ליאן הרוש
ליאן הרושצילום: דובר צה"ל

מחבל ערבי חמוש בסכין התקרב הבוקר לעבר לוחמת צה''ל שעמדה בצומת גיתי אבישר בשומרון, וניסה לדקור אותה.

מפקד הכיתה של הלוחמת, פתח בירי לעבר המחבל וחיסל אותו. לא היו נפגעים בקרב כוחותינו.

דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן, בחר להציב את הלוחמת, רב"ט ליאן הרוש, בחזית ההסברה, ובניגוד לנוהל המקובל חשף אותה בשמה והפיץ צילום שלה משוחחת עם הוריה, בעוד הלוחם שחיסל את המחבל נותר עלום.

גם יו"ר נעמת חגית פאר, הציגה את תפקוד הלוחמת כהוכחה ליכולתן של נשים לוחמות: "תפקודה של הלוחמת שסייעה בסיכול פיגוע טרור הוא התשובה הטובה ביותר לאלו שמטילים ספק ביכולתן של נשים לשרת שירות קרבי ומשמעותי."

הכתב הצבאי של ערוץ 12 ניר דבורי ציין מצידו בהקשר לפיגוע בשומרון את יום השנה לשחרור העיר הכורדית קובאני, "בזכות הלוחמות הכורדיות", והכתב הצבאי של ערוץ 13, אור הלר, הכתיר את רב"ט הרוש כ"גיבורת היום בצה"ל."

בארגון תורת לחימה מתחו ביקורת על דובר צה"ל והכתבים הצבאיים וכינו בחריפות את עבודת הסיקור "הנדסת תודעה": "מדוע כל הכתבים הצבאיים עוסקים בלוחמת הגיבורה ומתעלמים לחלוטין מהלוחם שחיסל בעצמו את המחבל? לא מגיע לו יחסי ציבור כי הוא לא 'שבר תקרת זכוכית' ולא משרת אג'נדה פמיניסטית של דובר צה"ל? גבר הרג מחבל והציל אישה, והיא גיבורת היום."

גם הכתב הצבאי של מעריב, טל לב-רם הגיב ברוח דומה: "התשובה הטובה ביותר היא לא להפוך כל אירוע מבצעי מוצלח (תפקוד טוב לא צל"ש) שבו לוחמים עושים את הנדרש מהם לאירוע דגל בגלל שמעורבת בו לוחמת. לא הבנתי, המ"כ לא גיבור היום?"

כאמור, חקירת הפיגוע העלתה כי המחבל ניסה לדקור קודם כל לוחמת צה''ל מהגדוד המעורב 'רם' של פיקוד העורף שאיבטח את הצומת. הלוחמת הדפה אותו עם קת הנשק תוך כדי שניסה לדקור אותה. מפקד הכוח פתח באש לעבר המחבל והרג אותו.

הלוחמת, רב״ט ליאן הרוש, חיילת בודדה מבריטניה, משרתת בצה"ל כבר שנה וארבעה חודשים. היא שוחחה עם הוריה בלונדון, סיפרה להם על רגעי הפיגוע והרגיעה אותם שמצבה טוב.