אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: ISTOCK

רבים מנצלים את תקופת הסגר הכפויה עקב הקורונה על מנת "לתפוס נמנום" בשעות הצהריים. כעת מתברר כי מעבר להנאה, שינה בשעות הצהריים גם תורמת באופן משמעותי לבריאות וליכולת הקוגניטיבית שלנו.

חוקרים מהמחלקה הגריאטרית בבית החולים בעיר ווהו בסין בדקו את הרגלי השינה של 2214 סינים מעל גיל 60 ולאחר מכן בחנו את יכולותיהם הקוגניטיביות באמצעות מספר מבחנים שונים במטרה לקבוע האם שנת אחה"צ יכולה לסייע במניעת דמנציה וירידה ביכולת הקוגניטיבית.

תוצאות המחקר, שפורסם בכתב העת General Psychiatry העלו כי אלו שאכן ניצלו את שעות הצהריים לנמנום קצר הראו ביצועים קוגניטיביים גבוהים בצורה משמעותית לעומת אלו שנמנעו מלישון באמצע היום.

החוקרים גם טענו כי המחקר הוכיח קשר הדוק בין שינה בצהריים ליכולות התמצאות, תפקוד לשוני וכישורי שפה, וזיכרון.

"התוצאות הראו כי תנומה בצהריים השפיעה באופן חיובי על יכולותיהם הנפשיות של מבוגרים", אמר ד"ר קאי האן, פסיכיאטר גריאטרי ומי שעמד מאחורי המחקר. הוא סיפר עוד כי בכל הקטגוריות אותם בדקו החוקרים, נרשם יתרון משמעותי למבוגרים שניצלו את שעות הצהריים לשינה קצרה לעומת אלו שהעדיפו להישאר ערים.

"המחקר מצא כי תנומה נכונה מועילה לשמירה על התפקוד הקוגניטיבי, ולכן אנו מעודדים את הקשישים לישון כראוי", אמר האן.

החוקרים לא בדקו את משך הזמן אותו ניצל כל משתתף במחקר על מנת לישון בצהריים או את שעת השינה המדוייקת, אך לדברי האן הוא מתכוון לבצע מחקר נוסף בקרוב על השפעת אורחות החיים השונות על היכולות הקוגניטיביות.

בשנים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים שהצביעו על כך שתנומה בת 20 דקות לכל היותר במהלך היום מסייעת מאוד בשמירה על עירנות ויכולת קוגניטיבית, ולטענת חוקרי שינה רבים היא עדיפה על שינה ארוכה באמצע היום.