איילת שקד
איילת שקדצילום: קובי ריכטר/TPS

בראיון לערוץ 7 מתייחסת השר לשעבר, חברת הכנסת איילת שקד, לסוגיות הפוליטיות במפלגה פנימה ומחוצה לה, אך את השיחה עמה פתחנו דווקא בסוגיית דרך חקירת מותו של אוהביה סנדק.

"כשרת משפטים לשעבר אמרתי שבגלל הכשלים והבעיות שנראה על פניו שהיו באירוע, הדבר הנכון הוא להקים ועדת חקירה חיצונית, גם כדי לחזק את אמון הציבור. אנחנו רואים שחלקים לא רק בנוער הגבעות אלא בציבור הרחב לא מאמינים שבחקירה כזו שבודקת את מעורבות המשטרה לא יכולים להיות אנשי משטרה ולכן צריך להקים ועדת חקירה חיצונית. בסיטואציה שנקלענו אליה כדי שיהיה אמון ציבורי גבוה בתוצאות הבדיקה יותר נכון שהמשטרה לא תהיה מעורבת. כדי שהציבור יקבל את מסקנות הועדה".

עוד מוסיפה שקד ומספרת על פגישתה עם הוריו של אהוביה ז"ל: "ביקרתי בשבעה את משפחתו, דיברתי עם אביו אברהם ואמו איילת, אנשים מקסימים, מלח הארץ שדיברו בכאב על הגישה הלא מכילה של נוער הגבעות ואני באמת חושבת שכדי להבין מה היה שם ולקרב את הכוחות האלה בחזרה, צריך ועדת חקירה לא תלויה".

בהמשך הדברים ביקשנו את התייחסותה של שקד לכהונתו הקצרה של אבי ניסנקורן כשר משפטים, כהונה שנחתמה השבוע בטקס פרידה שהתקיים במשרד המשפטים: "נתניהו נתן את משרד המשפטים לאבי ניסנקורן. זה לא קרה מעצמו", מקפידה שקד להדגיש. "נתניהו החליט לפרק את גוש הימין ולתת לגנץ חצי ממשלה וזו בדיוק הבעיה. אחת המשימות של הימין בממשלה הבאה היא להחזיר את תיק המשפטים לידינו. אשמח לחזור לשם. יש לי עוד הרבה מאוד עבודה".

"ניסנקורן לא הצליח לחוקק שום דבר. זו לא הייתה שנת פעילות ענפה. הדבר היחידי שהוא עשה זה להפעיל פעם או פעמיים את הועדה למינוי שופטים והקים את הוועדה לאיתור לפרקליט המדינה. אלו שני דברים משמעותיים אבל חקיקה מסוג כזה או אחר לא הייתה. אני שמחה שהקדנציה שלו הייתה קצרה ועכשיו המטרה שלנו היא להשיב לידינו בחזרה את משרד המשפטים".

שקד מציגה דוגמא להשלכות המעשיות של איבוד משרד המשפטים לטובת 'כחול לבן': "היום יש על שולחן הממשלה את הצעת המחליטים להסדרת ההתיישבות הצעירה. צחי הנגבי ומיכאל ביטון הגיעו לנוסח מוסכם אבל כעת זה תקוע כי גנץ וחבריו לא מסכימים להעלות את ההחלטה ויש גם כמה בעיות משפטיות. אם אני ובנט היינו היום במשרדי המשפטים והביטחון ההחלטה הזו הייתה עוברת. לנתניהו יש חלון הזדמנויות עד שטראמפ עוזב את הבית הלבן והזמן הולך ואוזל. אלפי משפחות מחכות לנורמאליזציה, לחיבור לתשתיות מים וחשמל, המצב שם בלתי סביר. אם נתניהו ושרי הליכוד היו מפעילים עכשיו את כל כובד משקלם ודורשים להעלות את ההחלטה ועובדים אינטנסיבית וצמוד עם היועמ"ש למשרד הביטחון והגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים אפשר היה להעביר את ההחלטה הזו".

לנוכח דבריה אלה של שקד מתחזקת השאלה מדוע בוחר יו"ר מפלגתה, חבר הכנסת בנט, לראות במאבק בקורונה ולמען הכלכלה את האתגר היחיד שניצב בפניו ואומר 'לא קורונה לא מעניין'? האם לא מדובר בליכוד ב' שמטשטש ערכים ואידיאולוגיות?

