הרב יהודה טרופר
הרב יהודה טרופרצילום: באדיבות המצולם

למגפת הקורונה יש אדוות רחבות של נזקים; הנזקים הרפואיים והכלכליים ניכרים לעין, אך ישנם גם נזקים שקטים הנסתרים מן העין ובהם אני רוצה לעסוק מתוך עיון קצר בפרשת השבוע.

המשנה במסכת בבא קמא עוסקת באדם שהכה את חברו ופצעו, וקובעת שישנם חמישה נזקים אפשריים שעליהם ניתן לפצותו: "הַחוֹבֵל בַּחֲבֵרוֹ חַיָּב עָלָיו מִשּׁוּם חֲמִשָּׁה דְבָרִים: בְּנֶזֶק, בְּצַעַר, בְּרִפּוּי, בְּשֶׁבֶת וּבְבֹשֶׁת" (פרק ח' משנה א').

 

 

לימדונו חז"ל שחבלה בגופו של אדם עלולה לגרום להשלכות רבות. הנחבל זקוק לטיפול רפואי (="ריפוי"), ייתכן והנפגע נאלץ לשבות מעבודתו והוא מפסיד את ההכנסה הצפויה (="שֶבֶת"), ייתכן ויש נזק לטווח רחוק ביכולת העבודה של הנחבל (="נזק").

אבל בנוסף להיבטים אלו, תיתכנה שתי פגיעות רגשיות: הכאב של החבלה (="צער"), וכן הבושה שנגרמה לנחבל בעת הפגיעה בו (="בושת").

אם כן, חז"ל העמיקו להגדיר שלושה סוגי פגיעות - בריאותית, כלכלית ורגשית. מקור החיוב של חלק מתשלומים אלו הוא בפרשת השבוע פרשת משפטים: "שִׁבְתּוֹ יִתֵּן וְרַפֹּא יְרַפֵּא" (כ"א, יט), וכן תשלום הנזק של ערך "עַיִן תַּחַת עַיִן" (שם, כד).

הקורונה, בדומה לחובל בחברו, היא מגיפה הפוגעת באנושות באופן רב מערכתי. ראשית פגיעה בבריאות הפרט והציבור, שנית פגיעה כלכלית בפרט ובכלכלה העולמית, אולם מעבר לכך יש גם נזקים רגשיים.

לאחרונה התפרסמה סקירת מחקר של המדען הראשי במשרד החינוך הסוקר מחקרים מהארץ ומהעולם על ההשלכות הרגשיות של המגיפה העולמית. חוליים רבים הקיימים בשגרה במידה מועטת החמירו בעקבות המגיפה: חרדה ודיכאון, אלימות במשפחה, פגיעות ברשת, ועוד. 

אך שקטה עוד יותר היא הפגיעה המתוארת במחקר שנעשה באוניברסיטת תל אביב וממנה עולה כי גילויי האהבה שהורים מראים לילדיהם בעקבות השהייה הממושכת בבית, נמוכים יותר בהשוואה לימי השגרה.

 כיצד אנו מתמודדים עם הטווח הרחב של הנזקים?

המדינה דואגת במידה זו או אחרת לפיצוי כספי לעצמאים, ומאפשרת הקלות בקביעת דמי אבטלה. ברוך ה' שחלק מחוכמתו לבשר ודם, וזכינו שיש כיום חיסון שיכול להציל נפשות רבות. אולם, בנוסף לחיסון הרפואי אנו זקוקים לחוסן משפחתי ולחוסן חברתי כדי לחזק את הלכידות דווקא בימי משבר, ודבר זה נמצא גם בידיו של האזרח הקטן.

אני קורא לנו, לאזרחים מן השורה, לחזק זה את זה חברתית ורגשית כדי להתמודד עם הפגיעה הרגשית של הקורונה. חובתנו לשמור על כיסוי הפה והאף כדי למנוע פגיעה בחיינו, ובו בזמן ביכולתנו למקד את מבט העיניים אל עיני חברינו, עמיתינו לעבודה ובני משפחתנו, להעניק מבט שמחזק את כוח החיים.

אנו יכולים לחזק גילויי אהבה לילדינו על ידי חיבוק, מילים אוהבות, פירגון, הבעת אמפתיה ומתנות קטנות שמחממות את הלב. אנו יכולים להיות קשובים יותר לשכנים ולחברים.

נשוב אל פתיחת דברינו; התורה מכוונת אותנו להביט במבט רחב על כלל ההשלכות של תופעה ולא להתמקד רק בתוצאה הגלויה לעין במבט ראשון, לשים לב להיבטים הנסתרים של הנפש ולא רק להיבטים הגלויים של הגוף, להשלכות הרגשיות ולא רק לתוצאות הכלכליות. נמשיך לשמור על הריחוק הפיזי ובו בזמן נחזק את קרבת הלב.

הרב יהודה טרופר הוא מרצה לחינוך ותנ"ך במכללה האקדמית דתית לחינוך בשאנן