הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיצילום: יח"צ

ביום ראשון הקרוב, יציין הרב ד"ר רצון ערוסי רבה של קרית אונו את השנה ה-30 לכנס המשפט העברי ודיני ממונות שייסד עוד כשנבחר למועצת הרבנות הראשית, מתוך מטרה להנגיש ולקרב את המשפט העברי בעיקר בשל השימוש ההולך וגובר במשפט הכללי.

"עברו עלינו תקופות שונות. בראשית קום המדינה היינו בהלם. הרב הרצוג זצ"ל כששמע שמשפט המדינה יהיה מבוסס על המשפט המנדטורי והעותמאני ודחקו את המשפט העברי לשוליים שבשוליים הוא אמר שזה מרשם להתבוללות", מספר הרב ערוסי לערוץ 7.

לדבריו, "לאחר מכן הציונות הדתית ראתה אפשרות להשפיע על ידי חקיקה של חוקים המושפעים ממשפט התורה וגם בהכנסת שופטים דתיים למערכת. אין ספק שזה נתן את אותותיו במשהו. עם זאת, הניסיון מוכיח שמאחר ורוב השופטים במדינת ישראל וגם המחוקקים רחוקים מתורה ומצוות, מאוד קשה להניח משפט עברי מתאים שיכול להיות מתאים למציאות המודרנית".

הרב ערוסי מוסיף כי "השותפות עם המשפט העברי בדרך של השפעה בחקיקה או במערכת המשפט היא מוגבלת מאוד ולפעמים אפילו מסרסת ומזייפת. לכן, התובנה של להיום היא שצריך להחיות את המשפט העברי. כמו שאנחנו מתיישבים בכל חלקי הארץ כי אנחנו מאמינים בזכותנו על ארץ ישראל כך אנחנו צריכים לנהוג בענייני אמונות. כך אמר ד"ר יוסי ביילין שרחוק ממנו מרחק רב".

"אין שום סיבה שבדינים אזרחיים, להבדיל מפליליים, לא נתנהג לפי דברים שאנחנו באמת מאמינים בהם במיוחד כשאנחנו מחברים בין מדינה ותורה ועוזרים למערכת המשפטית. לקחנו את היוזמה לידיים ויש בתי דין לממונות שמשתכללים באורח ובשיטת הפסיקה".

הרב מביע אכזבה קשה מהתנהלות המערכת המשפטית. "היום, כשאנחנו צופים ורואים ואין מי שיכול להתעלם, שהקודקוד המשפטי של מדינת ישראל – בית המשפט העליון – נתן לעצמו סמכות שלא ניתנה לו בחקיקה להיות בית משפט לענייני חוקה. הוא קובע סולם ערכים לא יהדותי לחלוטין. הוא חוטא אפילו לחוקי היסוד שאומרים שמדינת ישראל היא מדינה יהודית דמוקרטית. בית המשפט מטה את כל הכף לדמוקרטית ולא מוצא את האיזון המתאים בין יהודית ודמוקרטית".

"בנוסף רבים מהשופטים כיום, במיוחד בעליון, מנותקים משורשים יהודיים וממסורת ישראל, ופסיקותיהם מושפעות מהשקפת עולמם האישית. כתוצאה מכך תהליך החילון של מדינת ישראל הולך וגובר ולא ירחק היום שזו תהיה מדינה לאזרחיה ולא מדינה יהודית", הוא מוסיף.

"לכן", אומר הרב ערוסי, "אין לנו צל של ספק, שהכנסים שלנו שהניבו פירות טובים שבאמת הראו שהמשפט העברי הוא ישים, מודרני, שניתן לחבר בין רבנים ומדינת ישראל ואכן צריכים להאמין בחזון הגדול שיגיעו ימים שאחינו שרחוקים ממצוות יתפכחו ויבינו שבלי משפט עברי זו תהיה מדינה – לאזרחיה. רק חיבור למשפט העברי יבטיח את זהותה היהודית של מדינת ישראל".

הכנס השנה יעסוק במגוון נושאים סביב מגפת הקורונה - חיסוני הקורונה בשבת, תשלום לגן ילדים ששבת בזמן הסגר, מחויבות השלטון לבריאות הציבור גם במחיר פגיעה כלכלית, תשלום שכירות בית עסק שנסגר מחמת הקורונה, חובת המעסיק בתקופת הקורונה, דינו של מאומת קורונה שהדביק את עמיתו ועוד נושאים רבים.

"כמו בכל שנה אנו בוחרים נושא אקטואלי – ואין אקטואלי השנה יותר ממגיפת הקורונה – ואנחנו נעסוק בהיבטים המשפטיים השונים של המגיפה. נדבר על עניין החיסונים בשבת, שהרי מה יש לנו יותר מקדושת החיים שאנחנו מחייבים חיסון, שלא לסכן את הזולת. אלו היבטים משפטיים נרחבים", אומר הרב ערוסי.

לדבריו, "יהיו לנו למעלה מ-30 הרצאות בצורה דיגיטלית שישודרו גם בערוץ 7 והן יופיעו גם בצורה כתובה כדי שכל אדם יוכל להפיק את מלוא התועלת מהכנס. המטרה שלנו היא להראות שמשפט התורה הוא משפט חי ותוסס וצריך להלביש אותו מחלצות חדשות על מנת ליישם אותו".

הרב מאמין שמתקרבת תקופה שבה הישראלים יבקשו לחזור אל המשפט העברי. "לאחרונה מדינת ישראל הכניסה שינויים בתקנות של סדרי הדין. ובין היתר יש בתקנות האלה דברים אשר יגרמו לכך שרק עשירים יוכלו להתמודד במשפט. כך למשל, זכות הערעור האזרחי תהיה כרוכה בהפקדת ערובה של עשרות אלפי שקלים. זה יוצר איפה ואיפה במשפט הכללי. זו אולי הקלה לשופטים, אבל פגיעה במתדיינים".

"אצלנו אין דבר כזה. אם הדבר הזה אכן יצא אל הפועל אותם מתדיינים שמבקשים לערער יבואו אלינו. בקרוב יגיעו הימים שיבקשו וירצו את המשפט העברי", הוא מסכם.