גלי בת חורין
גלי בת חוריןצילום: ללא

עוד ועוד גופים בוחרים לשנות את העברית המסורתית והמוכרת ואת הפניות שלהם לקהל הלקוחות, גברים ונשים, הם מנסחים כמילה אחת שבה נקודה המפרידה בין זכר לנקבה, מה שעד כה היה לוכסן. עד כמה הדבר משמעותי? נראה שמנגד יש לא מעט ארגוני משפחה הרואים בכך חלק מהמאבק המגדרי המשתלט על חיינו.

הפובליסטית והפעילה החברתית גלי בת חורין, יו"ר פורום 'קפה שפירא' מתייחסת לסוגיה בראיון לערוץ 7. "העברית היא שפה של הקולקטיב ולא שייכת לאף אחד באופן אישי ואין לאף אחד זכות לשנות אותה. האקדמיה ללשון העברית היא שאמונה על כך, ושם יושבים ויושבות אנשים ונשים ודנים ובשם המדינה והקולקטיב על מה ואיך לטפל בשפה העברית. עצם העובדה שיש מי שחושב או חושבת שיש להם זכות לשנות את השפה שהיא נכס קולקטיבי של כולנו זה כבר פגם מוסרי אידיאולוגי".

האם היוהרה היא הבעיה? "היוהרה גורמת לכך שמנהלות בקופ"ח מאוחדת חושבות שמאחר ומתוקף הסמכות שניתנה להם בכוחן לשלוח מסמכים לציבור יש להן גם סמכות להשתיל את האג'נדה שלהן לתוך השפה עצמה. זו חוצפה שלא תתואר", אומרת בת חורין ואינו מקבלת את הנימה המזלזלת בכל הסוגיה ברוח 'אוי אוי אוי, אז הוסיפו נקודה':

"אם כל כך חשוב לכן להיאבק על הנקודה הזו, חשוב לנו להילחם בחזרה ולסכל את המטרות שלכם. אנחנו כבר הבנו שבמסווה של גישה כזו של 'מה אכפת לכם' אתם מבקשים להכניס עוד מאה אלף מסתננים מאפריקה, ו'מה אכפת לכם' להתחשב במשפחות חד הוריות וכך קיבלנו מאות אלפי מסתננים גנבי גבול מאפריקה שמשנים את הזהות של מדינת ישראל".

"יש כאן הסרת הזהות שלי כאימא והפכתי להורה 1 או 2. המהלך שלהם נועד לחסל כל סוג של היררכיה בשם השוויון. המושגים אבא ואימא לא היו קשורים להיררכיה. היה אבא ובלי קשר ליחס ביניהם הייתה גם אימא ועכשיו בשם השוויון ביטלו את הזכות הבסיסית מאין כמוה הזכות של ההורה להגדיר את עצמו כאבא או כאימא. לכן כל דבר שתעשו, כל נקודה שתנסו לכפות בניגוד לחוק בשם האג'נדה שלכם נפעיל ממול מאמץ דומה לסכל את זה".

בן חורין מחדדת ומדגישה אל מול הרואים זאת כאירוע שולי וחסר חשיבות כי "שום דבר הוא לא סתם. אני כיום חסומה בפייסבוק לשלושים יום כי התווכחתי עם ראשת מועצה נידחת על השלט (שלט שכולל במילה אחת את השילוב בין ברוכים הבאים לברוכות הבאות). הם לא אהבו את זה אז פשוט סתמו לי את הפה. זה מה שמאפיין את בעלי האג'נדות האלה. הם באים בהתחלה ואומרים 'מה אכפת לכם' ובסוף סותמים את הפה לכל מי שמתנגד".

לדבריה הנקודה שהוכנסה לתוך המילה משרתת צעד נוסף במאבק האג'נדה המגדרית. "הם מאמינים בטירלול האידיאולוגי שלהם שהשפה הערבית מדירה נשים, והיא גם אגב מדירה ערבים וכובשת. הם גאים בכך שהם הצליחו לדחוף את האג'נדה הזו שהשפה העברית אכן מדירה נשים וקיימת בה פטריארכיה, שזה מושג מטורלל נוסף שהם הכניסו לתוך השיח". בת חורין סבורה כי די לראות את המאמצים לשינוי השיח והכנסת הנקודה המגדרית הזו כדי להבין שיש כאן משהו עם משמעות עמוקה הרבה יותר מכפי שהדברים נראים לעין.

לטעמה החברה הישראלית מתחילה להפנים ולהבין את משמעות התופעות הללו ובהיבט עמוק מעט יותר היאנ סבורה כי "האג'נדות האלה נובעות מהנאו-מרקסיסטים של שנות השישים שאי אפשר למכור את הקומוניזם לציבור כי יש לציבור תודעה חוזרת והוא ידחה אותו. ולכן הגיעו למסקנה של מאבקים קטנטנים עד שיכבשו את הכול צעד אחרי צעד. גם לי לקח הרבה שנים להבין את זה, אבל כל הטיעונים מתחברים יחד".

לדבריה הגישה התמימה של 'מה זה מפריע לכם ש' הניבה שינויי תודעה עמוקים בחברה הישראלית עד כדי כך ששלט שבו נכתב 'אבא ואימא שווה משפחה' הפך לתועבה. את כל אלה יחד עם המאבק הציבורי ללגיטימציה של מבני משפחות שונים ומגוונים היא רואה כחלק ממאבק אחד ומקיף, כזה שמטשטש את המגדריות שבין זכר ונקבה כבר אצל ילדים והדבר מוביל לניתוחים בלתי הפיכים, לעיקור ואומללות, וכל זאת בשם השאיפה לצמצום ההתרבות הטבעית של החברה. "הם מעודדים נטיות מיניות שלא מייצרות צאצאים, מעודדים אנשים לשנות את עצמם למה שמביא לעקרות, מעודדים לפירוק משפחה, נאבקים במשפחות שמייצרות צאצאים באופן טבעי".

"הציבור הבין שזה לא רק נקודה. זה לא פמיניזם ולא הומניזם אלא רגרסיביות לברבריות. באותו להט שהם מקדמים את האג'נדות שלהם אנחנו נשים את הרגל ועם כל הכבוד, אנחנו הרוב ואנחנו ננצח. אני מציעה להם לא להיכנס איתנו למאבקים ועימותים כי ננצח אותם. אני קוראת לכל המבולבלים, במיוחד בציבור הדתי ציוני שעליהם הכי כואב לי, אל תלכו שולל אחרי מתק השפתיים המזויף של הכוחות הבריוניים האלימים האנטי-דמוקרטיים, האנטי-שוויוניים והאנטי-הומאניים האלה. הם מציעים לכם להרחיב את האופקים שלכם ותוך כדי כך שופכים פנימה את כל האג'נדה הקלוקלת שלהם ואז הם סוגרים את השער ולא מאפשרים לכם לחשוב על שום דבר אחר. זו האורתודוקסיה הגדולה ביותר בתולדות האנושות. אין אורתודוקסיה יותר נוקשה וסותמת פיות מאשר האורתודוקסיה הפרוגרסיבית".