אילוסטרציה
אילוסטרציהFlash 90

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לנשים בהיריון לקבל את החיסון מפני קורונה של החברה רק אם האישה היא עובדת בתחום הבריאות בסיכון גבוה או סובלת ממחלות נוספות.

בנוסף, הארגון המליץ לקבל את החיסון של מודרנה במנה אחת, ולא בשתיים כמו החיסון של פייזר.

מנהלת היחידה למניעת מחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, פרופסור גליה רהב, אמרה הלילה (שלישי) כי בישראל התגלו תופעות לוואי מהחיסון לקורונה שלא היו ידועות לחברת פייזר.

בריאיון ליעקב אייכלר בכאן רשת ב הסבירה הפרופסור כי אנשים שהתחסנו מגיעים לבית החולים עם תופעות כמו נימול ושיתוק עצב הפנים - תופעות שלא הופיעו במחקר של החברה, ותשומת ליבה הופנתה לכך.

"כששמנו לב ודיברנו איתם, הם התחילו לקבל דיווחים על זה", אמרה רהב. "בהתחלה אמרו שמדובר בנשים היסטריות, אבל כנראה שלא, כי אנחנו רואים את זה גם בגברים". פרופסור רהב הדגישה שאלו תופעות חולפות והוסיפה כי אי אפשר לדעת בוודאות שהחיסון גורם לתופעות הללו, אך משום שמדובר בחיסון חדש, "צריך לבדוק, ללמוד ולראות".

"רק עכשיו אנחנו לומדים על היעילות של החיסון בחיים האמיתיות", אמרה. "בחיי היום-יום לומדים דברים שונים, יעילות קצת שונה. כשמחסנים בבת אחת 2.5 מיליון אנשים, ברור שנראה כל מיני תופעות שמתרחשות".

אתמול חוסנו בישראל 226 אלף אזרחים. מתחילת מבצע החיסונים ניתנו קרוב לארבע מיליון זריקות חיסון. כ-2.7 מיליון חוסנו במנה ראשונה ו-1.26 מיליון קיבלו גם מנה שנייה. לפי נתוני המשרד, 63 מתוך 428 אלף בני אדם (0.014%) שעבר שבוע מאז שחוסנו במנה השנייה - חלו בקורונה.

השמיים של מדינת ישראל נסגרו החל מהלילה (שלישי) בהחלטת ממשלה למשך שבועיים לטיסות נכנסות ויוצאות.

הממשלה אף פרסמה שורה של החרגות להחלטה מהן עולה כי הפגיעה המרכזית שלה היא בנזקקים לטיפול רפואי בחו"ל או ליציאה בהולה עקב הלוויה או אירוע דומה.

זאת משום שעל פי ההחלטה טיסה במקרים אלה תתבצע אך ורק באמצעות מטוסים פרטיים שעלות השימוש בהם היא כעשרת אלפים דולרים לשעה - סכום שבדרך כלל אינו מצוי בכיסו של האזרח הפשוט.

משרד התחבורה דרש לממן את הטיסות הללו עבור המקרים החריגים ואף הציכ שהמדינה תממן את השהות במלונות בחו"ל לישראלים שלא יוכלו לחזור ארצה בגלל סגירת השמיים, וכן את כרטיסי הטיסה החדשים שיצטרכו לקנות. בינתיים לא נפלה החלטה בנושא.

במשרד הבריאות ידונו היום כיצד להתייחס למעברים היבשתיים. זאת לאחר שהתברר שישראלים רבים מנסים לשנות את יעד הטיסה שלהם לירדן ומשם להגיע לישראל דרך היבשה.

ראש הממשלה יעסוק היום בנושא זה ובהמלצת בכירי מערכת הבריאות להמשיך את הסגר ההדוק לשבוע נוסף.

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש הציע בדיון שני תרחישים: להתחיל את היציאה מהסגר בשבוע הבא כמתוכנן אך באופן מדורג ואיטי. לצד זאת הציע אש גם אפשרות של הארכה בסגר - שהיתה מועדפת על משרד הבריאות - ויציאה מהירה יותר ממנו.

נתניהו עצמו תמך בהארכה נוספת של הסגר כדי לנסות ולהשיג ירידה משמעותית יותר בנתוני התחלואה.

במערכת הבריאות קיים חשש גדול שעלייה נוספת בתחלואה תייצר עומס על מחלקות הקורונה העמוסות ממילא, במיוחד בימים בהם בתי החולים הציבוריים לא מקבלים חולים חדשים.

מלשכת נתניהו נמסר, "ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון עם שר הבריאות יולי אדלשטיין, ראש המל"ל, מנכ"ל משרד הבריאות, פרויקטור הקורונה ובכירים נוספים. הדיון עסק בניתוח מגמות התחלואה, קצב ההתחסנות, השפעת המוטציות על מצב התחלואה, תאריכים ליציאה מהסגר וסוגיות נוספות".

"בכירי משרד הבריאות הביעו חשש שגם בתום המועד הנוכחי של הסגר נישאר עם רמה גבוהה של תחלואה ועומס כבד מאוד של חולים קשים בבתי החולים. סוכם כי מחר ימשיכו בהתייעצויות", אמרו בלשכת ראש הממשלה.