דגלי ערב הסעודית וקטאר
דגלי ערב הסעודית וקטארצילום: ISTOCK

מי היה מאמין ששנת 2020 שהחלה כשנת נגיף הקורונה סיימה את דרכה כשנת הנורמליזציה והחיסונים.

נכון, אין עדיין שלום עולמי, אפילו לא אזורי וגם נגיף הקורונה עדיין מסתובב פה. אבל הרוח הנורמליזציה החיובית של סוף הקדנציה של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הגיעה גם אל המפרץ.

שנת הפיוס

קריקטורה של אַמִין אל-חבַּארַה, איש גֻ'הַיְנַה אל-אִחְ'בַּארִיַה על הפיוס בין קטר לאחיותיה הערביות.

שנים רבות מדינות המפרץ היו מאוחדות תחת הנהגתה של הממלכה הערבית הסעודית העשירה מכולם והגדולה מכולם. אך לאורך השנים אחת המדינות הקטנות (והעשירות) החלה להרים ראש – הנסיכות הקטרית.

השם קטר מוכר לכם כנראה בשל הסיוע הנדיב לרצועת עזה (בעקבות הסנקציות של מַחְמוּד עַבָּאס (אַבּוּ מַאזֶן) על חמאס), המדינה הכי עשיר לאזרח, אבל לפני שאתם מתלהבים כמו מדינות מפרציות רבות – רוב התושבים אינם אזרחים.

הנסיכות הערבית שאזרחיה התפרנסו החצי הראשון של המאה ה-20 מדייג ושליית פנינים שיפרה באופן מהיר מאוד את אורח החיים המדברי שלה בזכות העושר הגדול בגז נוזלי, אך את כוחה המדיני צברה בזכות רשת אל-ג’זירה.

בשנת 1996 הקים שֵיח' חַמַד בִּן חַ'לִיפַה אָאל תַ'אנִי, אביו של האמיר הנוכחי, את רשת התקשורת עם הסלוגן היומרני “הדעה – והדעה האחרת”. מאז הפכה קטר לאימת המשטרים הדיקטטוריים הערביים משום שהוציאה בלי בושה את הכביסה המלוכלכת של אחיותיה הערביות. שיא כוחה בא לידי ביטוי בטלטלה המזרח תיכונית שזכתה לשם האופטימי – האביב הערבי.

בשנים בהם זנחה סעודיה את תנועת האחים המוסלמים ו-'האסלאם הפוליטי', קטר חיבקה אותה ואת הפטרון שלה רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן, כיום נשיא תורכיה. ועם עליית כוחה של קטר, לצד התקרבות לרפובליקה האסלאמית של איראן, האויבת הגדולה של סעודיה, להם שדה גז ענק משותף הגיע העימות בין האחות הגדולה הסעודית לאחות הקטנה העולה לשיאו.

מדינות חסמב"א, חבורת סעודיה, מצרים, בחרין ואיחוד האמירויות הערביות הכריזו בחמישה ביוני 2017 חרם על הנסיכות. בנוסף להאשמה בקשר ההדוק עם איראן והאחים המוסלמים עלתה ביקורת כי קטר תומכת בטרור ונדרשה לסגור את אל-ג'זירה ש"מלכלכת" על אחיותיה הערביות בלי סוף.

'הפיוס המפרצי'

כך כתוב על המצפן בקריקטורה של עִמַאד חַגַ'אג' הירדני שהתפרסמה באתר העיתון הלונדוני 'אל-עַרַבִּי אל-גַ'דִיד. שימו לב שהחצים לוחצים ידיים וכי היד מחזיקה בגלגל עם בצבעי שש מדינות המפרץ.

והנה, אחרי שלוש וחצי שנים בדיוק, בחמישה בינואר 2021 נחת שֵיח' תַמִים בִּן חַמַד אָאל תַ'אנִי, האמיר הקטרי הנוכחי בסעודיה. מֻחַמַּד בִּן סַלְמָאן, נסיך הכתר הסעודי קיבל את פניו והשניים התחבקו (עם מסכות על פניהם, כמובן).

'כוחנו באחדותנו'

קריקטורה של אַמִין אל-חבַּארַה, איש גֻ'הַיְנַה אל-אִחְ'בַּארִיַה על הפיוס בין קטר לאחיותיה הערביות. הפעם אנחנו רואים את דגלי שש מדינות 'מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ' - בחרין, כווית, הממלכה הסעודית, קטר, עומאן ואיחוד האמירויות הערביות.

מהלך זה מעניין בעיקר בשל ההקשר הבין לאומי – סוף הקדנציה של טראמפ וניקוי השולחן והמתנה דרוכה לנשיא הנכנס ג'ו ביידן וציפייה למדיניותו בעיקר ביחס ליריבות סעודיה הגדולות – תורכיה ואיראן.

'המשבר המפרצי'

כך כתוב על המנעול בקריקטורה של אַמְגַ'ד רַסְמִי הירדני בעיתון הלונדוני, שבבעלות סעודית, אַ-שַּרְק אלְ-אַוְסַט.

גורמים בסעודיה מתארים כי יש אנשי אחים מוסלמים שנאלצו לעזוב את קטר כחלק מהפיוס וכן נשמע שתהיה הסדרה של המימון הקטרי לגורמים בעייתיים. ועדיין לא ברור האם מהלך זה הוא כה גדול שהביא את נסיך הכתר הסעודי לרדת מעץ גבוה בן שלוש שנים וחצי של חרם.

מצד שני גם אחדות זה דבר חשוב. לסיכום, שווה לעקוב אחרי השידורים בחודש הקרוב של רשת אל-ג'זירה וכך נגלה האם באמת מצאנו פיוס בעולם הערבי או נורמליזציה שמדינת ישראל לא קשורה אליה (לפחות לא באופן ישיר) או שעולם כמנהגו נוהג.

החברים רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן התורכי אַיַתֹאלַלה עַלִי ח'אמֶנַאִי עוקבים בדריכות לצד יריביהם במדינות חסמב"א.
כדברי אלון אולארצ'יק - ימים יגידו אם זה רציני.

הננטשים

קריקטורה של דג'ואר אבראהים, קריקטוריסט כורדי-סורי שמתאר את מי שנראו עד עכשיו כבני הברית של שֵיח' תַמִים בִּן חַמַד אָאל תַ'אנִי, אמיר קטר - רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן, נשיא תורכיה ואַיַתֹאלַלה עַלִי ח'אמֶנַאִי, המנהיג העליון האיראני או דמות איראנית כללית.

השניים ממתינים לשֵיח' תַמִים שיצא מחצי האי הקטרי אל הממלכה הסעודית.


'המפרץ שלנו מאוחד'

כך הכותרת של קריקטורה נוספת עם דגלי שש מדינות 'מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ' - בחרין, כווית, הממלכה הסעודית, קטר, עומאן ואיחוד האמירויות הערביות. הפעם תורו אַיְמַן יענאללה, איש העיתון הסעודי 'אל-יַוְם'.

***

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". בנעט בתוכנית ההשלמות לתואר שלישי במחלקה ללימודי המזרח התיכון בבר אילן. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בטוויטר, בפייסבוק או באינסטגרם.