מחסום של המשטרה לאכיפת הסגר
מחסום של המשטרה לאכיפת הסגרצילום: דוברות המשטרה

ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של 'מגן ישראל', מבהירה כי כדי למקסם את תוצאות הסגר ההדוק, יהיה צורך להמשיך אותו שבוע נוסף לפחות.

"אם נצטרך לצאת מהסגר כבר בסוף השבוע הזה, אחרי שבועיים כמו שתכננו מלכתחילה, אנחנו צופים שלא תהיה ירידה של מקדם ההדבקה באופן שאליו אנחנו מכוונים. זה אומר שלא נוכל לראות המשך ירידה בתחלואה, לכן ההמלצה שלנו היא לשבוע נוסף של סגר", מסבירה גרינפלד בראיון לערוץ 7.

להערכתה, "במצב בו נמשיך את הסגר לעוד שבוע, נוריד את אחוז ההדבקה, נגיע לחיסון של לפחות 85% מהאוכלוסייה שבסיכון, נראה ירידה בחולים והקשים ושמירה הדוקה על ההגבלות – נוכל לצאת בצורה בטוחה ולהימנע מסגר רביעי".

לדבריה, "אנחנו בזמן שבו צריכים להתחיל להרגיש את השפעות הסגר ורואים שיש התמתנות בקצב עליית התחלואה. עדיין יש תחלואה קשה וגבוהה, עם חולים קשים ותמותה, אך רואים שיש בימים האחרונים התייצבות על כ-9,000 חולים מאומתים והמספר לא ממשיך לעלות".

"יש כאן מידה של אופטימית כי רואים שגם מקדם ההדבקה יורד. ככל הנראה בימים הקרובים נראה ירידה גם במספר החולים קשה וגם בתחלואה עצמה. זה כמובן תלוי גם בשאלה עד כמה ממשיכים לשמור על הגבלות הסגר. אנחנו רוצים להגיע למצב שבו יהיה אפשר לראות באמת ירידה בתחלואה".

ד"ר גרינפלד מתייחסת גם להשפעת החיסונים על התחלואה ובמיוחד למקרים שבהם מי שקיבלו את המנה הראשונה או אפילו שתי מנות חיסון נדבקו בנגיף. "מערכת החיסון לא נחלשת אחרי החיסון אלא מפתחת נוגדנים, אך ברור שאחרי החיסון הראשון אין עדיין אפקטיביות מלאה. שבועיים לאחר קבלת המנה הראשונה אחוז האפקטיביות עומד על 60% כשיש 40% סיכוי לחלות. לכן צריך להשלים את החיסון השני ושבוע אחרי קבלתו אנחנו מגיעים ל-95% אפקטיביות במניעת המחלה".

"זה לא מפתיע שיש חולים בין החיסון ראשון לשני וייתכן גם שיהיו חולים אחרי החיסון השני אבל בכמות הרבה יותר קטנה ובאחוזים הרבה יותר נמוכים. אנחנו רואים בשטח נתונים מעודדים של ירידה בחולים הקשים מבין אלה שהתחסנו באוכלוסייה המבוגרת יותר. אלו עדיין נתונים ראשוניים כי אנחנו יודעים שמרבית האוכלוסייה לא התחסנה בחיסון השני, אבל הם מעידים שבהחלט נראה ירידה בשבועות הקרובים כשרוב האוכלוסייה בסיכון תהיה אחרי החיסון השני".

לשאלה האם האם החיסונים מחזיקים מעמד מול המוטציות השונות היא עונה, "יש כל הזמן מוטציות חדשות. בינתיים מה שאנחנו יודעים על המוטציות הוא שהן מדבקות יותר אך לא גורמות לתחלואה קשה יותר. מעצם זה שהן מדבקות, הסבירות שכמות החולים תהיה גבוהה יותר וכך גם בחולים הקשים".

"לגבי החיסונים, בודקים כמה הם משפיעים על המוטציות השונות. מהבדיקות שמקיימות החברות רואים שיש כנראה השפעה גם על המוטציות. גם אם הם מגינים בפחות מ-95% כפי שאנחנו מכירים כעת, עדיין הדבר משפיע על התחלואה וההדבקה. לכן חשוב מאוד להתחסן בכל מקרה".

במבט לעתיד גרינפלד מסמנת את הקיץ כתקופה שבה ישראל תחזור לשגרה כמעט מלאה. "אם נלך לפי המתווה שאנחנו בונים, נוכל בקיץ לחזור לשגרה, שתהיה שונה מעט. לא נחזור לקיץ של לפני שנתיים, אבל גם לא למה שהיה לפני שנה. זו תהיה שגרה עם מסכות וייתכן שגם מעט הגבלות, אבל בהחלט נוכל לחזור לרבות מהפעילויות בחיים שלנו שאנחנו שואפים לשוב אליהן".