זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר לשעבר זאב אלקין, מבכירי מפלגת 'תקווה חדשה' של גדעון סער, הוא אחד האנשים המושמצים ביותר מאז עזב את הליכוד. המתקפות נגדו מגיעות בעיקר מצד אנשי הליכוד וסביבת ראש הממשלה.

"כל אחד מבין שעשיתי צעד שאין לו היגיון פוליטי", הוא אומר לערוץ 7. "אני הולך לדרך חדשה בפוליטיקה שכוללת סיכונים גדולים וגם אם זה יצליח פעם אחת, איש לא מבטיח שזה יצליח גם בפעם השנייה.

''בנימין נתניהו יודע היטב את האמת, איך התייצבתי מול אולמרט ואיך מנעתי מציפי לבני להיות ראש ממשלה. לא היה לי ספק שכשאעשה את הצעד הזה, יטילו בי רפש, כי זה חלק מהסגנון של הליכוד היום".

לדבריו, ההתנהלות של הליכוד בימים האחרונים היא הסיבה לעזיבתו. "היום נתניהו מתגולל עלי על תפקיד 'שר המים' אבל הוא שוכח להגיד שמי שייצר את התפקיד זה הוא. הייתי יכול להיות היום שר האנרגיה והוא קרא לי וביקש שאעזור לו לבנות פתרון יצירתי ליובל שטייניץ. הדבר היחיד שגרם לי להתלבטויות היה הפרידה מהליכוד, תנועה שאני כל כך אוהב. אני בפוליטיקה כדי לעשות מה שאני מאמין בו ואני חושב כרגע שהמשך הכהונה של נתניהו יסכן אותנו כי כשמנהיג מקבל החלטות משיקולים אישיים זה מסוכן".

אלקין מציין כי מבקריו שכחו את ההיסטוריה. "אמרו לי שבית לא עוזבים, אבל שכחו שיצחק שמיר – כשלא היה מרוצה ממה שנעשה בליכוד ב-1999 – המנהיג הגדול של הליכוד תמך באיחוד הלאומי. אם ראש ממשלה לשעבר ויו"ר הליכוד חשב שכשהגיעו מים עד נפש אפשר לפרוש, יכול להיות שזה דגם ראוי ושמיר היה עבורי דוגמה בהרבה דברים לאורך השנים".

יש לו גם תשובה לטענה לפיה אלמלא המהלך של סער עוד היה חבר בליכוד לצד נתניהו. "אני מניח שאם היינו הולכים לבחירות ולא היה גדעון סער והייתי מתייאש מהאפשרות לשנות מבפנים יכול להיות שהייתי פשוט פורש מהפוליטיקה. יש גבול שמשם והלאה אתה לא יכול לבוא לציבור ולהמליץ להם שהוא המועמד הראוי ביותר שיש. לכל אחד יש מגרעות ויתרונות, אבל צריכים להיות בטוחים שהמאזן אצל המועמד הוא הנכון לטובת מדינת ישראל".

"בשבילי היה תהליך מאוד לא פשוט להבשיל ולהבין. הערצתי ואני מעריץ גם היום את בנימין נתניהו על כשרונותיו והישגיו. הוא אדם מיוחד. אני מלווה אותו מקרוב יותר מעשור. לצפות במה שקורה לו זה טראגי. לוקח זמן להבין שזה לא מקרה בודד, אלא תהליך שהולך ומחמיר ונראה שאין ממנו דרך חזרה. גם הליכוד היא תנועה שאני מאוד אוהב אותה ואת פעיליה, שאני מרגיש בה שותפות אידיאולוגית. לקום ולעזוב כזה בית זה מאוד לא פשוט ויכול לקרות רק אם יש שבר של ממש".

"אני עברתי בשנה האחרונה תהליך שהחל עוד בהליכה לבחירות השלישיות שגם אותן אפשר היה למנוע ולצערי נתניהו לא עשה את זה. כבר כמעט שכנעתי אותו אבל אז הוא נסע לבלפור והדברים התהפכו. בשנה הזו, פעם אחר פעם, גם בצמתים שונים של קבלת החלטות וגם באווירה בתוך הסיעה של שיח מאוד בוטה וחנופה, הרגשתי שזה לא הליכוד שאני הכרתי. הליכוד תמיד אפשרה ריבוי דעות עם ביקורת וויכוח פנימי.

