החיסון כבר בדרך
החיסון כבר בדרךistock

בקרוב יתחילו לחסן בשעה טובה את אזרחי ישראל.  אך הפעם, הזאת בניגוד לגל הראשון והשני כדאי להיערך להתכונן ושהפתעות הגל הראשון והשני לא יחזרו בשיטפון גדול.

כידוע, המענק בסך 750 ₪ ששולם לכל אזרח עלה כ-7 מיליארד שקל. בנוסף, עלות סגר שבועי היא זהה וכוללת את סכום מעטפת הטיפול בחולי קורנה. עלות הטיפול בכל חולה היא אינדיבידואלית. העלות הראשונית לחולה כוללת את התרופות ועלות הבידוד, אך היא מתייקרת ככל שמצבו של החולה מחמיר, ויכולה להגיע לאלפי שקלים. 

האתגר שניצב בפני מדינת ישראל זה כשנה הוא כפול, בריאותי וכלכלי. הגעת החיסונים ארצה מחייבת היערכות לוגיסטית, אך גם מחייבת את המדינה להכין את אזרחיה לקראתו. על המדינה ליזום פעולות שיעודדו את האזרחים השונים לבוא ולהתחסן, בדגש על האוכלוסיות המועדות להתנגד להתחסנות.

כבכל אתגר, גם בקורונה יש הזדמנות. במקרה זה ניתן לרתום את ההזדמנות הבריאותית לטובת הזדמנות כלכלית שתיטיב עם אזרחים רבים שהקורונה הכתה בהם. 

בפיקוד העורף, יחד עם המועצה המקומית ברטעה חשבנו כיצד ניתן לשכנע את התושבים להיבדק, מכיוון שברור שככל שיש יותר בדיקות הלחימה במגיפה עד חלוקת החיסונים אפקטיבית יותר. לכן החלטנו על מבצע נתינת שובר לארוחה באחת מהמסעדות במועצה, או בשפה מקומית: "חומוס תמורת בדיקה".

לאחר שפתחנו במבצע כמות הבדיקות הוכפלה. בחלוף שבוע, אחרי שהופצה השמועה אודות המבצע, מספר הבדיקות שולשו. אין ספק שהשיטה עובדת.

את המבצע  המקומי שהמועצה ופיקוד העורף יזם , ניתן לייבא לזירה הלאומית. כחלק מהקמפיין לעידוד ההתחסנות המדינה תכריז שכל מי שמתחסן מקבל שובר לקניית בגדים בחנויות שונות, לקניות בסופר, לקניית מוצרים כחול לבן, או אפילו לנופש בארץ בסכום משמעותי. זוהי בשורה שיש בידה להרחיב את מעגל המתחסנים וכן להזרים כסף חיוני למאות אלפי עסקים קטנים. זהו רווח כפול גם לצריכה ולהזנקת הכלכלה באופן מידי וגם לעצירת נזקים בעתיד כמו סגר על המשק שעלותו בשבוע אחד מגיעה למיליארדי שקלים. כמובן שהתמורה תצטרך להיות מותאמת מגזרים כך שהאוכלוסיות שיותר מתנגדות לחיסון כמו המגזר הערבי או החרדי יהיה להם יותר תמריץ להתחסן.

בכל מהלך כלכלי גדול יכולים להיות מתנגדים ואין ספק שיהיו אזרחים שיגידו אני מתחסן בלי קשר למענק ואין לי צורך בו. אף אחד לא יעצור אותם, והם יכולים לנהוג כפי שנהגו חלק מהאזרחים עם חלוקת המענק מצד הממשלה, ופשוט לתרום זאת למי שזקוק לכך יותר.

מציאות ההתחסנות תשפיע באופן מידי על חזרה לשגרה בכלל ועל חזרה חיונית לבתי הספר וללמידה. לצערנו, מערכת החינוך בימי הקורונה איבדה חלק מבני הנוער. חזרתם ללמידה ושיגרה חשובה מאין כמותה. ככל שמערך החיסונים יהיה מקיף יותר יש סיכוי שאולי נצליח להציל חלק משנת הלימודים לילדי ישראל. מחקרים מראים על ההשלכות הקשות שיש לסגר שמביאה לבדידות דולה מאד אנשים החיים בגפם, ולכן חשיבות החזרה לשגרה חשובה מאין כמותה. 

ישנם הרבה השוואת שניתן לעשות בין המלחמה בקורונה לבין מלחמת יום כיפור. מספר הנופלים בקרב הוא קרוב למספר הנפטרים מהמחלה וכמות המחדלים לא פחותה. אבל בדיוק כמו אז גם אנחנו מסיימים בימים אלה את קרב הבלימה ועוברים לשלב ההתקפה, שלב החיסון. אך בשביל שנצליח בהתקפה וננצח אחת ולתמיד את הנגיף, אנחנו צריכים את ההשתתפות של כולם, כי בלי זה, הקורונה תמשיך להכות בנו בכל החזיתות.


רועי וולף הוא מפקד יקל"ר בפיקוד העורף ודוקטורנט בבית ספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן ויערה שילה מומחית בגיל הרך מרצה במכללת אפרתה ודוקטורנטית בבית ספר לחינוך.