"אנחנו לא משנים אידיאולוגיה במילימטר. כשצריך לדאוג להתיישבות הצעירה אנחנו בראש החץ. אנחנו אומרים שכעת הדבר הדחוף ביותר הוא טיפול בפרנסה כי כשאין לאנשים אוכל שאר הדברים פחות חשובים. פגשתי בעל מכון כושר בחיפה שפרנס את המשפחה בכבוד הרבה שנים, והיום מגיע לפת לחם. אנחנו במצב של חצי מיליון מובטלים והדבר הכי חשוב הוא להחזיר את אותם אנשים למקומות העבודה ולשקם את הכלכלה. אנחנו לא זונחים שום ערך".

אם כך מה משמעות הביטוי 'לא קורונה לא מעניין'? האם המשמעות היא נכונות לחבירה לאישים כדוגמת יאיר לפיד עופר שלח ורון חולדאי כדי לייצר אחדות סביב המאבק בקורונה והשלכותיה? "כל איש ימין צריך לדעת שרק הצבעה לימינה מבטיחה שתהיה בקואליציה הבאה ממשלת ימין. אנחנו לא יודעים איך יתחלקו המנדטים. אנחנו מקווים שבנט ירכיב את הממשלה הבאה, אבל המצב כאוטי ובחירה במפלגות אחרות יכולה להביא לבחירות חמישיות. המטרה הראשונה של הממשלה שתקום היא שיקום הכלכלה ויצירת מקומות עבודה, אבל אנחנו לרגע לא זונחים את האידיאולוגיה שלנו ואת השאיפות שלנו וכשצריך להילחם למען ההתישבות הצעירה אנחנו עומדים בראש החץ".

"לא נשב בממשלה שלא עומד בראשה איש ימין. השאיפה שנפתלי ירכיב את הממשלה אבל ברור שלא נשב בממשלה שבראשה איש שמאל. כעת חשוב לאגד את כל הכוחות שמוכנים להתמקד בהחזרת אנשים לשוק העבודה וגם לאחד את העם. אנחנו רואים מה קורה בארה"ב. אנחנו אמנם לא חברה מפולגת כמו החברה האמריקאית, אבל אנחנו רואים מה קורה בארה"ב. אלו מראות שאסור שיהיו בישראל".

מכאן עברה השיחה לסוגיה הפנים סיעתית והאפשרות לריצה משותפת עם האיחוד הלאומי של בצלאל סמוטריץ'. שאלנו את שקד אם סביר בעיניה שנפתלי בנט סוגר הסכם עודפים מבלי ליידע את סמוטריץ', והיא מעדיפה שלא להיכנס למו"מ הפוליטי, "אנחנו מאוד רוצים לרוץ ביחד. אני מאוד מקווה שסמוטריץ לא יפצל את הציונות הדתית. אין לזה שום סיבה. עד לפני שבוע שבועיים היה ברור שרצים ביחד ומסכמים הכול ביחד ומסתערים על הבחירות הללו. כרגע המחלוקת היא רק על מספר המקומות בעשירייה והמחלוקת הזו צריכה להיפתר. אני מקווה שסמוטריץ' לא יפצל את המחנה. הציבור רוצה שנלך יחד והציבור צודק".

באשר להסכם העודפים ומשמעותו לכאורה כהתעלמות מהשותפות עם סמוטריץ' וקביעת עובדות בלעדיו, אומרת שקד כי אינה מתייחסת למהלכים שהתרחשו בשבוע האחרון. "אני אומרת שוב שהרצון שלנו ושל הציבור הוא ללכת יחד. עבדנו עם בצלאל עד לפני שבוע שבועיים כתף אל כתף ואני מקווה שהמצב יחזור לקדמותו. אין שום סיבה אידיאולוגית או פוליטית לפיצול המפלגות".

על המתרחש ב'בית היהודי' היא אומרת: "יש כעת בחירות בבית היהודי, ניתן להם לעשות את ההליכים שם. התקשרתי לרב רפי והודיתי לו על שלקח את המושכות ועמד בראש המפלגה היקרה הזו. הם יסיימו את התהליכים שם ונראה איך מתקדמים. הרצון שלנו הוא שכולם ירוצו יחד".