אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נאם בכנס העמותה למשפט ציבורי ויצא נגד ההשתלחות חסרת הרסן במערכת אכיפת החוק.

הוא רמז להאשמות שהטיחו בו פוליטיקאים ולפיהן מנע את סגירת נתב"ג ואמר כי "למרבה הצער אנו נתקלים בניסיונות לפגוע במערכת אכיפת החוק. הטחת מידע כוזב שלעיתים עולה לכדי עלילת דם. זהו דבר מאוד חמור. ביקורת עניינית כן אבל הסתה, שקרים ודה לגיטימציה - לא ולא''.

''הימים אינם ימים פשוטים. מספר המתים היומי גבוה מאוד. יום יבוא והקורונה תעבור. חשוב שנגיע לזה שאנו שומרים על מעמדם של מוסדות החוק במדינה: בית המשפט, הייעוץ המשפטי לממשלה והמשטרה'', אמר היועץ המשפטי לממשלה.

''מגמה נוספת שהזכרתי היא שיח הסמכות המוחלטת. שיח זה איננו מתיימר להשפיע על נאמנותם של שומרי הסף, הוא פשוט מתעלם מהם''. לדברי מנדלבליט ''מדובר על מצבים שבהם גורם פוליטי מחליט להתנער לחלוטין מהמגבלות החוקיות החלות עליו, ובאופן מודע ומכוון, ולעיתים אף מוצהר, פועל בניגוד לחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה, המשקפת את הדין עבור הרשות המבצעת.

''מבחינת אותו גורם, די בכך שהוא ממלא תפקיד של חבר הממשלה, על מנת להעניק לו את הכוח לנהוג כאוות נפשו, יהא המצב החוקי אשר יהא''.

מנדלביט הביא דוגמאות: ''שר משפטים המגיש לאישור הממשלה, שבוע לפני מועד הבחירות, הצעת חוק שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית קבע כי היה ותעבור, תביא לסיכול סדרו התקין של יום הבחירות, ובהתאם לכך היועץ המשפטי לממשלה קבע כי קיימת מניעה משפטית באישורה.

''שר לביטחון פנים שמחליט, בחוסר סמכות ובניגוד לחוות הדעת המשפטית שניתנה לו, לסטות מעמדתם של גורמי המקצוע במשרד הבריאות באשר למדיניות הרפואית שהתוותה בהתאם לה, בנוגע לסדר העדיפויות בחיסון כלואים הנמצאים בקבוצת סיכון.

''שר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, שמחליט באופן שרירותי להימנע מליפות את כוחם של נציגי המדינה באספות של חברות ממשלתיות, באופן המביא לכך שהאינטרסים של המדינה בעבודתן של חברות אלו ייפגעו. זאת, אך משום שלא הסכים עם חוות דעת שניתנה לו בנושא אחר לגמרי.

''שר לביטחון פנים המודיע לבית המשפט העליון כי היועץ המשפטי לממשלה לא מייצג אותו בתיק מסוים, משום שהוא לא מקבל את עמדתו המשפטית המחייבת באותו עניין, אודות הפיקוח הפרלמנטרי הנדרש על פעולות השר, כפי שנקבע במפורש בחוק הרלוונטי''.

היועמ"ש הסביר כי ''במקרים אלו, ובמקרים אחרים הדומים להם, ההתנערות של השר הממונה ממרותו של הדין מלווה ברטוריקה החוטאת לאמת על כך שהייעוץ המשפטי לממשלה מבקש כביכול להתערב בקביעת מדיניות הדרג הנבחר. מובן כי אין דבר רחוק יותר מהאמת.

''אינני עוסק בקביעת מדיניות הממשלה. זו איננה המומחיות שלי. זו איננה הסמכות שלי. זו איננה האחריות שלי. אני, ויתר אנשי הייעוץ המשפטי הציבורי, עוסקים בסיוע לממשלה להגשים את מדיניותה בגבולות הדין.

''ב-99% מהמקרים, העבודה המשותפת עם הממשלה ועם שרי הממשלה, מובילה למציאת פתרונות משפטיים להגשמת מדיניותם, כולל במצבים מורכבים מאוד. אך כאשר אנו רואים כי הממשלה או מי מחבריה מבקש לחרוג ממגבלות הדין, תפקידנו הוא לשמש שומרי סף נאמנים לשלטון החוק.

''לסיכום, אין מקום בחברה דמוקרטית, ששלטון החוק מהווה בה ערך עליון, לשיח הנאמנות או לשיח הסמכות המוחלטת'', כך מנדלבליט.

סלים ג'ובראן, שופט בית המשפט העליון לשעבר, אמר בכנס העמותה למשפט ציבורי: ''אני מתקשה להאמין שדמויות בכירות במערכת אכיפת החוק מלוות במאבטחים''.

על יולי אדלשטיין שלא ציית לפסיקת בג"ץ אמר ג'ובראן: "לא האמנתי שנגיע ליום הזה. זה מתאים למדינות שאנו לא רוצים להידמות אליהן".