ח"כ סמוטריץ' בועידת הכלכלה השנתית של בשבע וערוץ 7גרובייס הפקות

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' השתתף בוועידת הכלכלה השנתית של בשבע וערוץ 7 ושוחח עם העיתונאי שילה פריד.

סמוטריץ' התייחס לחקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל לאחר מרדף משטרתי בבנימין ואמר: "אני מוטרד מאוד. כל הסיפור הזה מריח רע מאוד והרבה יותר מהמקרה עצמו, ניסיונות הטיוח של המשטרה. אין חיה כזאת במדינה מתוקנת שהמשטרה חוקרת את עצמה".

"על פי הנהלים של היועץ המשפטי לממשלה ושל פרקליט המדינה, כשיש אירוע שמעורבים בו שוטרים חשודים ואזרחים חשודים, האירוע כולו צריך להיות נחקר על ידי מח"ש ולא על ידי המשטרה. יצור הכלאיים הזה שבו הקימו צוות חקירה מיוחד שמורכב מהמשטרה, החתול והשמנת, וממח"ש, מראש היה נראה רע מאוד", הוסיף סמוטריץ'.

לדבריו, "העובדה שניסו למנוע ממני להגיע לשטח ולא אפשרו לצלם מדברת בעד עצמה. קשה מאוד לדעת שהאירוע הזה נחקר ושהלקחים מופקים - ושאם יש מי שצריך לתת את הדין - הוא ייתן את הדין. זה אירוע נורא שלא חשוב בכלל מה הרקע שלו והסתיים בצורה שאסור בשום פנים שתתרחש".

"מבחינה מקצועית זה כישלון טוטאלי של המשטרה ושל הימ"ר, אבל אי אפשר להסתכל על האירוע הזה ולנתק אותו מהמכלול. המכלול הוא רדיפה ארוכת שנים נגד ההתיישבות, זה התחיל בוועדת שמגר אחרי הטבח של גולדשטיין במערת המכפלה ומאז יש אכיפה סלקטיבית מחמירה בסטנדרטים כפולים נגד המתיישבים וההתיישבות במחלקה היהודית בשב"כ ובימ"ר ש"י שהורתו בחטא ולידתו בחטא", טוען סמוטריץ'.

לדעתו, "אותו צוות 'מחלקה לתפקידים מיוחדים' שעמדו בראשו טליה ששון ואחר כך שי ניצן, מפעיל יד קשה נגד המתיישבים ובמיוחד כשהדבר הזה מגיע למושג הזה שנקרא נוער גבעות, מושג מורכב מסובך, נוער שבבסיס שלו הוא חלוץ ואידאליסט ואוהב הארץ וכואב באמת רצח יהודים, את המגבלות על הבניה וחלקו הולך לאיבוד וטועה בדרך".

"צריך לומר את זה בצורה חד משמעית: אלימות חייבת להיות מחוץ לתחום. נטילת החוק לידיים חייבת להיות מחוץ לתחום. אבל הנוער הזה - במקום להיפגש איתו בהכלה, בהבנה, בטיפול, בחינוך, בבנייה וברתימת הכוחות והשאיפות הנכונות והטובות שלו לבנייה - פוגש אגרוף ברזל של שב"כ ושל ימ"ר שמתעמר בו שמתעלל בו".

"אני לא יודע לתת תשובות ולהחזיר את האמון של הנוער הזה במדינה, כשמול המפגינים בבלפור אין מכת"זיות ומול ההפגנות שלנו ושל החרדים יש. כשמול הערבים יש יד קלה ומול היהודים יש יד קשה, כשאין אכיפה של בנייה לא חוקית של ערבים ויש אכיפה על כל קראוון ועל כל אוהל שהחבר'ה האלה בונים במקומות שבהם הם מנסים ליישב את הארץ. הרדיפה הזאת חייבת להיפסק. ימ"ר ש"י חייב להיסגר. המחלקה היהודית חייבת למשוך את ידיה מהעיסוק בנושא. יש משטרה ויש חוק. אבל העיקר חייב להיות בטיפול, בשיקום אמון, בבנייה מחודשת, בעשייה, בלתעל את הרגשות והכוחות הנהדרים האלה למקומות טובים ולא באגרופי ברזל. בעניין הזה אני אומר חד משמעית מדינת ישראל הלכה לאיבוד והמוות המיותר של אהוביה סנדק מוציא עכשיו אל מעל פני השטח את התסכול ארוך השנים, ואנחנו כמנהיגי ציבור, חייבים בצורה בלתי מתפשרת להוביל את בניית האמון המחודש הזה", אומר חבר הכנסת.

לדעתו העובדה שלא עבר תקציב מדינה עד כה היא חוסר אחריות. "תמיד תקציב הוא סוג של קודש קודשים בכלכלה של מדינה מתוקנת, בוודאי בתוך משבר כל כך גדול שחייב ודאות בשווקים, שחייב יציבות, שחייב תוכניות האצה, שחייב סל שלם של תוכניות שאפשר להביא במסגרת תקציב וסדרי עדיפויות הרבה שנים קדימה וכמובן חוק הסדרים לצידו עם רפורמות שיאפשרו להוציא את המשק מהמשבר ומהמיתון שהוא נכנס לתוכו בתקופת הקורונה ולהכניס אותו למסלול צמיחה".

