חיסון לקורונה
חיסון לקורונהצילום: אריה מינקוב

הסגר השלישי בעיצומו, מבצע החיסונים נמשך - ובכל זאת, לא ניכרת ירידה משמעותית בתחלואה ברחבי הארץ.

פרופסור ערן סגל ממכון ויצמן שוחח עם גדעון אוקו על הנושא והתייחס ליעילותם של החיסונים לקורונה ולהשפעתה של המוטציה הבריטית על הנתונים.

פרופ' סגל התייחס למדדי התחלואה בנגיף קורונה שממשיכים להיות גבוהים מן הצפוי, והסביר: "אנחנו בשבוע שעבר היינו במגמה של עלייה, הערכנו שהשבוע אנחנו נראה שינוי במגמה. מקדם ההדבקה כבר ירד לאזור ה-0.9, אנחנו רחוקים 20 אחוז מהשיא של המאומתים שהיינו בו. יחד עם זאת, מספר החולים הקשה החדשים נותר יציב, וגם בבתי החולים אנחנו כבר שבועיים באותו מספר".

לדבריו, הזן הבריטי מאט את קצב הירידה בנתוני התחלואה, ואף ציין כי המוטציה החדשה יצרה מחלה שונה, והודה: "יכול להיות שהחיסון לא יעיל כמו שחשבנו אבל אנחנו לא יודעים את זה".

למרות זאת, הוא הבהיר כי לא ניתן להגיד בוודאות כי החיסונים לא יעילים כנגד המוטציות השונות של נגיף קורונה: "צריך לחכות ולנתח את הנתונים, גם עבר מעט מאוד זמן אחרי המנה השנייה ולא ציפינו עדיין לראות את ההשפעה שלה. בינתיים וודאי שאין הפתעה לטובה מההשפעה של החיסונים, אבל אנחנו יודעים שיש לזה גם הרבה מאוד הטיות. ייתכן שמראש מי שהולך להתחסן - הם אנשים שגם ככה יותר נזהרים. במוקדי התחלואה, אנשים פחות הולכים להתחסן".

חברת פייזר הודיעה כי תבחן את האפשרות לפתח מנת חיסון נוספת במידה ויתברר כי החיסון במתכונתו הנוכחית לא יעיל כנגד המוטציות. פרופ' סגל הסביר כי ההנחה באשר לווריאנט הבריטי הייתה שהנגיף מדבק יותר אבל לא גורם לתחלואה קשה התגלתה כשגויה: "בימים האחרונים התחילו לצאת דיווחים מבריטניה שיכול להיות שהוא גורם לתחלואה קשה יותר. יכול להיות שהחיסון עדיין יעיל כמו שחשבנו אבל הסיבה שהחולים קשה לא יורדים בקצב שקיווינו יכולה לנבוע מזה".

כמו כן, הוא הדגיש: "הקורונה תהיה כאן לעוד הרבה זמן גם אם החיסונים יתבררו כיעילים כמו בניסוי. בהחלט ייתכן שחודשים מרץ-אפריל יראו שונה כמו שחשבנו, אך אין ספק שהזן הבריטי טרף את הקלפים ומוטציות נוספות. אנחנו היום עם בבעיה בחיסון של חלק מהאוכלוסייה, במגזרים מסוימים. במגזר הערבי אנחנו רק ב-66 אחוז בגילאי 60 ומעלה, 76 אחוז במגזר החרדי - צריך להעלות את המספרים האלה". להערכתו, כבר בשבוע הבא נוכל לראות את ההשפעה של החיסונים על מדדי התחלואה, זאת לאור מגמת הירידה שכבר נצפתה במספר המאומתים.