הרבנים הראשיים
הרבנים הראשייםפלאש 90

בעוד כשנתיים יתקיימו הבחירות לרבנות הראשית. האם יש סיכוי שאולי הפעם יצליחו מנהיגי הציונות הדתית להביא לבחירתו של רב ציוני לכהונה הרמה? שוחחנו על כך עם היועץ האסטרטגי איתן זליגר שבשעתו היה שותף למאמצים להביא לבחירתו של הרב דוד סתיו כרב ראשי.

לדבריו, עוד קודם לתחילת המהלך לבחירת רב ראשי ציוני יש "להגדיר מי זה הציונות הדתית ומה זה הציונות הדתית". בהקשר זה מזכיר זליגר כי בימים אלה "ראינו את התארגנות הרבנים לארגון חדש אבל רבנים אחרים לא הוזמנו", והמשמעות היא שיש לערוך בירור של כלל הקובעים בציונות הדתית "בשם מה הרב הראשי צריך ללכת לתפקיד הזה", כהגדרתו.

"אחרי שנגיע למסקנה מי זו הציונות הדתית צריך להחליט על מועמד אחד. הסיבה שהרב סתיו לא הרב הראשי היא מועמדותו של הרב שפירא. בלי מועמד מוסכם חבל להיכנס לסיפור", קובע זליגר ומציין כי על מנת שאכן יתחולל השינוי יש לקיים הבטחות שניתנו בעבר סביב מבנה הגוף הבוחר. "נפתלי בנט וציפי לבני התחייבו על חקיקות מיד אחרי בחירת הרבנות הקודמת, על בחירת מועמד אחד ועל תוספת נשים לגוף הבוחר. אף רפורמה לא בוצעה ולכן הגוף הבוחר הוא אותו גוף בוחר עם רוב חרדי מובהק. צריך בכנסת הבאה לפעול לשינויי חקיקה מסוימים שיעזרו לנושא הזה. המשימה הזו אפשרית והיא גם חשובה".

"הרבנות הראשית, שהייתה האור הגדול של עולם התורה הממלכתית, של השינויים שהתחוללו ממציאות של עם מפוזר לעם אחד בארצו, נאלמה ונעלמה. היא לא רלוונטית לא למנהיגות ולא לעם", מתמצת זליגר את הסיבה המרכזית לנחיצות בחירת רב ציוני ראשי.

על הצורך בהצגת מועמד אחד הוא מוסיף וקובע כי "מועמד שלא יהיה מקובל על חלקי הציונות הדתית בגלל שמרנות או ליברליזם זה כמו שני מועמדים". לטעמו ניסיון העבר מלמד שהבוחרים מתוך הציונות הדתית שיהיו חלוקים על עמדותיו הליבראליות של מועמד לרבנות יעדיפו או לא לתמוך בכלל או לתמוך במועמד החרדי.

עוד הוא מציין את הצורך לשקול היטב אם להריץ שני רבנים, ספרדי ואשכנזי, לשתי המשרות במקביל, או להריץ רב אחד, ספרדי או אשכנזי, כחלק מעסקה עם הציבור החרדי. להחלטה שכזו תהיה משמעות רבה שכן היא תתפרש כויתור של הציונות הדתית על מחצית הקהל, בין אם הספרדי ובין האשכנזי.

"זה לא בחירות על השאלה מי הרב הגדול ביותר או מיהו יודע התורה ביותר אלא מי יכול להיבחר. צריך מועמד שיהיה מקובל על מרבית הציבור הדתי", אומר זליגר וקובע כי "יש בתוכנו דמויות שיכולות לרוץ לדבר הזה ולהשיג מקסימום קולות".

עוד שאלנו את זליגר אם לטעמו נכון ואפשרי להציג את מועמד הציונות הדתית לחברי הגוף הבוחר החילוניים, ראשי ערים וחברי כנסת, והוא משיב ומספר: "כשספרנו את הקולות ערב לפני היינו באזור התיקו. התברר שהיו ראשי ערים שלפני שהגיעו להצבעה נכנסו לשכונת הר נוף, לבית הרב עובדיה, ושם עם קבלת הברכה שינו את ההצבעה שלהם. זה מורכב. יש ראשי ערים שתלויים בציבור החרדי לבחירתם שלהם".

בהקשר זה הוא מוסיף ומעיר כי "הבחירות יהיו סמוכות לבחירות שלהם לקדנציה נוספת, והתלות שהציבור החרדי יודע לייצר בין ההצבעות השונות, משנה את העניין אבל עדיין יש ראשי ערים שיכולים להתחבר לממד הממלכתי ולרצון לנציג אהוב ומכובד על העם, וזו תהיה המשימה המרכזית של מי שירצה להיבחר. לא להיות רק הנבחר של הציונות הדתית, הוא והצוות שלו יצטרכו לעבוד קשה מאוד מול כל בוחר ולהסביר לו את היתרונות ואת החשיבות של עם ישראל מול ההוד וההדר.

''אם יש מועמד כזה ואם יש מאחוריו אנשים שמוכנים לתת הכול זה יכול להצליח כפי שזה הצליח בעבר הרחוק יותר. זה לא בלתי אפשרי".