"אני שמח ואפילו גאה על הרעיון שהעליתי כבר בסוף שנת 2020 בוועדת הכספים. פרצנו את מסגרת התקציב, הוספנו 11 מיליארד שקלים והצלנו את העמותות, את הארגונים, את האזרחים שצריכים לקבל את השירותים האלה מהמדינה. כמובן הצלנו גם את תקציבי החינוך הדתי שהיו על סף קריסה ובשבוע האחרון מימשנו את כל התקציבים האלה ומדובר במאות מיליוני שקלים. עשינו דברים גדולים וחשובים ואני שמח שבשבוע שעבר הבאנו ובתחילת השבוע גם את החוק שעדכן את הנוסחאות של התקציב ההמשכי ונותן חמצן מינימלי שיאפשר למערכת ולממשלה להמשיך להתקיים בחודשים האלה".

סמוטריץ' נשאל האם יעדיף בממשלה הבאה את משרד התחבורה בו כיהן או את משרד המשפטים. "אני תמיד נזהר מלחלק עור של דב שעוד אין לי חץ וקשת לצוד אותו, אנחנו בתוך מערכת בחירות, צריך לראות איך היא מסתיימת, איזו קואליציה קמה. יש המון אתגרים. אני יכול לומר בצורה חד משמעית, אני לא מתכוון לקפל ולא להוריד ולא להוציא להפסקה אפילו זמנית את אף אחד מהערכים שחשובים לציונות הדתית. לא בהתיישבות, בהסדרה או בריבונות".

"20 אלף תושבים בהתיישבות הצעירה לא יחכו שנתיים עד שנטפל במשבר הכלכלי, כדי לקבל חשמל ומים מסודרים בתשתיתיות מסודרות. לא אוותר גם בשום פנים ואופן בתיקון מערכת המשפט. שורת התיקונים הקריטית שאנחנו חייבים להוביל, מהשינוי של שיטת בחירת השופטים. ארבעה שופטים צריכים בשנה הקרובה להתמנות לבית המשפט העליון, באיזו שיטה נמנה אותם? בשיטה הישנה והרעה שבה השופטים משכפלים את עצמם וננציח רוב רדיקלי, אקטיביסטי ליברל-שמאלני בבית המשפט או שנצליח לשנות את השיטה ולשנות ואת הארבעה האלה למנות כבר בצורה אחרת ולמנות שופטים שמרנים וטובים?", תוהה סמוטריץ'.

הוא גם מציב עוד משימות. "אנחנו נקדם את פסקת ההתגברות, אנחנו צריכים לחוקק מחדש את חוק ההסדרה, אנחנו צריכים להסדיר את ההתיישבות כולה מתוך מחוייבות לאנשים גם אידיאולוגית וגם אנושית. שאלת הזהות היהודית של מדינת ישראל, חיזוק החינוך היהודי, השבת במרחב הציבורי, כל אלה לא יכולים לחכות. מה שיותר חשוב לי מתפקיד זה איזה קווי יסוד יהיו וכמה מתוך זה נוכל לממש בממשלה הבאה. אני אהיה רק בממשלה שההרכב שלה ייתן לי לממש כמה יותר שרק אפשר".

"זה לא סוד שהתאהבתי במשרד התחבורה. זה משרד עצום עם תקציבי ביצוע עצומים, יכולת לגעת בחיים של כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל. יש בו יכולת לחולל מהפכה בתחבורה הציבורית, אפשר להביא למקום שאנחנו יושבים בו עכשיו, מעלה אדומים, להמשיך את הרכבת שבאה מתל אביב ובתשתיות הסעת המונים ולחבר את מעלה אדומים לירושלים ואחר כך לגוש דן", סיכם.

על ריצה אפשרית עם הימין החדש של נפתלי בנט אמר סמוטריץ' ''אני מאוד מקווה שנרוץ יחד, אני עובד על זה קשה, אנחנו חותרים לרוץ ביחד בכל הכוח. אני מאוד מקווה שנפתלי ירצה לרוץ ביחד שנצליח לסכם על עקרונות ערכיים ואידיאולוגיים שאני נמצא בשבילם בפוליטיקה.

''אצלנו פוליטיקה היא כלי למימוש ערכים וערכים זה לא משהו שמחליפים כמו גרביים ככלי למימוש מאוויים פוליטיים. על זה אנחנו מתעקשים, אני מאוד מקווה שנפתלי לא יעשה את הטעות שהוא עשה בסבב א' ויעזוב את הציונות הדתית וילך להרפתקאות לא ברורות וימשיך לרוץ עם הציונות הדתית שאני מוביל ומייצג היום במערכת הפוליטית''.

סמוטריץ העריך: ''יהיה חיבור, יהיה חיבור טוב, אבל יהיה חיבור ששומר על ערכים ועל שליחות ועל תפקיד שאין מישהו אחר שיעשה אותו אם לא אנחנו במערכת הפוליטית''.