בני גנץ
בני גנץצילום: Oren Ben Hakoon/POOL

שר הביטחון והמשפטים, בני גנץ, יבקש לקדם היום (ראשון) בוועדת שרים לחקיקה שתי הצעות חוק שגובשו במשרד המשפטים.

ההצעה הראשונה נוגעת למסלול שימנע מאלפי בעלי עסקים שנפגעו בתקופת הקורונה להגיע לחדלות פירעון. ההצעה השנייה מבקשת לאפשר ניוד שיקים במעבר בין בנקים.

מטרתה של הצעת החוק היא הראשונה היא לסייע לחייבים שיבקשו לפתוח בהליכים לגיבוש הסדר חוב או בהליכי חדלות פירעון בשל קשיים כלכליים שגרמה מגיפת הקורונה, ולהתאים אותם למאפיינים המיוחדים של חייבים אלו.

המצב הייחודי שיצר משבר הקורונה הוביל למסקנה שאין די בכלים ובמסלולים שקבועים בחוק הקיים שנחקק ב-2018 בכדי לסייע לבעלי עסקים ותאגידים לא להגיע לחדלות פירעון.

בשלב זה, לנוכח התקדמות מבצע החיסונים הארצי, והצפי לחזרה הדרגתית של פעילות המשק בחודשים הקרובים, נראה שישנם עסקים ויחידים שארגון מחודש של חובותיהם יאפשרו להם לחזור למסלול עסקים תקין, וזוהי אוכלוסיית היעד שהצעת החוק מבקשת לסייע לה.

הצעת החוק מציעה ליצור מסלול ייעודי לטיפול בחובות של חייבים שנפגעו מהמשבר, שיפעל לתקופה מוגבלת. זאת, בשאיפה להגיע להסדר חוב מוסכם לפירעון החובות כחלופה להליכי חדלות פירעון מלאים. אישור הסדר חוב כחלופה להליך חדלות פירעון לגבי חייב יחיד יכולה להועיל גם לשיקומו הכלכלי בשל ההשתתפות הפעילה הנדרשת לעיצוב ההסדר.

הצעת החוק השנייה תאפשר להשלים את המהלך שיאפשר ללקוחות להתנייד בין בנקים, המכונה "ניידות בקליק", שעתיד להיכנס לתוקף בספטמבר 2021 על ידי ניוד שיקים מבנק לבנק.

הצעת החוק מאפשרת לבנק החדש להיכנס "לנעלי" הבנק הישן ולכבד שיקים על אף שנמשכו על חשבון הבנק הישן. כך, יוכל הלקוח לעבור מבנק לבנק בלי לבטל את השיקים או להסתכן בכך שהם יוצגו מול חשבון בנק סגור בבנק המקורי ויידחו כשיקים ללא כיסוי.

התאמות נוספות נדרשות גם כדי להבטיח מעבר חלק ללקוח שהוא דווקא המוטב של השיק. כך למשל, אם לקוח הפקיד את השיק בבנק הישן והוא סורב, הוא יוכל להציג את השיק הצגה חוזרת או להפיק פלט של השיק עם סיבת הסירוב גם בבנק החדש, אליו העביר את הפעילות.