ימיהם האחרונים של חולי קורונה שנפטרו מציבים בפני בני משפחותיהם קושי גדול בהתנהלותם מול יקירם הנמצא על ערש דווי.
מי שנמצא לצידם של בני המשפחה ברגעים הקשים של קבלת החלטות גורליות הם גם אנשי מיזם 'קדושת החיים' של מכון פוע"ה. שוחחנו על הלבטים, השאלות וההכרעות עם הרב אריאל וידר, פוסק, יועץ וראש המיזם.
"המשפחות מתמודדות עם שאלות קשות מאוד כאשר בן משפחתם חולה. הם נמצאים בפני שאלה אם להמשיך את הטיפול וכיצד להמשיך את הטיפול. הרופאים קוראים לבני המשפחה ומתארים את המצב שיקירם נמצא בו והם צריכים להחליט. ברוב הפעמים החולה עצמו לא יכול להגיד מה הוא היה רוצה, וגם אם הוא יכול זה מעל כוחותיו לשאול אותו את השאלה הזו".
הרב וידר ממשיך ומספר: "המשפחות, לא רק בקורונה, הן אלה שנדרשות להכריע. הרופאים היום מתחשבים מאוד ברצון המשפחה כחלק מתפיסת האוטונומיה. כך עולה שאלת ההנשמה בעת הצורך. זו שאלה קשה מאוד. אומר זאת בעדינות, לא כל חולה שעולה למכונה גם יורד ממנה...".
הבחירה של בני המשפחות לפנות לאנשי המכון ורבניו נובעת מרצון בסיסי לשמוע דעת תורה בסוגיה הקשה העומדת לפניהם. "בסופו של תהליך בני המשפחה מרגישים שלפניהם גב וכתפיים שמובילים אותם, והם לא צריכים לקחת את האחריות על עצמם".
על מלאכת איסוף הנתונים בטרם הכרעה מדגיש הרב וידר כי אין הכרעה אחידה וכוללת ולמעשה כל מקרה נבחן לגופו. "אנחנו נדרשים להיות מדויקים מאוד, להבין את מצבו המדויק של החולה הספציפי. אין כאן תשובות כלליות. לומדים את המקרה הרפואי של כל חולה, מדברים עם הרופא המטפל, מקבלים את הנתונים המדויקים. שותפה לנו קבוצת רופאים מדהימה שעוזרת בהבנת המקרה, ולאחר שהבנו את הסיטואציה ואנחנו שומעים מה היה רצון החולה, אם ניתן, רק אחר כך ניגשים למלאכת הפסיקה. אנחנו מתייעצים עם גודלי ישראל כדי שאם נגיע למשפחה ונאמר לה שבמציאות הזו אפשר לא להנשים נוכל לומר ששמענו גדולים מאיתנו שהכריעו כך".
הרב וידר מציין כי אמנם גדולי ישראל שעימם נועצים אנשי המכון אינם יכולים לרדת לעומקו של כל מקרה לפרטיו, אך לשם כך מתבצעת עבודת איסוף נתונים מדוקדקת של רבני המכון שמגישים לגדולי ישראל את הסיטואציה לפרטיה עם השאלות הייחודיות לכל מקרה והנתונים הרלוונטיים. "זו מלאכת הברירה לברור את המידע המדויק לפסיקה. לא כל אחד יודע למצוא את הנתונים", אומר הרב וידר ומוסיף כי מסייע למלאכה זו "החיבור לצוות הרפואי", שהוא "משמעותי מאוד. זה מה שמאפשר להגיע לנקודת האמת של החולה באותם רגעים".
"השמחה של בני המשפחה היא שמחה של התרת הספקות, כי גם הם מבינים שהצדדים מורכבים וכשהם יודעים שנעשה בירור אמתי", אומר הרב וידר ומספר על מפגש עם הרב הראשי, הרב דוד לאו, שהעלה נקודה חשובה נוספת: "הרב לאו העיר שהיתרון שלנו הוא שאנחנו לא מעורבים רגשית בכל הפרטים מה שמאפשר להגיע להכרעה בצורה קלה יותר. לפעמים גם לצוותים הרפואיים יש מעורבות רגשית אחרי שמטפלים בחולה פרק זמן ארוך".
"הליווי והתמיכה זה לא רק לתת תשובה. זה ללוות ברגישות ובתמיכה, גם לחזק ולא רק לומר מה ההלכה אומרת. זה לא רק הדיון סביב האיסור וההיתר. זה מגיע גם לשאלות של איך מתנהלים במצב כזה כמו אמירת וידוי, מה שמצריך הבנה מדויקת של מתי כן ומתי לא, והקושי של המשפחות זועק".
וכיצד מתייחסים הרופאים להתערבות זו של עולם התורה? האם הם מקבלים בהבנה את כניסתו של עולם רוחני להכרעות הנוגעות למדדים רפואיים מדעיים? "עולם הרפואה מבין שערכי המוסר ועולם האתיקה הוא משהו אחר. רופאים לומדים כיצד להציל חיים ועושים עבודת קודש, אבל גם עולם הרפואה מבין שיש שאלות של רוח. על גבי זה, הרופאים ברובם המוחלט שמח מאוד בשותפות אתנו, כיוון שכאשר רב שמבין את התמונה הרפואית נותן את העצה זה עולם אחר מאשר מציאות שבה רב לא יורד לעומקם של דברים ולעיתים מסתמך על נתונים שאינם מדויקים. רופאים מרגישים שאיתנו יש להם שיח מקצועי. זה טוב להם והם רוצים את שיתוף הפעולה הזה".
מוסיף הרב וידר: "פשוט לי שאי אפשר לענות על השאלה בלי להבין את המציאות ועל גבי זה יש את הקומה של החיבור עם הרופאים. גם רופא מבין שזה טוב, כי משפחה שקיבלה החלטה צריכה לישון בלילה. באחד המקרים רופאה אמרה לבנות משפחה של חולה, תחשבו טוב מה אתן מחליטות כי עם ההחלטה הזו תחיו כל חייכם".
עוד שאלנו את הרב וידר אם המיזם מצליח ללכד תחתיו מגזרים שונים, כפי שקורה לא פעם במיזמי מכון פוע"ה, או שקהל המסתייעים במיזם מגיע מהציונות הדתית. הרב וידר משיב: "היכולת של מכון פועה לגשר זה הרב מנחם בורשטיין שהוא מתווה את הדרך והוא איש החזון, וגם בעניין הזה אנחנו רואים את החיבורים הללו אבל יש עוד זמן. כבר עכשיו גם חילוניים פונים, גם מהמגזר החרדי, ועם הזמן יהיה יותר ויותר, כי החיבור המקצועי בין הרבנים והרופאים הוא משהו אחר ולזמינות שלנו להשיב על שאלות לאורך כל שעות היממה אין תחליף. משפחות צריכות להכריע גם בשלוש בלילה. יש לנו קבוצה של רבנים שנותנים את כוחם ומרצם והמרכזייה מעבירה את השיחה לרב האחראי".