''נתניהו הביא משהו שדרס לגמרי את הדמוקרטיה הליכודית וכל השיחה השתנה. בסוף כשמגיעים לבחירות אתה צריך להיות כנה עם עצמך. צפיתי בנתניהו מקבל החלטות ופעם אחר פעם השיקול האישי גבר על השיקול הלאומי. אתה שואל את עצמך אם אתה יכול להיות רגוע שאולי משיקול אישי הוא יחליט בקדנציה הבאה לבצע נסיגה. הבנתי שהמצב הזה לא משאיר לי ברירה ועלי או לעזוב לגמרי או לנסות לתקן", מוסיף אלקין.

הוא מצהיר שמפלגתו אינה מתכוונת להיות כינור שני של הליכוד. "אני לא עזבתי את נתניהו כדי שבסופו של דבר אהיה שוב שר בממשלתו. בשביל זה יכולתי להישאר בליכוד. מקומי היה מובטח ומבחינה פוליטית כולם אומרים לי שעשיתי דבר מטורף כי הייתי יכול לפעול עוד 20 שנים קדימה בליכוד".

"אני מאמין שלא יהיו בחירות נוספות ושנדע להקים ממשלה. אנחנו מביאים מועמד שאינו נופל מנתניהו והוכיח את זה בלא מעט מבחנים. הוא אומר ולא מתבלבל ולא מפחד שהוא נגד מדינה פלסטינית ובעד הרפורמות במערכת המשפטית. גדעון הוא אחד מהפרלמנטרים הכי טובים שהיו בכנסת ישראל וראיתי אותו כשר חינוך שמבצע רפורמות והיה קשוב מאוד לצרכים של הציונות הדתית. עם היכולות הפוליטיות שלו אני מאמין שהוא יוכל לגבש סביבו מחנה מאוד רחב לכנסת".

שלוש מערכות הבחירות האחרונות עסקו בשאלה 'נתניהו או לא נתניהו' ונראה שגם 'תקווה חדשה' פתחה בהצהרה בנושא הזה. "אנחנו לא באים רק עם הסיסמה הזו", מבהיר אלקין. "היא אמנם מסבירה את ההחלטה הקשה שלנו לקום ולעזוב את הליכוד ולנסות להקים אותו מחדש במסגרת החדשה. אנחנו בהחלט באים עם תפיסת עולם בנושאי התיישבות ומשפט. היו לי לא מעט ויכוחים עם נתניהו בניסיון לכתוב מצע לליכוד והוא התנגד. אנחנו רוצים להציג מצע מסודר עם תוכן. יש לנו אמירות בתחום ההתיישבותי, הביטחוני, המדיני, הכלכלי-חברתי וגם רפורמות בשיטת הממשל והגבלת כהונת ראש הממשלה".

אלקין מאמין בבניית מפלגה רחבה ככל האפשר ומייחל לראות בה גם נציגות גדולה של הציונות הדתית. "אנחנו מקבלים המון תמיכה שמגיעה מכיוונים שונים. בסופו של דבר זה לא פשוט למפלגה חדשה לחלוטין להגיע ולהתייצב כמפלגה שנייה בגודלה לפי הסקרים ויש עוד הרבה עבודה לפנינו. אנחנו רוצים לבנות מפלגה לאומית רחבה שתחזיר אותנו לימי הליכוד של בגין ושמיר. זה דורש שותפות עם הרבה אנשים וציבורים שירגישו שיש כאן הזדמנות לבנות משהו אמיתי ונכון שיוביל את המחנה הלאומי ואני מקווה שיצטרפו אלינו אנשים טובים מכל הציבורים כולל ההתיישבות והציונות הדתית".

"אנחנו כל כך הרבה זמן מדברים על הצורך שהציונות הדתית תוביל וזו ההזדמנות שלה להיכנס תחת המטריה של מפלגה לאומית רחבה שנבנית מאפס ולא על תשתית קיימת ולהשפיע על ההובלה", אומר השר לשעבר.

האם ייתכן בסופו של דבר שיתוף פעולה אחרי הבחירות בין המפלגה החדשה לימינה? "אנחנו רואים בימינה ובנפתלי בנט שותף חשוב בממשלה שאנחנו רוצים להקים. אחרי הדרך שבה נתניהו זרק את בנט מהממשלה האחרונה למרות שהיה חלק מבלוק הימין, אנחנו רוצים בשותפות ויש לה מקום.

''יש לי יחסים טובים גם עם נפתלי בנט, גם עם איילת שקד וגם עם בצלאל סמוטריץ' במשך שנים וזו אחת ההאשמות הקשות כלפי בבלפור שאני מיודד איתם, רחמנא לצלן. יש לנו הרבה מהמשותף עם ימינה ואנחנו נדע לעבוד ביחד. יש גם תרבות פוליטית דומה שלחיצת יד היא משמעותית וסיכום הוא סיכום", מסכם אלקין.