פרופ' אולגה רז
פרופ' אולגה רזצילום: אוניברסיטת אריאל

סביב ההתמודדות הבריאותית עם נגיף הקורונה מדברים רבים על חשיבות ויטמין D. על הויטמין והמינון הנכון לצרוך אותו שוחחנו עם פרופ' אולגה רז מהמחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל.

"מדובר בויטמין מסיס שומן שכמעט לא נמצא באוכל, למעט בכבד שאני לא ממליצה לצרוך בכלל, ובדגים שמנים", מסבירה פרופ' רז ומציינת כי "רוב הויטמין D מגיע מהשמש שמשפיעה על העור שלנו בתהליך ארוך ומסובך".

"מאחר ואנחנו אנשים שלא יוצאים הרבה לשמש יש אחוז גבוה של אנשים עם מחסור בויטמין D. מחסור כזה לא טוב לתגובה החיסונית. מחסור בויטמין D מוריד את התגובה החיסונית של הגוף שחשובה גם בשגרה. אנשים קיבלו את המידע הזה בצורה לא נכונה ולקחו ויטמין בכדורים ובטיפות. באופן עקרוני רק כשיש מחסור נכון להוסיף. גם עודף של ויטמין D גורם לאותן הבעיות שגורם החסר, פגיעה בעצמות ובתגובה החיסונית".

פרופ' רז מבהירה כי "ויטמין D מאפשר לסידן לעשות את העבודה שלו ולשמור על צפיפות העצם. לכן הוא חשוב ועודפים בו פוגעים בצפיפות העצם. גם בדבר טוב לא צריך להגזים".

כדי לדעת אם יש לנו את הכמות הנצרכת של הויטמין נוכל ללכת לבדיקות בקופת החולים, וכאן מעירה פרופ' רז כי יש הבדל בתחשיב יחידות המידה של הויטמין בין קופת חולים כללית לשאר הקופות. בעוד בכללית הערך התחתון הוא 75, בשאר הקופות המספר הוא 30-32, "אם הנתון נמוך יותר זה סימן שחסר".

"אם יש מחסור לוקחים את התוסף", אומרת רז ומדגישה כי היא עצמה נותנת את התוסף בהתאם לתוצאות הבדיקה המאפשרת לדעת מהי הכמות המדוייקת של יחידות הויטמין אותן צריך כל אדם.

האם יתכן שמישהו יגלה שיש לו יותר מדי מהויטמין? לדברי רז מדובר במקרים נדירים ביותר ו"באופן עקרוני זה יכול להיות רק אם הוא לוקח יותר מדי ויטמין. באופן טבעי זה לא קורה".

עוד מעירה פרופ' רז ומציינת כי "יש הרבה אנשים שחושבים שבמוצרי חלב יש ויטמין D, אבל זה לא נכון. במוצרי חלב אין ויטמין D אלא אם כן הוסיפו אותו למעט. חברות מתחילות להוסיף ויטמין D והן כותבות על המוצר את זה במפורש".