חסידות או כת?
חסידות או כת?צילום: איסטוק

בעקבות שתי תכניות 'המקור' שעסקו בילדיו ונשותיו של דניאל אמבש שנידון ל-26 שנות מאסר שוחחנו עם עורך דינם של ילדי משפחת אמבש, עו"ד מאיר אברהם ממשרדו של ד"ר יעקב וינרוט, על תופעת הכתות במגזר הדתי.

"זה עיסוק חשוב בנושא שנמצא מתחת לרדאר. זו תופעה שצוברת תאוצה מאוד חמורה, ואנחנו נחשפים לתופעה הזו מהפריזמה המשפטית", אומר עו"ד אברהם ומרחיב: "בכובענו כעורכי דין ייצגנו בשנים האחרונות כמה וכמה יוצאי כתות, חלקם זכו לתהודה תקשורתית רחבה כמו במקרה גואל רצון ואמבש. עשינו זאת בשיתוף המרכז הישראלי לנפגעי כתות. כל הפעילות הזו שבעיקרה היא משפטית חשפה אותנו לרבדים שאינם משפטיים".

"כבן למגזר הדתי אני אומר שיש בשנים האחרונות כמיהה גוברת במגזר החרדי ובמגזר הדתי לאומי לתחום של תורת החסידות. זו התעניינות מבורכת מאוד ואפשר לראות את התופעות החיוביות של 'צמאה' וכדומה, אבל יש גם צדדים מאוד מאוד אפלים", אומר אברהם המבקש לחלק בין שתי קבוצות עיקריות, זו של החסידויות הוותיקות וזו של החסידויות החדשות.

"יש את החסידויות המסורתיות המבוססות מימים ימימה שיש בהן מורשת מסודרת של העברת השושלת ורבנים בעלי שיעור קומה שניתן להם האמון במשך הרבה שנים. מאידך יש חסידויות חדשות של רבנים ואדמו"רים מטעם עצמם ומחלקי קמעות שמייצרים סביבם קהילה שעשויה להיות ערכית וראויה, אבל היא גם עלולה להתפתח למשהו מאוד דרקוני וכאן נצרכת תשומת לב ותבונה אנושית לבחון ולזהות מתי מדובר בסוג של לפיתה וקשר תלותי ומנצל ומתי מדובר בקשר רוחני טהור שאינו בעייתי".

לדבריו "גם במקומות מסורתיים יכולים להתפתח דברים בעייתיים. גם בחסידויות המסורתיות דברים יכולים להתפתח. אנחנו מכירים מערכות של חסידויות איכותיות כמו ענפים של חסידות ברסלב שהם כר פורה של דעת ורגש והומאניות ונפש של אדם וכו', אבל עם זאת מצאנו גם מקרים של ניצול ופגיעה בהיבט הכלכלי נפשי מיני ועוד, מצידם של מי שהתחזו לעושי דברם של גורמים שונים בברסלב לדורותיה. מנצלים שם מושגים מוכרים כמו 'חסיד האמת' ומושגים אחרים, שמייצרים אלמנט שמסתובב סביב הפרסונה הספציפית של ראש הקהילה או ראש הכת ומשם מתחיל סוג של לפיתה ושליטה כלכלית נפשית שמנצלת את התמימות שלהם ועו"ד והדברים עלולים להגיע להשחרה מוחלטת של כל מי שאינו אותה פרסונה, לניתוק מהמשפחות, לעיוורון גורף של כל מה שאינו אותה דמות מובילה".

מוסיף עו"ד אברהם ומבהיר כי "סיפור אמבש הוא סיפור משיק לברסלב למרות שברסלב המסורתית וההיסטורית מוקיעה מכל וכל את הביטוי המופרך של אמבש לחסידות ברסלב, אבל זה צמח באמצעות אלמנטים טהורים של שיטת ברסלב שעוותו על ידו וקנו להם שביתה אצל נשים באמצעות הכלים הרוחניים הללו".

באשר לחסידויות החדשות אומר אברהם: "בציבור הדתי לאומי יש זרמים שמגדירים את עצמם כחסידויות לאומיות. הציבור בהתכנסויות כמו 'צמאה' הוא ציוני דתי ברובו המוחלט, וההתעניינות הזו היא חיובית, מבורכת וטובה, אבל בצידה או בשוליה יש גם מי שמנצלים את הדברים ולא רוצים או לא יודעים שגם אם אתה נמצא ליד דמות רוחנית עדיין מותר לבקר אותו ולבדוק אותו באמצעים הבסיסיים שנותנת לנו התורה לזהות אם מדובר באיש רוח ודמות תורנית, האם הכול מותר לו, האם זו שליטה בי שאני מבקר אותה או שזו שליטה טוטליטרית שאין מאחוריה שום תבונה. בהקשר זה צריך להזכיר את הרב שמואל אליהו, שהוא הכהן הגדול של מי שמוכן לעשות מעשים גם אם הם לא מקבלים אהדה אבל בהמשך לומדים להעריך את המעשים שלו, הוא מנסה לקבוע מסמרות ולומר שהאיש הזה שמדבר בקולה של הרוח וקולה של התורה מתנהל בצורה שאינה עולה בקנה אחד עם מה שהוא מטיף לו, וגם הלפיתה שלו את הקהילה מופרכת מופרזת ואין לה דבר עם הנהגות רב".

"לרב אליהו יש גם קרדיט של קריעת המסווה מאנשים שאינם ראויים, שהגיעו למחוזות בעייתיים מאוד", אומר עו"ד אברהם ומוסיף כי "השיח הזה הוא קריאת כיוון לכל אדם בר דעת, שגם כשהוא נמצא בהיכרות עם דמות רוחנית לא לעצום עיניים, אם יש שאלות ותהיות לבדוק את הדברים. אנחנו מכירים את ארגז הכלים של ההלכה ויודעים איך נראית ההלכה הבסיסית. האם הדרישות שלו מאיתנו הם מה שמקובל לראות כמהלכים של רב בישראל, ואם אין תשובה לשואל שישאל גורם מבחוץ. לא יכול להיות שמי שקורא לעצמו רב או מורה רוחני דורש ממך כספים או ניתוק מקרוביך או מעשים שאין להם קשר להלכה, בין אם פגיעה באחרים או פגיעה בך".

על כל אלה מוסיף עו"ד אברהם וקורא לאחריות ציבורית מכל אחד ואחד מאיתנו: "גם לנו כחברה שמסתכלת מבחוץ על תהליכים כאלה יש חובות. כל אחד רואה את הסביבה שלו ואם אדם רואה תהליכים שקורים לחברים וידידים אסור לעצום עין. בתכנית על משפחת אמבש ראינו איזה תהומות של סדיזם רוע השפלה ובוז היו מנת חלקם של הנשים והילדים שם. האנשים הללו מגיעים לעבר פי פחת אם לא עוצרים אותם בזמן".

"לא צריך עדים רדיקאליים. אפילו שיחה והתעניינו או ניסיון להאיר את עיניו של מי שנמצא שם ולא לעצום עיניים. לא חשוב שכל מה שקורה אצל מי שנראה עם איצטלה רבנית הוא באמת קודש. לנו כחברה מתעניינת ומחויבת לערבות הדדית יש חובה עליונה לפקוח עין להעיר ולנסות להציל וככל שמגלים את הדברים מוקדם יותר השכר בצידם של הדברים".