אנשי האיחוד הלאומי באריאל
אנשי האיחוד הלאומי באריאלצילום: דוברות

הציונות הדתית בתפר שבין פיצוצים לפיצולים. ד"ר עדו ליברמן, סוציולוג ומרצה באקדמית גליל מערבי, מנהל מדעי במכון מסקר, חקר ובחן את העדפותיו של הציבור הציוני דתי וציפיותיו ממנהיגיו לקראת מערכת הבחירות הנוכחית. שוחחנו אתו על מסקנות הסקר שלו.

"השבוע הגיע לשיא המאבק הפנימי בציונות הדתית על הייצוג הפוליטי בבחירות הקרובות, בחנתי שש אפשרויות שונות לאיחודים או פיצולים בארבע המפלגות שמייצגות את הציונות הדתית – ימינה, הציונות הדתית, עוצמה יהודית והבית היהודי", אומר ד"ר ליברמן ומציג כמה תובנות העולות מהסקר כאשר בראשית הדברים הוא מתייחס לתרחישי הקיצון של הליכה משותפת למול הליכה בנפרד של כל אחת מארבע המפלגות.

"בפיצול המקסימאלי המפלגה שזוכה למספר הגדול ביותר היא ימינה אבל קרובה אליה 'הציונות הדתית'. שתי המפלגות הללו מקבלות שליש מהקולות כל אחת והשליש הנוסף הוא שאר המפלגות כולל אלה שלא מוגדרות כציונות דתית".

ד"ר ליברמן קובע כי מי שנפגע מפיצול שכזה הוא בעיקר סמוטריץ' ומפלגתו. זאת בעוד 'ימינה' שומרת על אחוז מצביעים דומה. המשמעות היא שבפיצול המקסימאלי ימינה עוברת את אחוז החסימה וסמוטריץ' בטוח שאינו עובר. ליברמן מציין כי עבור בנט מדובר אמנם בבשורה חלקית שכן כמי שמתמודד על ראשות הממשלה ומתבשם מסקרים של 14 מנדטים העובדה שהוא רק עובר את אחוז החסימה אינה בשורה גדולה, אך בהקשר זה מזכיר ד"ר ליברמן כי לבנט מצביעים נוספים מחוץ לציונות הדתית, כאלה שהתרשמו מעבודתו בסוגיית הקורונה ומתפקודו כשר ביטחון.

"אפשרות קיצונית הפוכה היא שארבע המפלגות מאוחדות, ובה תומכים קרוב לשבעים אחוז מהציונות הדתית. זה מכפיל את מה שיש לכל אחת מהמפלגות הללו לבד. הבית יהודי ועוצמה לא קרובות לעבור, ולכן נכון להן החיבור הזה", אומר ליברמן ומוסיף כי "החיבור הנכון הוא של הציונות הדתית עם ימינה בלי עוצמה. הבית היהודי לא גורע מהחיבור של ציונות דתית לימינה. 75-76 אחוזים מהציונות הדתית מצביעים לאיחוד כזה".

לדבריו "עוצמה יהודית מבריחים מהציונות הדתית 5-6 ובוודאי מחוץ לציונות הדתית, אבל יש לה נתח מצביעים עקבי שלא נספר בציונות הדתית כמו פעילי שכונות, חב"ד ועוד".

את דבריו מסכם ד"ר ליברמן כשהוא קובע כי "החידוש הגדול הוא שצריך לעצור את הגירושין הללו שלא עושים טוב לציונות הדתית".

עם זאת להערכתו ישנו אחוז מסוים, גם אם לא גדול, של מצביעים הנרתעים משותפות עם סמוטריץ' ש"יתקשה מאוד לשנות את התדמית שיצרו לו בתקשורת הישראלית הכללית, תדמית של פנאט וקיצוני בתחומים שונים. התדמית הזו תלך אתו והוא יתקשה להתנער ממנה".

לדבריו האפשרות המועדפת עבור הציונות הדתית על מנת למקסם את הקולות היא ריצה משותפת של ימינה, הציונות דתית והבית היהודי. לריצה כזו יש יתרונות בתוך הציונות הדתית אך גם חסרונות מחוץ לציונות הדתית. אפשרות נוספת שמגיעה לתוצאה דומה היא התמודדות של ימינה לבד בעוד שלוש האחרות יחד.

על אפשרות זו שאלנו אם יש סיכוי שמפלגה בה שותף עו"ד איתמר בן גביר תרתיע את נתניהו משותפות קואליציונית, מה שיוביל אותו להעדיף חבירה למפלגת שמאל. על כך משיב ליברמן כי אכן קיים חשש שכזה, אך תמיד ניתן להיפרד ביום שאחרי הבחירות. כך או כך "החשש האמתי הוא שאם סמוטריץ' ירוץ לבד הוא לא יעבור את אחוז החסימה ואז כל הדיון יתייתר".