אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

דודי רזניק, אסטרטג בלאומי שוקי הון, אומר כי הגירעון החריג שהציג משרד האוצר בהיקף של כ-160 מיליארד שקלים אינו מפתיע על רקע משבר הקורונה.

"לאור השנה שהעולם עבר, היה די ברור שאנחנו נהיה בגירעון בסדר גודל כזה והיו נקודות זמן שדיברו על גירעון גדול יותר. בהתחשב במצב המאוד מיוחד שהיינו בו השנה וכלפי מדינות אחרות בעולם, אנחנו במצב סביר", מסביר רזניק.

להערכתו, השנה הקרובה תתקן לפחות חלק מהנזקים. "אנחנו מצפים לשנה כלכלית טובה בהרבה משנת 2020, כשהפרמטר המשמעותי ביותר יהיה ההתחסנות של האוכלוסייה והיכולת לשים מאחורינו חלק משמעותי של המגבלות".

"מצבנו יותר טוב מהבחינה הזו מכל מדינות העולם. כ-20% מהאוכלוסייה כבר קיבלה את המנה הראשונה של החיסון ואנחנו מצפים לרמת חיסון של 50-60 אחוזים מהאוכלוסייה בתוך שלושה עד ארבעה חודשים. במצב כזה אנחנו מעריכים שהצמיחה השנה יכולה להיות חזקה ומשמעותית בסדר גודל של חמישה אחוזים. ככל שנתחסן בקצב גבוה יותר ייתכן שנראה צמיחה גבוהה יותר", מוסיף רזניק.

הוא מתייחס גם למצבו של הדולר שמגיע לשפל חדש. "הדולר יורד ונסחר סביב 3.15 שקלים ושערים כאלה זכורים באמצע שנות ה-90. אנחנו נמצאים בשיא בן 25 שנים של השקל מול הדולר. המגמה הזו צפויה להימשך. הסיבות לכך הן העודף הדולרי בישראל, המשך הזרימה של דולרים לישראל והשקעות בחברות מקומיות, כל אלה דוחפים את השקל כלפי מעלה. ייתכן שגם קצב ההתחסנות מביא משקיעים מבחוץ".

"בהסתכלות מאקרו כלכלית על המשק יש למצב הזה השפעות פחות טובות ולכן בנק ישראל רכש ב-2020 כ-20 מיליארד דולר כדי לנסות למתן את המצב ונראה שהמגמה הזו תימשך גם בשנה הקרובה", מסכם רזניק.