מבוגרים, אל תפחדו מספורט בחורף

אל תפחדו מהקור, יש לו גם יתרונות, אבל כמובן צריך לעשות ספורט נכון. זה הזמן לצאת ולהתאמן.

תגיות: חורף ספורט
מיכאל לוי , כ"א בטבת תשפ"א

מבוגרים, אל תפחדו מספורט בחורף-ערוץ 7
ספורט
iStock

שנת 2021 החלה, והנה, ארגון הבריאות העולמי החליט שאחרי עשור הוא מעדכן את ההמלצות שלו בנוגע לפעילות גופנית בקרב האוכלוסייה הכללית.

כבר 18 שנים שאני עוסק בספורט, כאשר מתוכם שמונה שנים באופן מקצועי ותחרותי, ובכל שנה חוזרת על עצמה אותה המנגינה: "קר בחוץ- תתכסה שלא תתקרר". נחזור למשפט הזה אחר כך.

אם יש משהו אחד שאני חייב לציין ולהדגיש, בתור רוקח בדלפק קהילתי, הוא שהעבודה שלי מתאפיינת בעיקר בטיפול וניפוק תרופות לאנשים מבוגרים. למה זה מעניין? זה מעניין כי את רובם אני בכלל לא פוגש! אני כן פוגש את הילדים שלהם ואת הנכדים שלהם.

רובם המוחלט של האנשים המבוגרים שכן מגיעים לדלפק לקנות לעצמם תרופות לרוב יהיו רזים ועצמאיים. נתון זה כשלעצמו בכלל לא מפתיע אותי ולא מרשים בכלל, בעיקר כי אני כל פעם נזכר באותו קורס שעשיתי בלימודי הרוקחות שלי באוניברסיטה העברית, "גרונטולוגיה"- או בקיצור- מדעי הזקנה. לא אאריך ואומר שרובם המוחלט של אותם אנשים "בעלי מזל" שכן מאריכים חיים מעל הממוצע משתמשים בנוסחה נורא פשוטה: גרעון קלורי לאורך השנים + שמירה על אורח חיים פעיל + שמירה על התא משפחתי = אריכות ימים.

נחזור לאותו משפט מתחילת דבריי: פעילות גופנית בחורף יכולה להיות שונה מעט מפעילות גופנית בקיץ, אך אין זה אומר שצריך לפחד ממנה. האמת היא שרובנו בכלל לא צריכים להבדיל בין פעילות גופנים בחורף לעומת הקיץ כי אנחנו לא נמצאים בשום קבוצת סיכון.

מזה כבר 5 שנים שאני מתכונן לאליפות ישראל בכושר גופני וכל פעם שאני מבצע פעילות גופנית באוויר הקר בחוץ אני חוזר הביתה ומשמיע קולות של צפצופים מהריאות למשך 6 שעות שבאות לאחר מכן. מצד שני יש לי היסטוריה של אסטמה ואני כן יודע שביצוע של פעילות מאומצת באוויר קר ויבש עלולה לגרות את דרכי הנשימה ולגרום להיצרות שלהם. תופעה זו גם מוכרת במונח רפואי ושמה הוא Exercise induced asthma.

לרוב, הטיפול לאנשים שידוע שעלולים לסבול מכך הוא נורא פשוט- הרופא המטפל כנראה ירשום מרשם למשאף שמכיל חומר כזה שמגיב באופן מקומי בדרכי הנשימה, מרפה את השרירים המקומיים ומונע את כיווצם לכדי תסמינים של אסטמה.

האוויר הקר שאנו נושמים, יכול גם לשבש את פעילות השערות הקטנות שיש לנו בדרכי הנשימה העליונות, קרי האף, שאחריות על פינוי ה"נזלת" הרגילה שאנו מייצרים. דבר זה עלול להוביל לתסמינים שדומים לריניטיס- Rhinitis, שמתבטא בנזילה אגרסיבית מהאף וחלק מאתנו יקראו לזה "התקררות". הטיפול הוא די פשוט- הקו הראשון זה פשוט התזה של מי מלח בריכוז גבוה מספר פעמים ביום, ובמידה שהמצב קשה יותר אפשר לשקול טיפול תרופתי ללא מרשם והוא יהיה יעיל מאוד.

מעבר לזה אין כל קשר מוכח מחקרית בין האוויר הקר או שהייה במקום קר לבין תחלואה. אם דבר זה היה נכון היינו מצפים לתחלואה גבוהה בהרבה במדינות קרות מאשר במדינות חמות. מכיוון שאין הדבר נכון, אין הבדלים. מה שכן משנה- זה המעברים בין אויר חם לבין אויר קר, אך נשאיר את זה לפעם אחרת.

מנגד, כן הייתי ממליץ לאנשים בעלי מחלות רקע, בעיקר סוכרת ואי ספיקת לב, אך גם לחץ דם גבוה, להתלבש היטב וכן לעשות פעילות גופנית. למה להתלבש היטב? כדי למנוע את התנגדות כלי הדם ההיקפיים (כלי הדם שנמצאים בעיקר בגפיים שלנו) שמתכווצים בתגובה לחשיפה לקור. התנגדות זו יכולה לגרום לעומס רב יותר על הלב, שגם ככה הולך לעבוד בזמן הפעילות הגופנית.

למה כן לבצע פעילות גופנית? קודם כל, כל מי שמאובחן עם סוכרת, בעיקר סוג 2, יכול לשפר את המדדים שלו פלאים בעת ביצוע פעילות גופנית מבוקרת. דבר שני, כמו שאומרים, קשה באימונים קל בקרב. נאמץ את הלב שלנו ואת המערכות בזמן אימון, ובקרב, שהם בעצם חיי היום יום, יהיה להם הרבה יותר קל.

להנחיות והמלצות מפורטות יותר לביצוע פעילות גופנית המותאמות לכם, הייתי ממליץ לבדוק באתר של ארגון הבריאות העולמי.

מיכאל לוי הוא רוקח ב'הסתדרות הרוקחים'.