תלמידי ישיבת תיכונית אלון מורה שכם
תלמידי ישיבת תיכונית אלון מורה שכםצילום: ישיבת אמ"ש

כולנו זוכרים את המציאות בתקופת טרום הקורונה בה מורה היה נכנס לכיתה של 35 תלמידים מלמד ומחנך אותם.

אז התלוננו על קשיי המשמעת שנוצרים בכיתה עם כמות כה גדולה של תלמידים ועל האתגר הגדול להצליח ללמד רמות לימוד שונות של תלמידים בו זמנית בכיתה אחת, אבל השיח על הצמחת התלמיד במקום בו הוא נמצא וראיית כל תלמיד במקום שלו פחות תפס מקום.

יש מי שיחווה את התמורה הזו כ"מוטציה חינוכית" אבל בישיבת אמ"ש, אלון מורה שכם, מספרים שזוהי תפיסת העולם שעל פיה מחנכים את התלמידים כבר שנים, "לראות כל תלמיד באמת". בכל ישיבה ראיית כל תלמיד זו סוגייה מרכזית בה עוסק הצוות החינוכי אך בישיבת אמ"ש נראה שנמצא הפיתרון.

לשאלתנו איך מצליחים בישיבת אמ"ש לראות כל תלמיד, משיב ראש הישיבה, הרב אריאל שיוביץ, "כשתלמידים מגיעים אליי הביתה ואנחנו מכינים ארוחת ערב ביחד או כשאני מגיע ביחד עם המחנך לבית של התלמיד, ואנחנו יושבים יחד עם ההורים והבן לשעה שכולה התעסקות בהצמחת הבן וגילוי מלוא כוחותיו, אנחנו מצליחים לפגוש את התלמיד באמת וגם התלמיד חש שרואים אותו באמת, שהוא חשוב לצוות החינוכי ורוצים להכיר אותו ואת יכולותיו".

הרב אריאל מוסיף "שתלמיד מרגיש שייך לישיבה ומחובר לתלמידים בשכבות השונות ולצוות הוא מסוגל לגלות את מלוא כוחותיו. כשהוא מוצא במחנך הכיתה או מחנך הפנימיה דמות משמעותית לשתף אותה בקשיים שהוא חווה בחייו, הוא מעמיק בעצמו את יכולותיו להתמודד עם אתגרים בדרכו בהמשך בחיים".

לדברי הרב אריאל הסוד מאחורי תפיסה חינוכית זו היא, "שאנו מאמינים שכשהתלמיד מחובר לעצמו ולתורתו קורים דברים גדולים באמת. חיים אמיתיים מתחילים קודם כל, במסע של כל אחד אל עצמו מתוך תורה. בלי וויתורים, בהקשבה ללב, לשאוף גבוה ולהפיק מעצמו את המירב בכל התחומים, בלימוד תורה ברמה גבוהה, ובלימודי החול. זה בא לידי ביטוי בישיבה בהרבה מישורים ביניהם, בלימוד "התבוננות" איתו פותחים כל בוקר בישיבה, לימוד של קטע תורני עם התייחסות לעולמו הפנימי של התלמיד.

ההתבוננות הופכת את המרכז בלימוד לתלמיד עצמו ולא אל הידע הנרכש. בהמשך לכך ישנה ההבנה שכל תלמיד לומד תורה במקום שליבו חפץ. ולכן המרחב התורני בישיבה חייב להיות מגוון עם זמני לימוד הנובעים מרצון אישי ולא רק מחיוב. ולכן קיימות בישיבה תוכניות לימוד בהם התלמיד יכול למצוא את עצמו. כדוגמת דף יומי ומסגרות שונות של קביעת עיתים, סדרי ערב ללימוד אישי וקבוצתי, משמר יום חמישי, התוועדויות ועוד. תוכניות הלימוד יוצרות אקלים תורני שרואה את צרכי התלמיד ומותאם אליו"

כשדיברנו עם התלמידים בישיבה נוכחנו לדעת עד כמה התלמידים שותפים לדרך חינוכית זו ושמחים בה. לתלמידים היה חשוב לציין עד כמה הליווי שהם מקבלים בישיבה מצמיח אותם ועוזר להם להוציא את הכוחות והכישרונות שלהם אל הפועל בפן האישיותי, התורני, הלימודי והחברתי.

לדבריהם בישיבה לכל תלמיד יש מקום וניתן לראות את זה בצורה מאוד טובה באווירה המשפחתית השורה בישיבה כך שישנם קשרים חברתיים חזקים בין התלמידים בכיתות השונות. דבר שמעיד על המקום הנח של כל תלמיד בישיבה לשאוף, לצמוח ולהוציא את כוחותיו אל הפועל.

לפרטים נוספים על הישיבה תיכונית אלון מורה שכם ולהרשמה ליום הבחינות האחרון לשנה"ל תשפ"ב השאירו פרטים כאן.