הזדמנות להיות מעורבים ולחוות את היום הזה יחד
הזדמנות להיות מעורבים ולחוות את היום הזה יחדצילום: EMIH

התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה (EMIH) ציינה את יום השנה ה-76 לשחרור גטו בודפשט במשדר מיוחד בן 76 שעות.

התוכנית, שהתחילה בשעה 19:00 בערב יום ראשון, כללה זכרונות של ניצולים, שיחות השראה וסרטונים של אנשי ציבור, אמנים וסלבריטאים הדנים בקשר שלהם ליהדות. סרטים תיעודיים וסרטים עלילתיים פופולריים בנושא שודרו במהלך 76 השעות.

תכנית השידור כוללת נאומים וראיונות של אנשי ציבור ומנהיגים דתיים בהם שגריר ישראל בהונגריה יעקב הדס-הנדלסמן, ראש עיריית בודפשט גרגיי קאראצ'ון, שדרן הרדיו והפובליציסט דניס פרגר, יו"ר EMIH הרב שלמה כובש, הארכיבישוף פרימאט טאמאש פאביני, קרדינל פטר ארדו.

הקהילה היהודית מקיימת מדי שנה טקס ליד חומת הזיכרון לגטו בודפשט ברחוב דוהאני (Dohany). בגלל ההגבלות הנוכחיות על התכנסויות בשל מגפת הקורונה, הטקס לא יכול היה להתקיים השנה ואנשי EMIH החליטו לערוך במקום את משדר הנצחה של 76 שעות.

"למרות שהמגפה מונעת מאיתנו את הטקס השנתי במתכונתו הרגילה, אנו עדיין יכולים להיות ביחד, לצפות ולהאזין למגוון תוכניות מרתקות ומעוררות השראה - כולן נגישות ברשת. התוכנית תחזור על עצמה במשך שלושה ימים, מה שיאפשר לכמה שיותר אנשים הזדמנות להיות מעורבים ולחוות את היום הזה יחד", אמר הרב שלמה כובש, יו"ר EMIH ונכד לניצולי שואה.

התכנית כוללת גם סרטים תיעודיים על השואה וגטו בודפשט, הצופים יכולים לשמוע אמנים ידועים, אנשי ציבור וחוקרים מספרים על המשמעות של יהדות עבורם בסדרת סרטים קצרים. תכנית כוללת סיפורים אישיים ניצולים, בהם אגנס קלטי מתעמלת עבר הונגרייה-ישראלית, אלופה אולימפית בעלת עשר מדליות ששרדה את השואה וחגגה לפני כשבוע יום הולדת 100, הזמרת ג'יורגי קורדה, גוסטב זולטאי, מנכ"ל ארגון מז'יהיס לשעבר.

גטו בודפשט שוחרר ב -18 בינואר 1945. יותר מ -70 אלף בני אדם הצטופפו ב-20 רחובות שלו. אמנם גטו פעל לזמן קצר בלבד (הוא הוקם בסוף נובמבר 1944), אך תנאים לא אנושיים, צפיפות, מחסור במזון ופשיטות תכופות של צלב החץ ההונגרי גבו חיים רבים. אלפי גופות קבורות נמצאו באזור לאחר שחרור הגטו.

בשנת 2014, יום השנה ה-70 לשחרור הגטו, EMIH יחד עם השלטון המקומי הקימו את חומת הזיכרון לגטו בודפשט ברחוב דוהאני כולל מפה אינטראקטיבית שמציגה את ההיסטוריה של האזור.