התמונה של פחריזאדה מקבל אות כבוד מרוחאני
התמונה של פחריזאדה מקבל אות כבוד מרוחאניצילום: באדיבות המכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

יוסי קופרווסר, לשעבר מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, פרסם מאמר על טעות איראנית קטנה הקשורה לתמונה אחת שלדבריו מגלה את האמת על הסכם הגרעין.

"האיראנים במסגרת המאמץ שלהם להציג את מוחסן פחריזאדה כמדען דגול, פרסמו שלל תמונות שלו שלא היו זמינות קודם. אחת התמונות מראה אותו מקבל בשנת 2016 עיטור מהנשיא רוחאני על חלקו במשא ומתן שהביא להסכם הגרעין", מספר קופרווסר לערוץ 7.

לדבריו, "האירוע הזה כמובן לא פורסם אז – ועצם העובדה שפחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין הצבאי – מקבל פרס ישירות מרוחאני בשל תרומתו להצלחת המשא ומתן, מספרת את סיפור הסכם הגרעין. זה מסביר שהאיראנים ראו בהסכם הישג עצום ולפחריזאדה היה תפקיד משמעותי במיוחד בהשגת ההסכם. הוא הינחה את הצוות האיראני כיצד לנהל את המשא ומתן ולהבטיח לאיראן את היכולת להשיג ארסנל נשק גרעיני בתוך 15 שנים".

קופרווסר מציין כי הגילוי הזה רק מחזק את הטענה נגד חזרה להסכם הגרעין שחתם ממשל אובמה. "המסקנה הברורה היא שאסור לחזור להסכם הגרעין שאותו תכנן פחריזאדה. רק מי שמתעלם מהתמונה הזו יכול להרשות לעצמו לחזור להסכם שתוכנן כולו על ידי איראן תוך שהאמריקנים מוותרים על נקודות עליהן התעקש פחריזאדה. כמעט כל הנקודות עליהן התעקש התקבלו, כולל תהליך הסרת המגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית לאורך 15 שנים כך שניתן יהיה לפתח ולהפעיל צנטריפוגות מתקדמות לאורך כל התקופה ולהגביל את כמות העשרת האורניום. לחזור להסכם מסוג זה כרגע תהיה טעות חמורה מאוד".

"אני חושב שהאמריקנים מבינים את הבעייתיות. הם רוצים לשנות את ההסכם והשאלה היא איך מגיעים להסכם טוב יותר. האיראנים רוצים לשמר אך ורק את ההסכם הזה. האמריקנים מבינים שבמסגרת התהליך צריך לשבת עם האיראנים ולפתור את כל הבעיות האלה כולל תוכנית הטילים האיראנית", מוסיף קופרווסר.

לדבריו, "ההסכם הקודם לא יצר שום מנגנון פיקוח אמיתי על תוכנית הגרעין של איראן. הפיקוח היה רק באתרים המוצהרים על ידי איראן. אבל מה הסיכוי ששם הם מפתחים? אפס. ההסכם החדש חייב לאפשר פיקוח על כל המהלך הגרעיני האיראני. פחריזאדה היה אמן השקרים שעבד על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. לחזור להסכם במצב הנוכחי זה לא ריאלי. אסור לתת לאיראנים שום ניצחון, אפילו קל, אלא חלה החובה לשנות את ההסכם".