אבי וורצמן: רואה את הטירוף הפוליטי מרחוק

לכבוד יום המודעות הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות שוחחנו עם חבר הכנסת לשעבר אבי וורצמן, מנכ"ל הכפר השיקומי 'עדי נגב – נחלת ערן' (לשעבר 'עלה נגב נחלת ערן').

"כשאני רואה את הטירוף בעולם הפוליטי, אני כל כך שמח שאני פה", מבהיר וורצמן, "במקום הנפלא הזה שעושה רק טוב. לבנות בית חולים שיקומי, לדאוג לתעסוקה הולמת לאנשים עם מוגבלויות – יש 120 אנשים עם מוגבלות שעובדים בכפר. הקמנו גם את 'בית היוצר' באופקים עם עיריית אופקים, מרכז תעסוקתי לאנשים עם מוגבלויות, לבנות יישוב חדש בשם 'מרחבי דניאל'. תאמין לי אני קם בבוקר ואומר תודה שאני פה ותודה שאני לא שם. מאחל גם לימים טובים יותר לפוליטיקה שלנו כי המדינה זקוקה להנהגה יציבה שתיקח את האתגרים הגדולים שאנחנו מתמודדים איתם למקומות טובים".

האם בימינו יש מודעות לזכויות אנשים עם מוגבלויות?

"קודם כל אצלנו בכפר השיקומי 'עדי נגב נחלת ערן' כל יום עסוקים בלתת בית ושירות ואהבה למאות אנשים עם מוגבלות קשה. אנחנו עושים את זה מכל הלב ובאהבה גדולה. גם פיתחנו פה בית חולים שיקומי שזה בעצם בית החולים השיקומי של כל תושבי הנגב. מגיעים לפה אנשים אחרי תאונות, אירוע מוחי, מחלות ועוד. הם מגיעים לפה לקבל אישפוז ושיקום יום באיכות הגבוהה ביותר במדינת ישראל".

"אנחנו משקיעים הרבה מאוד מאמצים כדי לשנות את המודעות של החברה בישראל כלפי אנשים עם מוגבלויות. זה מתחיל קודם כל בעשרות אלפי מבקרים בכפר שלנו (בימים כתיקונם) לצד כמעט 800 מתנדבים ובנות שירות בשנת שירות ומתנדבים מחו"ל מגרמניה, הולנד, ארצות הברית ואפילו קולומביה. יש פה אפילו מתנדבים מאירופה מארגון בשם march of life שהם נכדים ונינים של נאצים שבאים לפה לכפר על המעשים של הסבים שלהם. זה נוער מדהים שמבין את הטעות ובא לפה להפגין חמלה. זה דבר מאוד מיוחד".

מהם כללי הברזל של המתנדבים בעבודה עם אנשים עם מוגבלויות?

"כל מי שנמצא פה, גם העובדים וגם המתנדבים, הם אנשים עם לב ענק – אם אין לך לב ענק אין לך מה לעשות פה. הכלל החשוב ביותר שלנו היא שהמוגבלות – היא לא מגבלה. מה זאת אומרת? אנחנו מבינים שכל אדם נברא בצלם ולכל אדם יש מגבלה מסוימת. זה נכון שהקדוש ברוך הוא נתן לאנשים מסוימים מגבלה יותר מורכבת, אבל אנחנו שווים, כולנו בני אדם וכולנו נולדנו בצלם אלוקים. צריך להתייחס לכל אדם בכבוד, אמפתיה ואהבה ראויה".

"מה שאנשים עושים פה זה מכל הלב. מצד אחד שירות וטיפול מקצועי שזה הבסיס ומצד שני המון אהבה וחמלה. לראות עין בעין ולא להסתכל על האדם מלמעלה, אלא בגובה העיניים. צריך להבין שכל אחד מאיתנו יכול להתמודד עם מוגבלות בהמשך החיים ולהיות באותו מצב של מי שנמצא מולך. כל מי שנולד בצלם אלוקים מגיע לו יחס ראוי ואת כל הלב והאהבה".

אתם נותנים ומעניקים להם, אבל אתם גם מקבלים מהם משהו...

"זה נכון לגמריי. אני יכול להגיד על עצמי באופן אישי אבל גם לדבר בשם 800 המתנדבים פה בכפר, אני מרגיש שהעבודה עם אנשים עם מוגבלויות עושה אותי אדם יותר טוב, אדם שמבין יותר טוב את העולם, אדם שיודע להגיד תודה על מה שיש לי ומעריך מה שיש לי. אנחנו הופכים לאנשים שלא יכולים להתעלם ממה שקורה סביבנו ואם אנחנו פוגשים אדם שזקוק לנו בין אם זה בגלל מגבלה ובין אם בגלל משהו אחר, אנחנו יודעים שאנחנו צריכים להיות שם בשבילו".

"הייעוד שלנו בעולם הזה זה להפיץ טוב וזו הזדמנות שלנו. בעדי נגב ובעדי ירושלים רואים את זה הכי חזק! יש פה אנשים שנתינת הטוב, שותפות בחיים חמלה וחסד זאת דרך חיים בשבילם. אין סיפוק גדול יותר מזה. זו החובה שלנו כחברה. לא להתעלם מאנשים שזקוקים לנו, לא להתעלם מהאנשים החלשים. תמיד לפקוח את העיניים ותמיד להיות שם בשביל אחרים".