ח"כ סמוטריץ'
ח"כ סמוטריץ'צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' זכה לפני כמה חודשים לקרדיט מוצדק על חלקו המשמעותי בהובלת אישור הפשרה שאפשרה לקואליציה, למרות מצבה השברירי, להעביר תוספת תקציבית של 11 מיליארד שקלים במסגרת המאבק בקורונה וחוסרים אקוטיים אחרים.

אבל מתחת לפני השטח התנהל מסלול נוסף באשר לחלק קטן מהסכום שיועד לציונות הדתית, למפעליה ולמוסדותיה. כפי שאנחנו מפרסמים כאן לראשונה, מתברר שהתקציבים הגיעו ליעדם אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' סיכמו ביניהם על המהלך.

לכתר התקציבים לציונות הדתית היו טוענים רבים. הן בבית היהודי, שניתנה להם הבטחה מנתניהו, הן בליכוד כולל יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שרשם פגישה מתוקשרת עם ראשי המוסדות והכניס אליה את ראש הממשלה. אלא שברגע מסוים כולם מבינים שהפוליטיקאים יתקשו לחלק את השלל, משום שאין תקציב למדינה (עד היום למעשה), אין חוק הסדרים ולמערכת הפוליטית אין איך לגעת בכספים שהיא עצמה ביקשה להקצות.

במקום הזה הציע סמוטריץ' לנתניהו פתרון: העברת סעיף בחוק התקציב, שבעצם משנה את התקציב ההמשכי (זה שממשיך מהשנה הקודמת לאחר שלא אושר תקציב חדש) ומוסיף לו 11 מיליארד שקלים שכ־960 מיליון מתוכם יועדו לצרכים קואליציוניים. לאחר כל האישורים היה זה סמוטריץ' שסיכם עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר רונן פרץ שהכספים שיועדו לציונות הדתית יהיו באחריותו. ברקע ההחלטה נמצאת ההבנה שלצידו של יו"ר מפלגת הציונות הדתית נמצא בצמתים רבים ישראל מלאכי, גזבר המועצה האזורית מטה בנימין, שמצוי עמוק בנבכי התקציבים והאוצר וכל הצדדים סומכים עליו את ידם.

במקביל התפתחה סוגיית תקציב ההתיישבות שעמד על הפרק. נתניהו ביקש להגיע לפתיחת שנת הלימודים במועצת בנימין ונענה על ידי ראש המועצה האזורית ישראל גנץ (לאחר שהאחרון סגר את הדברים עם יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני) שהוא מעוניין להיות מעורב בהקצאות. הבקשה התקבלה. גנץ שלח את ישראל מלאכי ואיתו את רו"ח עדיה וידאל, מנהלת בגזברות בנימין ומומחית לתקציבי יו"ש, כדי לטפל בכל הסוגיות שעל הפרק, תקציבי ההתיישבות ותקציבי הציונות הדתית.

במשך כחודשיים ישבו מלאכי ווידאל כשלעיתים מצטרף גנץ כדי לדאוג שכל תקציב יגיע ליעדו. מדובר בישיבות עם פקידי האוצר ועם משרדי הממשלה ששיוועו לתקציבים המיועדים לציבור הדתי־לאומי. כך בעצם נוצר מצב אבסורדי ששרי ממשלה בכירים המתינו לפגישה עם מלאכי וצוותו או העבירו לידיהם בקשות דחופות. במהלך התקופה התגלתה בעיה טכנית בהעברת הכסף בשל כל מיני לקונות. סמוטריץ' שוב התגייס למאמץ יחד עם יועץ ראש הממשלה נבו כץ והנושא הוסדר.

מדובר על העברות משמעותיות מאוד. 75 מיליון שקלים לחיזוק ההתיישבות ביו"ש, 64 מיליון שקלים לישיבות התיכוניות ולאולפנות, 45 מיליון למפעלי וגרעיני הציונות הדתית, 27 מיליון לפרויקטים חינוכיים מיוחדים, 18 מיליון לחיזוק הזהות היהודית לסטודנטים ובוגרי צבא ו־13 מיליון לפעילויות נוער. בשורה התחתונה, בשנה שבה אין תקציב מדינה זכו מוסדות הציונות הדתית לתקציבים משודרגים, כולל עלייה של 27 אחוזים בתקציבי ישיבות ההסדר.

המקרה הזה מלמד על כוחה של הציונות הדתית כשהיא רוצה לפתור את המצב הבלתי נתפס שבו כל התקציבים המדוברים אינם נמצאים בבסיס התקציב ונחשבים עדיין כבני ערובה, מה שמכריח את ראשי הציבור לכתת את רגליהם מדי שנה כדי לזכות בהם.

בסביבתו של סמוטריץ' אומרים שאחת המטרות בממשלה הבאה היא למנוע מצבים כאלה באופן מוחלט ולדאוג שמרבית תקציבי הציונות הדתית אם לא כולם יהיו חלק אינטגרלי מתקציבי המדינה העתידיים ולא יהיו תלויים בקואליציה.