הרב חגי לונדין
הרב חגי לונדיןצילום: ללא

על פי תורת הסוד חודש טבת מיועד להתמודדות עם מידת הכעס. לילות החורף הארוכים של חודש טבת אתגרו מאז ומעולם את המין האנושי; לא במקרה צום עשרה בטבת נופל בחודש זה.

השנה לא צריך לחפש יותר מדי - קורונה, סגר שלישי, בעיות כלכליות, תלונות על רשויות החוק, בחירות נוספות - כל אלה מספקים די והותר סיבות בשביל לכעוס.

כעס נובע מכך שהמציאות אינה מתנהלת כפי שאנו חושבים שהיא צריכה להתנהל. חז"ל מקבילים את הכעס ל"עבודה אלילים", תפיסת עולם חלקית שאדם הפך אותה לחזות הכל ('אליל') והניפוץ שלה מביא לתחושה של אובדן שליטה.

כיצד מתמודדים עם כעסים? ראשית, להתמלא בענווה ולהכיר שיתכן שהקדוש ברוך הוא מקדם את עולמו באופן שונה ממה שתכננו; שנית, לחלק בין התחומים הניתנים לשינוי על ידינו ולאלה שלא; שלישית, להשתדל לשנות את המרחב שבבחירתנו כמיטב יכולתנו.

לדוגמא, ההחלטה על סגר שלישי או בחירות אינה בידיים שלנו (אא"כ אנחנו ראשי ממשלה). אנו יכולים להיפתח למחשבה שאולי דווקא זוהי הדרך הנכונה; לחילופין אנו יכולים להביע מחאה בפייסבוק, להפגין, ולהצביע בבחירות בבא העת. בינתיים אין טעם להטיח את הראש בקיר, לכעוס, לנהל את המדינה בשולחן שבת או להתיימר להבין באפידומולגיה אם אין לנו את הכישורים לכך. פשוט לתפקד בגזרתנו בקור רוח ובשמחה ככל האפשר. 

זו מדיניות חיים שנובעת מאמונה בא-לוהים, כלומר תחושה קיומית כי למרות הקשיים והאסונות ישנה יד שמכוונת את עולמנו אל הטוב ואל הצדק. לכן, במידה ועשינו מצידנו את מירב המאמצים - אנו בשלוות נפש בכל רגע נתון. חז"ל מכנים זאת 'מידת השיווי' מלשון הפסוק "שיויתי השם לנגדי תמיד"; מצב המביא ל'שיויון נפש' ('קור רוח' בשפה מודרנית).

אופטימיות. רגיעה. שיקול דעת. ענייניות ושמחה בכל מצב.