ד"ר אורי אנגלהרד
ד"ר אורי אנגלהרדצילום: עצמי

בפרשת השבוע 'וישב' מובא כי שר המשקים ושר האופים הוענשו בשל אחריותם המיניסטריאלית למעשים של עובדיהם. ככתוב "חטאו משקה מלך מצרים והאופה לאדוניהם למלך מצרים. ויקצוף פרעה על שני סריסיו על שר המשקים ועל שר האופים".

מהי 'האחריות המיניסטריאלית'? בדו"ח מבקר המדינה על אסון השרפה הנורא שאירע בכרמל נקבע כי הממשלה נושאת באחריות הכוללת למחדלים שהובילו לתוצאות האסון. במקביל, כל שר נושא באחריות מכוח עקרון האחריות המשותפת של הממשלה כלפי הכנסת כמייצגת את הציבור.

בנוסף, כל שר שמעשה או מחדל מאלו שנמנו בדו"ח נוגעים לתחום אחריות משרדו - נושא גם באחריות המיניסטריאלית לכל מה שהיה צריך להיעשות אך לא נעשה בתחום משרדו (גם אם נעשה בלא ידיעתו). בנוסף על כך, עלול שר בממשלה לשאת גם באחריות מינסטריאלית אישית כשניתן לעמוד על מעשה או מחדל שהשר היה קשור אליו.

באותו הדו"ח נקבע כי אף שהביקורת מופנית כלפי ממשלות ישראל לדורותיהן, האחריות רובצת לפתחתם של חברי הממשלה שהאסון הנורא ארע 'במשמרת' שלהם.

כך גם לגבי הטיפול בקורונה. הביקורת על היערכות מערכת הבריאות מופנית כלפי ממשלות ישראל לדורותיהן, אך האחריות לטיפול בכל ההיבטים וההשלכות של נגיף הקורונה מאז שהתגלה - רובצת לפתחם של חברי הממשלה הנוכחית.

וללא כל התייחסות פוליטית למפלגה כזו או אחרת, קשה להבין כיצד 34 שרי הממשלה הנושאים באחריות המשותפת, ואשר רובם נושאים גם באחריות מיניסטריאלית, וכנראה גם באחריות מיניסטריאלית אישית – מתנהלים במשבר הנוכחי, שנמשך כבר זמן רב, בצורה חובבנית שכזו.

אילו מנהלי חברה עסקית היו מתנהלים בצורה דומה, ובמיוחד לאחר 'תקופת ההלם הראשוני' – הם היו מפוטרים ממזמן.
ההחלטות התמוהות המונחתות על הציבור 'בדקה ה-90'

  • החזרת או אי החזרת חלק מהילדים לגנים או לבתי הספר
  • פתיחת חנויות הרחוב אך לא חנויות בשווקים עם דוכנים
  • 'החתמה' על טופס בדיקת חום לילד בכל יום
  • 'בדיקות החום' בכניסה לחנויות
  • ההסברה הבלתי ממוקדת
  • אי החזרת מערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית של ילדי הגן ובתי הספר באזורים הירוקים (המשבשת את יכולת ההורים לעבוד)
  • אי החזרת מערכת ההשכלה הגבוהה והספריות (גורמת לנזק משמעותי בהכשרת דור ההמשך)
  • אי החזרת הפעילות העסקית באזורים הירוקים (כולל מכוני כושר, חנויות, תרבות וכו')
  • אי התייחסות ספציפית לקהלי יעד שונים (העצמאיים, האזרחים הוותיקים, החרדים, הערבים ועוד)
  • אי מתן דוגמה אישית בקיום ההנחיות ע"י בכירי הממסד (מארחים בני משפחה בניגוד להנחיות שהם עצמם קבעו)
  • אי אכיפת ההנחיות (ע"י מתן תמריצים וסנקציות)
  • אי היערכות לתקופה שלאחר הקורונה (היערכות לקליטת המובטלים והאנשים בחל"ת ועוד)
  • אי מיצוי הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות וכל הכשלים האחרים - מובילים לחוסר אמון במקבלי ההחלטות, וממילא לחוסר משמעת של חלק מהציבור בקיום ההנחיות (התקהלות, שמירה על מרחק, חבישת מסיכות והנחיות אחרות).

וכך, התפקוד הלקוי בטיפול במשבר, אי האמון בהחלטות המתקבלות ואי המשמעת של חלק מהציבור - מובילים לכישלון בהכרעה של הנגיף על גרורותיו, ולגרימת נזקים ישירים (מתים מהקורונה, חולים בקורונה, מובטלים, חינוך, כלכלה ועוד), ולנזקים עקיפים (מתים שלא מהקורונה כדוגמת מי שלא פונה לבית החולים עקב חשש מהקורונה, פגיעה בריחוק הילדים והנכדים מהאוכלוסייה הוותיקה, פגיעה בתפקוד התא המשפחתי ועוד).

יהי רצון שמנהיגנו יפנימו את האחריות המשותפת והאחריות המיניסטריאלית בה הם נושאים, ויחלו לתפקד כמנהלים בחברה עסקית, כשטובת העם מכוונת אותם.

וכל אחד מאיתנו יפעל כמיטב יכולתו כדי להמשיך ולהתקדם תוך שמירה על הנחיות הבריאות.     

הכותב הוא תת-ניצב בדימוס, עו"ד ונוטריון ומחבר הספר 'סודות הניהול - על פי פרשות השבוע'



הכותב בעל ניסיון רב כמנכ"ל חברות הייטק, יו"ר וחבר דירקטוריונים, ראש מִנהל הטכנולוגיות במשטרה, מרצה ובעל משרד לגישור ולעריכת דין