פרופ' חגי לוין
פרופ' חגי לויןצילום: אלירן אהרון

פרופ' חגי לוין, המצטרף החדש למפלגת תל"ם, רופא אפידימיולוג ולשעבר יושב ראש איגוד רופאי בריאות הציבור, מסביר לערוץ 7 מדוע החליט להיכנס למערכת הפוליטית.

"יחד עם חבר בקבינט המומחים ובאיגוד רופאי בריאות הציבור ראיתי כיצד הדרג הפוליטי פועל בניגוד להמלצות המקצועיות וגורם נזק אדיר לבריאות, לחברה ולכלכלה בישראל. כולנו חווינו את הסגרים הקשים שניתן היה לטפל בהם אחרת, כולנו ראינו את חוסר האחריות בפתיחת דברים שאסור היה לפתוח", אומר לוין.

לדבריו, "לא יכולתי לשתוק עוד ולהמשיך להיות במקום הזה שאומרים לי: אתה גורם מקצועי מייעץ ולא מקבל החלטות. אז אני לוקח אחריות ומנסה להגיע למצב שאני אהיה מקבל ההחלטות ואם זה יקרה אז אוכל לדאוג שההחלטות יהיו לטובת הציבור ובריאותו ולא ינבעו משיקולים ואינטרסים זרים".

לשאלה האם ריצה עם מפלגת תל"ם לא מגבילה אותו ברצונו להשפיע באופן משמעותי עונה פרופ' לוין, "אנחנו זקוקים לשיקום יסודי של מערכת הבריאות וצריך להבין שמגיפת הקורונה היא רק משהו קטן לעומת איומים אחרים עלינו. אם לא נתקן עכשיו את הבעיה הפוליטית, אנחנו נהיה ניגפים שוב ושוב בפני המשברים הבריאותיים הבאים. זו לא דרך קלה. אני יוצא לדרך ואינני יודע איך היא תתגלגל. לדעתי לכל חבר כנסת - ולא רק לשר הבריאות - יש תפקיד מאוד חשוב בעשייה למען מערכת הבריאות".

"בחרתי ללכת עם משה יעלון כיוון שאני מאמין בדרך שלו. יכולתי לקבל שיריון במקום אחר והעדפתי להצטרף אליו. אני רואה את הפוטנציאל של מי שמחפשים בית פוליטי ויכולים למצוא אותו איתנו", הוא מוסיף.

לוין לא חוסך את ביקורתו מהמצב הנוכחי של סגר הדוק נוסף. לדעתו, יש כיווני טיפול שנזנחו לחלוטין. "הממשלה בראשות נתניהו טעתה בכך שהזניחה את נתב"ג. היו צריכים להקים שם יחידה שתבדוק את הנכנסים ולייצר מערך של סיוע יעיל לכניסה לבידוד".

"היום, היה אפשר לפתוח לימודים במאות אזורים שהם ירוקים וצהובים. אפשר היה להתחיל לחזור לחיים באמת, היכן שרמת התחלואה נמוכה. הניסיון לפעול באותה צורה בכל המקומות הוא מוטעה", הוא מוסיף.

לדעתו יש בעיה בשיטת הטיפול הממשלתית. "דווקא במקומות שבהן רמת התחלואה הכי גבוהה, בגלל נסיבות פוליטיות ופחדנות לא אוכפים את איסור ההתקהלויות ופתיחת מערכת החינוך וההדבקה נמשכת. גם מבצע החיסונים שהוא הישג כביר למערכת הבריאות הישראלית שלומדים ממנו בכול העולם, באזורים האדומים ביותר שבהם המצב הסוציואקונומי הנמוך ביותר, שיעור ההתחסנות הוא הנמוך ביותר".

"המצב צריך להיות הפוך. יש למקד את המאמצים שלנו במקומות שבהם אנשים חולים ומתים. לצערי יש רמזור הפוך: היכן שהמצב טוב והתחלואה נמוכה עושים אכיפה ברוטלית ורודפים אחרי אנשים ברחובות. היכן שיש הכי הרבה תחלואה, אוכפים פחות. הדרך היא לפעול עם הציבור, להפסיק עם הענישה המשטרתית ולתת תגבור וסיוע לקהילות. לפעול לפי ההיגיון האפידימיולוגי".

"אנחנו בנקודה קריטית שהחיסונים כבר מתחילים להשפיע, אך זו לא סיבה לשאננות. הנגיף ילווה אותנו עוד הרבה זמן וצריך להיות זהירים אבל צריך לפתוח את החינוך והמסחר וגם פעילויות אחרות. צריך להסתכל על הקרבנות השקופים של המשבר, שחולים ונפטרים ממחלות אחרות שאינן מטופלות, אלו שסובלים מבדידות, מעוני ומרעב. צריך לדאוג לציבור ואת זה אני רוצה לשנות", מסכם פרופ' חגי לוין.