את החמצן העסקי.
הסגר שהוציא מאות עובדים מענף הרכב לחל"ת, הביא את מובילי הענף להיערכות מחודשת. השוק שמלכתחילה היה מוצף, הציע עוד טרם הקורונה מחירים תחרותיים מאוד, תנאי פריסה מופלאים בהם ניתן לרכוש רכב חדש מהניילונים אפילו מבלי לשלם מקדמה, מגוון רחב על עסקאות רכישה וכמובן, הטבות רבות ומשתלמות דוגמת טיפולים לרכב במתנה, ביטוחים בתנאים מועדפים, פינוקים ואבזורים נוספים. תנאים אלו מתכנסים על פי רוב למבצעים עונתיים לפי חגים, סופי שנה ואירועים מיוחדים.
בתקופת הקורונה, הציעו רוב החברות מכלול זה גם במהלך השנה וללא כל סיבה מיוחדת. לצד המבצעים נדרשו החברות לשדר יציבות וביטחון כלכלי – הן כלפי הבנקים וחברות האשראי והן כלפי הלקוחות. כך למשל, נקטה אלבר בצעד מפתיע ואמיץ במיוחד כשהחליטה לרכוש את אגרות החוב של עצמה. כשתשואות החברה נגעו ב-3% ונראה כי עתיד החברה מתקרב לקיצו, הצליח מהלך זה לייצבה והיא הגיעה לתשואות של 94%.
משחקים מסירות
אם בתחילתו של המסע המאתגר נראה הסיכוי של שוק הרכב להתבסס מחדש קלוש, המצב היום שונה. התייצבותן הכלכלית של חברות הרכב המובילות שגם השכילו להתנהל נכון כלכלית בתחילת המשבר שמרה את ראשן מעל המים ועם מרווח נשימה סביר. גם העובדה כי הוצאותיהם של לא מעט ישראלים פחתו במעט למרות המשבר הכלכלי העמוק והפגיעה בכיסם, הקלה אף היא. לצד אלו שאיבדו את מקור פרנסתם היו כאלו שהמענקים מהמדינה הותירו אותם עם הרגליים על הקרקע ופתחו בפניהם גם אפשרות לרכוש לעצמם גלגלים – דבר שהביא בתורו לתחילת ההתאוששות בענף.
נכון לסוף הרבעון השלישי של 2020, עלו על כבישי ישראל 180,527 רכבים חדשים. בהשוואה לאותה התקופה ב-2019 מדובר בירידה של קצת מעל 17%. למעשה, בחודש ספטמבר האחרון עצמו נמסרו כ-18,000רכבים חדשים מול 17,740 רכבים בתקופה המקבילה אשתקד, כלומר עליה של 3.9%, וזה עוד בימי קורונה. לעומת רבעונה הראשון של השנה הנוכחית והתחזיות שהיו עבורה – ניתן לומר כי מדובר בסוג של נס.
נכון לרגע זה, מגרשי הרכב ואולמות התצוגה עודם סגורים והפרסום, השיווק והמכירות בעולם הרכב מתבצעים כמעט אך ורק במרחב הדיגיטלי. חיינו טרם חזרו למסלולם והחיסון המיוחל לקורונה המסמן גם את תחילת סופה, צפוי להגיע רק בעוד כמה חודשים. לאלו מכם המעוניינים ברכישת רכב ויכולים להרשות זאת לעצמם, דווקא בתקופה מאתגרת זו עשויות להופיע הזדמנויות רכישה משתלמות ואטרקטיביות במיוחד. שווה לעקוב בהחלט.