בית המדענים בעיר צ'רנוגולובקה
בית המדענים בעיר צ'רנוגולובקהצילום: דוד בלוך

לאחר ששלחתי בשבוע שעבר, את סיפור הבית של שגריר יפן צ'יאונה סוגיהארה ב'קלינינגרד', העלילה קיבלה טוויסט מעניין.

היה זה כאשר שוחחתי עם הרב הראשי שליט"א על קורותיי בביקור הקצר בקלינינגרד, והוא הוסיף לי פרט משפחתי מדהים ומרגש.

מתברר, כי חמיו היה גם מאלו שקיבלו ויזה ליפן, ובכך ניצלו חייו. אביה של רעייתו הרבנית שתחי', הוא הרב החסיד ר' יחזקאל הכהן דערן ע"ה, שכתלמיד צעיר בישיבת חב"ד בפולין בעת פרוץ מלחמת העולם השנייה, הצליח בנס גדול יחד עם חבריו, להשיג את הוויזה המיוחלת, איתה חצו את כל רוסיה עד לשנחאי ביפן, ובה המשיכו את הלימודים, לא לפני שניצלו את ההזדמנות כשעברו במוסקבה לטבול במקווה כשר ואף להתפלל בבית הכנסת הישן כאן ב'מארינה רושצ'ה', למקום אליו, כארבעים שנה אחר-כך, ישלח הרבי את חתנו של ר' יחזקאל לשמש כשליח, ובהמשך להפוך לרבה הראשי של רוסיה...

ומקלינינגרד ל'צ'רנוגולובקה'. עיירה נעימה וציורית, 45 ק"מ צפונית-מזרחית למוסקבה, בדרך העוברת סמוך למתחם הישיבה גדולה 'תומכי תמימים' בשכונת 'סופרינא'. לפני כ-60 שנה הוקם במקום המכון לפיזיקה כימית, ויחד עם מכונים אקדמיים אחרים שנבנו ונפתחו, הפך האזור למרכז מדעי, בעל שם עולמי. בקור של יותר מ-10 מעלות מינוס, עשיתי השבוע דרך של כשעתיים נסיעה, ממוסקבה עד לצ'רנוגילובקה.

לב לנדו היה מבכירי הפיזיקאים התיאורטיים של המאה ה-20. תחומי המחקר שלו היו רבים ומגוונים, ועל מחקריו קיבל פרסים רבים, בהם פרס נובל לפיזיקה. במלחמת העולם השנייה, הגיעו לרוסיה השמועות על ניסיון התחמשות גרעינית של גרמניה הנאצית; ולצד ארה״ב ובאיחור קל, בחרה רוסיה הסובייטית את מיטב המוחות הפיזיקאים לתת מענה נגדי.

לנדו הרכיב קבוצה קטנה של מומחים מתאימים, רובם אגב היו יהודים, והם הצליחו לפתח את הפצצה הגרעינית, שנקראה 'פצצת הצאר'. היא הייתה הפצצה הגדולה והחזקה ביותר שנוסתה אי פעם. פי 3,300 מעוצמת הפצצה שהטילה ארה"ב על הירושימה במרכז יפן, במהלך מלחמת העולם השנייה.

איסק חלטניקוב ז"ל, היה אחד מתלמידיו המבריקים של לנדו, ומאלו ש'זכו' לתכנן ולהרכיב את הפצצה הגדולה והאיומה הזו. לנדו ושאר החברים, נפטרו במהלך השנים, ואיסק - יצחק, שבק חיים לכל חי בשבת שעברה. חלק נכבד מחייו, חי בעיר המדע 'צ'רנוגולובקה', ובה גם נפטר; כשריד אחרון מאלו שיזמו ופיתחו את הפצצה הגרעינית הסובייטית. נערך לו טקס פרידה מרשים ומרגש באולם 'בית המדענים' שבמרכז העיר, בהשתתפות נציגים ממשלתיים ומכובדים שונים וקהל מעריצים גדול.

לפני שהחלו הנאומים והקראת מכתבו של הנשיא פוטין, הדלקתי נרות נשמה ליד ארונו שהונח על בימת האולם, לצד המדליות היוקרתיות מאוד שזכה בהם במהלך השנים, ועשרות זרי פרחים מארגונים ומשרדים ממשלתיים שונים שהוצבו בזה אחר זה.

עמיתי ר' דוד בלוך, נשא דברים ברוח ההלכה והמנהג היהודי, ועם תום הטקס הרשמי ולאחר שהקהל הרב עזב את המקום, סידרנו וערכנו את כל הדרוש לקראת הקבורה שנערכה בבית הקברות שבפרברי העיירה, בחלקה חדשה ויוקרתית בכניסה לבית העלמין. מעל ארון הקבורה נפרס דגל רוסיה, ואנחנו דאגנו שבפנים הארון יכוסה הנפטר בטלית כפי המנהג.

ובכך באו לסיומם 101 שנים של המדען והפיזיקאי המפורסם יצחק בן מארק ע"ה - האיש שראה את העולם עם האטום הראשון, ועזב אותה כאשר בעולם ישנם כיום כמה אלפי פצצות מסוג זה בעשר מדינות. ולנו לא נשאר אלא לחכות לקיום הייעוד של דברי הנביא ישעיהו: "וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות, לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה".

גוט שבת!
שייע