גם אנשי המרכז למורשת גוש קטיף וצפון השומרון שברו את הראש, איך אפשר יהיה לקיים השנה את יום גוש קטיף במערכות החינוך.
בתחילת ההיערכות ליום גוש קטיף, אי שם לפני מספר חודשים, עדין אי אפשר היה לדעת מה יהיה מצב הסגרים השונים. האם ילמדו כבר בבתי ספר? או ישהו שוב בסגר?
במרכז קטיף הכריעו מבחינה אסטרטגית להיערך לאפשרות של סגר, משמעות ההחלטה הייתה להכין בבת אחת, ערכה מלאה לכל גילאי בית הספר ולמרחב הבית ספרי כולו .
"הבנו שאנו חייבים לקפוץ למים הדיגיטליים", מספר מוכי בטר מנכ"ל מרכז קטיף, "התייעצנו עם מספר גופים וניסנו תוך זמן קצר ללמוד את המרחב האינטרנטי ולהכיר את שיטות הפעולה השונות.
ראינו שיש לנו כאן הזדמנות גדולה. דווקא בעידן הזומים, יש דרישה של המחנכים לעסוק לא רק בשוטף, אלא להצליח לתת לתלמידים חוויה חינוכית וערכית. ואנו במרכז קטיף יכולים לפתח כלים חדשנים לתכנים הערכיים שלנו – התיישבות, אחריות לאומית וצמיחה מחדש".
אנשי המרכז הבינו שהמדיה הטכנולוגית דורשת רמה גבוהה מאוד. לתלמידים הישראלים היום יש רף גבוה וחייבים להביא להם מוצרים מעוררי עניין. במרכז קטיף חיפשו את האיזון הנכון בין מעניין ומושך לבין הערכי המשמעותי וחינוכי.
בהפוך על הפוך הם הבינו שדווקא המרחב האינטרנטי מאפשר להם לעשות אירוע בו יוכלו להשתתף בתי הספר רבים.
מתוך כך, הם הפיקו יחד עם צוות ההפקה של זליגר שומרון משדר מיוחד בו אפשר להפגיש את התלמידים עם אנשי גוש קטיף או עם ילדים למשפחות גוש קטיף שיוכלו לשתף בחוויות שלהם את התלמידים בני גילם. אבל לא רק דיבורים יהיו במשדר, אלא הוא ילווה באומנים כמו הזמר עקיבא או אומנית ה"ספוקן וורד" צביה מרגליות שיביאו מיצירותיהם ויעמיקו את החוויה.
"בדיוק השקנו את אתר האינטרנט החדש שלנו", אומרת לורנס בזיז מנהלת הפרויקטים במרכז קטיף, "מתוך כך יכולנו להיערך לתשתית הטכנולוגית שנדרשה מאיתנו".
מי שייכנס היום לאתר של מרכז קטיף יפגוש מיד את ההפניה השולחת אותו לדף יפיפה המרכז את כל התכנים של כ"ב בשבט. הדף עשיר ומגוון בהצעות שונות ובמערכי שיעור המותאמים לגילאים השונים.
"פיתחנו שפה מיוחדת של אייקונים", משתפת ענבר ברבי אחראית המדיה, "בכדי שכל מורה יוכל להבין במבט ראשון את הדברים הייחודיים בכל שיעור ושלא נגיע למצב שמרוב עצים לא רואים את היער".
"אם לא נוכל להביא את התלמידים לסיור במרכז קטיף, אז נביא את מרכז קטיף אל התלמידים" – אמרו אנשי מרכז קטיף והפיקו סיור דיגיטלי יחד עם היוצרת יהודית פסל שכבר נושאת באמתחתה כמה יצירות הקשורות לגוש קטיף כמו "בין שמיים לחול" והפקת המופע המרגש של מסע כיסופים.
