הנשיא האיראני, חסן רוחאני
הנשיא האיראני, חסן רוחאניצילום: רויטרס

הפרשן לענייני ערבים יוני בן מנחם מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מעריך שאיראן טומנת לארה"ב מלכודות הקשורות הסכם הגרעין לקראת מגעים על חידוש אפשרי שלו.

"ג'ו ביידן כבר אמר בקמפיין הבחירות שלו שהוא רוצה לחזור להסכם הגרעין שנחתם ב-2015 והנשיא טראמפ נסוג ממנו. עם זאת, לדבריו הוא מודע לבעיות של בנות הברית שלו וביניהן ישראל ומדינות המפרץ ולכן הוא רוצה להגיע להסכם גרעין חדש ומשופר שיכלול נושאים שהנשיא אובמה לא התייחס אליהם בהסכם הראשון", מסביר בן מנחם לערוץ 7.

לדבריו, "בין הנושאים הללו מדובר בפרוייקט הטילים הבליסטיים. לאיראניים יש כ-1,100 טילים בליסטיים מדוייקים שיכולים לפגוע כמעט בכל נקודה בישראל. בנוסף, מדובר גם בפעילות הטרור של איראן במזרח התיכון והפעלת השלוחות כמו חיזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן, החמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה ועוד".

לדעת בן מנחם, כאן טעה ביידן. "ברגע שהוא אמר את הדברים הללו והצהיר על כוונותיו, האיראנים – שאינם פראיירים – עכבו אחרי הדברים והכינו שורה של צעדים כדי לקבל כל מיני החלטות שיחשקו את עמדתם ויפרו את הסכם הגרעין, כדי שברגע שיהיה משא ומתן יהיו עובדות בשטח. במצב בו ביידן ירצה להפסיק את אותם צעדים הוא יהיה זה שיצטרך להתפשר ולא להיפך – וזו המלכודת".

"הממשל בטהרן השתמש בפרלמנט האיראני כדי להעלות את רמת העשרת האורניום ל-20% וההחלטה החלה להתבצע באופן מיידי. עוד החלטה שהתקבלה היא לגרש את הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מהמדינה עד פברואר אם ממשל ביידן לא יסיר את הסנקציות מעליהם. בעצם הם הציבו אולטימטום ואמרו לביידן: יש לך חודש לפעול, אחרת אנחנו נפעל אקטיבית", הוא מבהיר.

ביידן, אומר בן מנחם, נתפס בעיני האיראנים כחלש בהשוואה לממשל שנסוג מהסכם הגרעין ולחץ אותם מאוד. "ביידן בעצם מוריד מהשולחן את האופציה הצבאית ומדבר על משא ומתן ובכך מבטל את מנופי הלחץ על האיראנים וזה מתפרש כחולשה. הדבר הזה מטריד מאוד את ישראל ומדינות המפרץ. כשארה"ב, המעצמה הגדולה בעולם, מאבדת את הכוח שלה, זו בעיה".

ומה ישראל יכולה לעשות? "ראש המוסד שביקר בשבוע שעבר בארה"ב ונועד עם הממשל החדש שמע שמתנהלים כבר מגעים חשאיים עם איראן. אני מניח שראש הממשלה ימנה צוות מיוחד עם פרוייקטור בראשו, שינהל מול ממשל ביידן את השיח והבהרת הצרכים הביטחוניים של ישראל, כדי שלא תחזור הטעות שהיתה עם ממשל אובמה".

"אובמה מידר את ישראל מהסכם הגרעין ולא נתן לה להשפיע ולכן דברים חשובים מאוד לא נכנסו להסכם ההוא. ישראל מפיקה לקחים ואומרת לממשל ביידן, בואו נפעל יחד, שתפו אותנו ותנו לנו להשפיע. אנחנו לא לבד בכך כי גם מדינות המפרץ מעוניינות להשפיע על ההסכם. כולם מבינים שהרע במיעוטו הוא הסכם ארוך טווח עם האיראנים שירחיק את איראן מפצצה גרעינית ויכלול גם את בעיית הטילים הבליסטיים והטרור".