אביב כוכבי עם קצינים בכירים בשומרון
אביב כוכבי עם קצינים בכירים בשומרוןצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ברך הבוקר (שלישי) על קביעת בית המשפט המחוזי ולפיה אסור להקרין בישראל את הסרט "ג'נין ג'נין" המכפיש את חיילי צה"ל.

הרמטכ״ל שוחח עם מובילי המאבק ואמר כי "זהו מסר חד וברור המהווה גיבוי ללוחמי צה״ל בעבר, בהווה ובעתיד, כמו גם למשפחות השכולות".

בהודעת דובר צה''ל הובאו דברי הרמטכ״ל שנאמרו בטקס סיום קורס קצינים קרביים ביולי האחרון: "אסור שחופש הביטוי יאפשר את חופש הביזוי, ואסור שיפשיט את חיילינו מהגנה. שלחנו את החיילים להגן על מדינת ישראל, תורה של מדינת ישראל להגן עליהם בתמורה".

כאמור, בית המשפט המחוזי בלוד אסר על הקרנתו של הסרט ג'נין ג'נין המכפיש את חיילי צה"ל. שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, הלית סילש, קבעה בפסק דין כי יש להחרים את כל עותקי הסרט הקיימים בישראל, ולהסירו מאתרי שיתוף ווידאו.

מדובר בפסק דין שניתן במסגרת תביעת הדיבה שהגיש סא"ל (מיל') ניסים מגנאג'י נגד הבמאי הערבי-ישראלי מוחמד בכרי, יוצר הסרט "ג'נין, ג'נין".

מגנאג'י הגיש לפני 6 שנים תביעת דיבה בסך 2.6 מיליון שקלים בטענה לרשלנות ולשון הרע של בכרי כלפיו. זאת, בשל הסרט שבכרי ביים והפיק על הקרב שניהל צה"ל במחנה הפליטים ג'נין במסגרת מבצע "חומת מגן", בשנת 2002, קרב שבו נהרגו 23 לוחמים.

פסק הדין קובע כי בכרי ישלם פיצויים בסכום של 175 אלף שקלים וכן הוצאות משפט בסך של 50 אלף שקלים.

בית המשפט ביקר קשות את בכרי, וקבע כי לא דבק באמת, הציג בסרט אירועים מזוויעים, תחת מעטה של "סרט דוקומנטרי" וכי הקדיש את הסרט לזכרו של מחבל חבר גדודי אל אקצה, אותו הציג באופן כוזב כ"מפיק הסרט".

טענות ההגנה של בכרי נדחו, תוך שבית המשפט קובע שמדובר בהוצאת לשון הרע כנגד אדם פרטי, שנקרא על ידי מדינת ישראל לשירות מילואים במבצע "חומת מגן", ומצא עצמו ללא כל הצדקה מוצג בסרט כמי שבזז באיומי נשק אדם מבוגר וחסר ישע, זאת כחלק מהצגה שקרית כוללת של פשעי מלחמה שבוצעו לפי הסרט על ידי חיילי צה"ל בג'נין.

לקריאת פסק הדין המלא לחצו כאן

"בכרי בחר במודע שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות. אין אמת בעיקר הדברים שפורסמו בסרט, אין תום לב בהצגתם, והנתבע לא נקט בצעדים כלשהם על מנת לבסס את הטיעון העובדתי", נכתב בפסק הדין.

תנועת "אם תרצו" הגיבה לפסק הדין, "אנו מחזקים את לוחמי צה"ל ומשפחות הלוחמים שנפלו אשר המשיכו את הקרב בג'נין גם במערכה הרעיונית. מאבקם לאורך השנים הוא השראה כיצד להתנהל מול שקרים והכפשות נגד חיילי צה"ל".

"אנו מקווים שהיועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות יעמדו לצד הלוחמים גם כאשר הבמאי השקרן בכרי יעתור לבג"ץ נגד החלטת המחוזי. לצערנו עד היום הוכיח בית המשפט העליון בפסיקותיו שהוא עומד לצידו פעם אחר פעם ועל כן לצערנו עוד מוקדם לברך על המוגמר", לשון תגובת התנועה.

פורום המשפחות השכולות, הקצינים והלוחמים מסר בעקבות הפסיקה: "לאחר 18 שנים של מלחמה משפטית וציבורית הצדק יוצא לאור ובית משפט ישראלי מקבל החלטה אמיצה להפסיק את ההסתה ולאסור את הפצת הסרט בכל פלטפורמה אפשרית. תדע כל אם עבריה כי מוחמד בכרי הוא מחבל של הסתה פושעת כנגד משפחות שכולות, קציני ולוחמי צה״ל וכנגד מדינת ישראל".