"ניסיתי לבנות סיור מרגש שאיננו צמוד דווקא למבנה הפזי של מרכז המבקרים בניצן", אומרת יהודית פסל, "המעבר ממדיה למדיה איננו יכול להיעשות באופן של 'העתק הדבק' זה יכול להיות מאוד מענייו ללכת בתוך מרכז המבקרים, אבל באותה מידה זה מאוד משעמם ברגע שמעתיקים את זה למדיה קולנועית ועושים זאת עם מצלמה שעוקבת אחרי המבקר. לכן הלכתי על קונספט אחר. בו שילבתי ביקור במרכז המבקרים, ביקור במגדל התצפית ביער כיסופים וגם קטעי סרטים שונים. כך התקבל סרט שבו התלמידים יכולים לא רק לדעת מה היה בגוש קטיף, אלא להרגיש ולהתרגש".
בכדי לעמוד במשימה המורכבת יצרו במרכז קטיף מספר שיתופי פעולה כך הם חברו לרב שוקי רייס יזם טכנולוגי וראש החוג לתנ"ך במכללת הרצוג. יחד עם שחקני אנדרדוס, הם יצרו סרט מטלטל על המחלוקות בהיסטוריה הישראלית בשם " וישבו לאכול לחם" והוסיפו לכך מערך לימוד טכנו-פדגוגי.
"אני מגיע מהמקום של לימוד תנ"ך", אומר הרב שוקי, "חשוב לי להראות שהתנ"ך רלוונטי לחיים שלנו כאן ב- 2021. התנ"ך נוגע בעצבים העמוקים ביותר של נפש היחיד ושל החברה הישראלית. בפרשיית בור יוסף מצליח המקרא דרך משפט אחד, להעמיד אותנו על המעמד נפשי הבעייתי של ניהול מחלוקת בין אחים מאז ועד היום רבו המחלוקות בין השבטים בישראל. לעיתים זה הגיע אף למלחמה של ממש.
המדיה הקולנועית אפשרה לנו להעצים את המעמד הנפשי עליו מדבר המקרא ולחבר אותו למציאות חיינו כאן ועכשיו בין בלפור לרחובות בני -ברק".
בכדי לייצר תכנים לגילאים הצעירים כיתות א-ג פנינו אל שרית ברנס מתיאטרון אבני דרך וכך נוצרו שני סרטים עלילתיים לילדים. האחד "סודות מהארכיון" שמספר את סיפורו של גוש קטיף. השני "החתיכה החסרה" שמספר את סיפור צפון השומרון.
"ייחודם של הסרטים הוא שהם מנגישים את התוכן ברמה שהיא מחד מותאמת לילדים, בשימוש עם בובות, הומור ושירים, אך מאידך, מבלי להתיילד ובהתייחסות לכך שהילדים יכולים 'להכיל' גם תוכן גבוה אם מביאים אותו בצורה הנכונה", אומרת שרית ברנס.
בנוסף בשיתוף עם חברת CloseApp games יצרה שרית משחק דיגיטלי "משחקים וזוכרים".
זהו משחק דיגיטלי לימודי מרהיב ומהנה, בו השחקן עובר תחנות שונות בהן הוא צופה בסרטוני מידע, משחק במשחקים שונים מבצע משימות, ולומד על גוש קטיף וצפון השומרון באופן חוויתי ומיוחד מאוד.
"בכדי להצליח להתמודד עם האתגר הענק והחדש הזה השתדלנו לשתף פעולה עם גורמים שונים וללמוד תוך כדי תנועה", אומר הרב קובי בורנשטיין מנהל התוכן במרכז קטיף, "אנחנו מרגישים שזכינו לגבש ערכה שהיא גם חדשנית וחווייתית וגם חינוכית וערכית . אני בטוח שהמורים והמורות בישראל רוצים להצליח גם בשנת הקורונה ליצור תהליך חינוכי משמעותי. ואני חושב שהערכה שבנינו תאפשר להם להפוך את יום גוש קטיף ליום למידה ערכי מתוך שימוש בכלים חדשניים ובאמצעיים טכנו פדגוגיים ודיגיטליים".