הביקור ההסטורי במרוקו
הביקור ההסטורי במרוקוצילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

ראובן עזר, ראש האגף למדיניות חוץ במטה לביטחון לאומי ויועץ מדיני לראש הממשלה, נמצא בימים אלו בבידוד לאחר חזרתו מהמסע ההיסטורי למרוקו במסגרתו נחתמו הסכמים מדיניים וכלכליים בין המדינות.

בשיחה עם ערוץ 7, מבהיר היועץ הבכיר שמדובר ביחסים מיוחדים, ושההסכמים מהווים סוג של 'חידוש קשר'. "זה אמנם נעשה במסגרת 'הסכמי אברהם'", הוא מסביר, "אבל המרוקאים מרגישים שלמעשה הקשר לעולם לא נותק ושהם חלוצים של הקשר עם ישראל".

עזר מציין שרבים מחברי המשלחת הישראלית חשו התרגשות גדולה במהלך הביקור בגלל קשר אישי או משפחתי שלהם לצאצאי מרוקו והוא מדגיש את ההתרגשות המיוחדת שראה אצל ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. "אני עובד איתו כבר שנתיים וחצי ולא ראיתי אותו מתרגש ככה אף פעם. זה היה עבורו ציון דרך מיוחד", הוא מספר.

עזר מספר שהנאום של בן שבת במרוקאית שודר ב'פריים טיים' בכל הרשתות המרוקאיות ושאנשים רבים סיפרו לו שמאוד התרגשו מהדברים.

"הקשר שראש המל"ל בן שבת הצליח לייצר הוא מאוד מיוחד", הוא מספר, "אפשר היה לראות את זה מאיך שהמרוקאים מדברים איתו בחום רב, איך שהוא התקבל אצל המלך ומהברכה שנתן למלך. זה היה מאוד מיוחד".

בעניין ההסכמים עצמם, עזר מציין שמדובר בתוצאה של המדיניות של ראש הממשלה נתניהו להביא את ישראל למצב של 'שלם מתוך עוצמה', בשילוב מדיניות אמריקאית של "חשיבה מחוץ לקופסה", כזו שמביאה פתרונות שמייצרים הזדמנויות לכל הצדדים.

מדובר בשיתוף פעולה אזורי", מוסיף עזר, "ברגע שאתה מקרב בין בנות הברית של ארה"ב, זה מייצר ערך מוסף עבור המדינות ועבור ארה"ב וגם משדר עוצמה אל מול היריבים שמאיימים על היציבות".

יש חששות סביב החלפת הממשל בארה"ב?

"ברור שתמיד יש חששות", עונה עזר, "אבל הטרנד הוא טרנד מובהק ואנחנו צופים שתחת כל ממשל תהיה תמיכה אמריקאית בהרחבה של הנורמליזציה של בין ישראל לבין מדינות ערב".

עם זאת, עזר מוסיף שייתכן שחילופי השילטון בארה"ב והמדיניות של ממשל ביידן כלפי איראן, דווקא ייצרו לחץ על המדינות להצטרף ל'הסכמי אברהם'. "זה יכול לעבוד לשני הכיוונים", הוא מסביר, "כי ככל שהחשש גובר, הרבה מדינות עשויות לראות בישראל משענת כנגד האיומים באזור. אז זה לא אומר שהתהליך ייפסק אלא יכול להיות שהוא יתגבר. מצד שני, אם יהיה מצב שבו האיראנים יתחזקו מאוד ויאיימו כבריונים ואף אחד לא יפסיק אותם, יכול להיות שהחשש יגבר".

מה הלאה מבחינת הסכמי אברהם?

"יש עוד מדינות שדי מקנאות במה שקורה והיו רוצות לקפוץ על העגלה", מספר עזר, "לכל אחת מהן יש את השיקולים שלה. אני חושב שיש פוטנציאל שהתהליך יימשך".

היועץ המדיני מוסיף שישנם הסכמים רבים שכעת על הנייר, ושהשינוי יגיע כשההסכמים המעשיים ייושמו בשטח - "ברגע שיראו שהדברים מיושמים, והשגשוג הכלכלי מתרחש יהיה פיתוי להצטרף ולקפוץ על העגלה".