נתניהו והיועץ האמריקני לביטחון לאומי
נתניהו והיועץ האמריקני לביטחון לאומיצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב רוברט אובריאן ביקר היום (ראשון) בישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם מקבילו, ראש המל"ל מאיר בן שבת.

על פי ההודעה האמריקנית, השיחות עסקו באיומים באזור הנשקפים בעיקר מצד איראן ובהסכמי השלום האחרונים עם מדינות ערב שהושגו בתיווך אמריקני.

בפתח הפגישה אמר ראש הממשלה, "בהובלת הנשיא טראמפ, ארצות הברית וישראל עובדות בשיתוף פעולה הדוק יותר מאי פעם. אנחנו משתפים פעולה כדי לסכל איומים משותפים, אנחנו משתפים פעולה בהבאת השלום. בשני התחומים הללו, התקדמנו בצורה משמעותית".

"הסכמי אברהם הובילו לפריצות דרך היסטוריות לשלום עם ארבע מדינות ערביות: איחוד האמירויות, בחריין, סודאן ולאחרונה, גם מרוקו. זה הביא להתרגשות עצומה בישראל. ישראלים ניצבים כעת מול דילמה קשה לאן לנסוע, לדובאי או למרוקו, אבו דאבי או מרוקו. אני בטוח שנמצא לזה פתרון וניסע לשניהם", הוסיף.

לדבריו, "הממשל של הנשיא טראמפ הציע את התכנית המציאותית הראשונה לשלום ישראלי-פלסטיני. זאת התכנית הראשונה מסוגה שמתייחסת בכובד ראש לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים של ישראל ומביאה אותם בחשבון. משום כך, אני חושב שבהמשך הדרך, היא תהיה התכנית היחידה שתיושם.
הנשיא טראמפ הכיר בריבונותה של ישראל על רמת הגולן, שקריטית לנו מבחינה אסטרטגית. שיתוף הפעולה ההדוק בינינו בנושאי ביטחון לאומי ניכר גם במאמצינו לבלום את התוקפנות האיראנית ואת המירוץ שלה לפצצה. במקום לפנק את העריצים בטהראן, הנשיא טראמפ אימץ מדיניות של מקסימום לחץ, מדיניות שמקבלת תמיכה נרחבת בכל המזרח התיכון".

"ישראלים וערבים שיבחו את הנשיא טראמפ כאשר יצא מהסכם הגרעין הגרוע עם איראן, כשהחזיר ואף הגביר את הסנקציות הקשות על איראן וכשחיסל את הארכי-טרוריסט קאסם סולימאני. כאשר ישראלים וערבים מסכימים על דברים רבים כל כך, הגיוני שהעולם ישים לכך לב. אחרי ככלות הכול, אנחנו חיים באזור הזה, ואנחנו יודעים עליו משהו", הוסיף נתניהו.

הוא אמר עוד כי "כל עוד איראן תמשיך להכניע ולאיים על שכנותיה, כל עוד היא תמשיך לקרוא להשמדתה של ישראל, כל עוד היא תמשיך לממן ולחמש ארגוני טרור באזור וברחבי העולם וכל עוד היא תמשיך במירוץ שלה להשיג נשק גרעיני ואמצעי שיגור, אסור לנו לחזור למצב של עסקים כרגיל עם איראן. עלינו להתאחד כדי להיאבק באיום הזה על השלום העולמי".

ביום חמישי, כזכור, הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על מדינת ערבית נוספת שמבקשת להגיע להסכם שלום עם ישראל: מרוקו.

''פריצת דרך היסטורית נוספת היום", כתב טראמפ בטוויטר, ''שתי חברותינו הגדולות - ישראל וממלכת מרוקו - הסכימו ליחסים דיפלומטיים מלאים. זו פריצת דרך אדירה לשלום במזרח התיכון''.

כחלק מההסכם, ארצות הברית תכיר בריבונות של מרוקו במערב סהרה ואף פרסמה הצהרה רשימת בחתימתו של הנשיא טראמפ. מרוקו תפתח נציגות רשמית בישראל וישראל תפתח נציגות במרוקו. יהיו גם טיסות ישירות בין המדינות.

יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר סיפר כי מרוקו תחדש קשרים רשמיים עם ישראל, תעניק למטוסים של חברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי של מרוקו ותאפשר טיסות ישירות בין ישראל לבין מרוקו.

לדבריו, גם שלום בין ישראל וסעודיה בדרך. "הסכם ישראלי-סעודי הוא רק עניין של זמן", אמר קושנר.

קושנר ציין כי "מדובר בצעד היסטורי שמחבר את מרוקו והמחוייבות העמוקה של ליהודי המדינה אל ישראל. המהלך משפר עוד יותר את ביטחונה של ישראל, תוך יצירת הזדמנויות למרוקו וישראל להעמיק את קשריהם הכלכליים ולשפר את חיי אזרחי שתי המדינות".

גורם בממשל האמריקני סיפר שהשלום בין ישראל ומרוקו נרקם יחד עם האמריקנים במשך קרוב לשנתיים בליווי צמוד של קושנר והסכמי השלום האחרונים שנחתמו בין ישראל ומדינות ערב, היוו את הזרז ששכנע את מרוקו להצטרף למהלך.

הגורם הוסיף, "זה הולך להיות השלום הפורה ביותר מבין ארבעת המהלכים שהתבצעו עד כה, משום שמרוקו מעוניינת מאוד בפיתוח היחסים ובהעצמת התיירות הישראלית אליה, שכבר פועלת באופנים שונים".