חיסון לקורונה
חיסון לקורונהצילום: ISTOCK

שעת המבחן מתקרבת. ביום ראשון יתחיל מבצע החיסונים הישראלי נגד קורונה ובציבור הישראלי נראה שהשאלות והחששות לא התפוגגו. שוחחנו על כך עם ד"ר יאן מיסקין, מומחה למחלות זיהומיות ורפואת משפחה, ראש חמ"ל הקורונה של הכללית במחוז ירושלים.

"אני חושש רק מהקורונה", הוא קובע נחרצות ומבהיר: "בלי החיסון כולנו נידבק, וזה רק עניין של זמן. החיסון הוא הסיכוי היחיד להתחמק מזה, ומדובר בסיכוי מצוין אם נתחסן".

על החשש מתופעות לוואי בעתיד בעקבות החיסון אומר ד"ר מיסקין כי "חיסון נכנס לשיווק אחרי שנתיים שלוש, כך שאף פעם אין לנו חמש או עשר שנים לבדיקה. יש מחלות שיש תופעות לוואי קשות אחרי עשרים שנה כמו בחצבת, ולא נדע על כך לעולם אלא רק במעקב ארוך טווח. כעת יש ברירה, או חיסון או לחלות ומי שחולה זה חמישים אחוז עם תסמינים ומתוך אלה שעם תסמינים כחמישים נשארים, כלומר עשרה אחוז סיכוי למחלה מושכת מול אפס או אולי משהו בשוליים שלא נראה בכלל בעקבות החיסון. לי ברור מה אני בוחר".

באשר למדרג החיסון אומר ד"ר מיסקין: "המפתח היחיד שרלוונטי הוא נושא התמותה. תשעים אחוז מהנפטרים הם מעל גיל שישים ולכן אנחנו מכוונים לגילאים האלה. בנוסף, אם אני רוצה צוותי רפואה שיטפלו בהם ולא יכנסו לבידוד או לתחלואה אני צריך לחסן גם אותם ולא מדובר בכל צוותי הרפואה אלא באלה שבאים במגע עם האנשים הרגישים ועלולים להדביק אותם".

עוד ביקשנו את התייחסותו של ד"ר מיסקין לדיווחים על גורמים בקופות החולים המבהירים כי אם המדינה לא תסדיר את נושא הביטוח נגד תביעות עתידיות, אם תהיינה כאלה, הם לא יחסנו ולא יסתכנו בתביעות שכאלה. "לכל תרופה יש ליצרן ביטוח. אני מבין שמי שנתן את ההוראה לחתום עם יצרן התרופה הזו ויתר על זה, ולכן הוא זה שצריך לדאוג לביטוח כדי שבמידה ומישהו חושב שהוא נפגע מהחיסון יהיה לו לאן לפנות".

במידה והעניין לא יסודר? "יהיה חוסר אחריות לחסן מישהו בלי לדעת שיש לו לאן לפנות אם משהו קורה לו. זה לא קורה בשום תרופה ואין שום סיבה להחריג את התרופה הזו", משיב מיסקין המדגיש כי לסגור את סוגיית הביטוח "זה בדיוק עשר דקות של החלטה שצריכה להתקבל. אני לא חושב שצריך לעלות כאן על בריקדות, לא מדובר בהרבה כסף. מי שחתם ונתן הוראה להביא שני מיליון חיסונים, שידאג לביטוח כדי שאם חלילה מישהו ייפגע המדינה תיקח על עצמה את האחריות. זה לא סיפור גדול ולא סיפור ממושך".