הרב שלמה סובול
הרב שלמה סובולצילום: גיא טייב

הפרשה שלנו, פרשת תרומה שאותה נקרא השבת בבית הכנסת, פותחת את פרשיות ציווי ועשיית המשכן.

450 פסוקים, בארבע פרשות. אמנם הכלים שנעשו לצורך המשכן שמשו גם בבתי המקדש אך מבנה המשכן עצמו היה רק במדבר ובכניסה לארץ עד הקמת בית המקדש. בשילה כבר היה מדובר במבנה אבנים ללא תקרה ועדיין השתמשו ביריעות המשכן לגג. אם כן נותר לשאול מה ראתה התורה להאריך כל כך בנושא עשיית המשכן שהוא לכאורה מבנה זמני בלבד?

התשובה לכך היא שהמשכן הוא שורש לשני בתי המקדש שהיו אחריו, וכן לבית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו. לכן, כאשר לומדים את פרשיות המשכן יש לעיין בהם מתוך הבנה שאותו משכן זמני גונז בתוכו יסודות נצחיים. מתוך הבנה זו ננסה ללמוד מהמשכן את היחס הנכון ליופי.

יש כיום אפשרות במחשב לערוך סיור וירטואלי במוזאונים. דרך תוכנה במחשב אנחנו 'טסים' ליבשת, למדינה, לעיר ואז מתמקדים בבניין ונכנסים לביקור בתוך המוזאון. בואו ננסה להצטרף למסע דומה אל המשכן. אנו מגיעים למדבר סיני ובין החולות רואים מחנה אוהלים, ובמרכז המחנה יש אוהל עם יריעות בד, אמנם יריעות יפות ומיוחדות אבל עדיין אוהל.

אנחנו נכנסים לאוהל ורואים עצי שטים שעליהם מונחים היריעות. עצי השטים נמצאים באדני כסף. בתוך חצר האוהל יש מזבח מנחושת. כשנכנסים פנימה רואים שולחן מנורה ומזבח עשויים מזהב. ובחדר הפנימי ביותר יש ארון מצופה זהב מבחוץ ומבפנים כשעליו כפורת וכרובים.

מבנה המשכן הוא שכלפי חוץ יופיו לא בולט, אך ככול שנכנסים פנימה יותר ויותר רואים את יופיו המרהיב. הדבר בא ללמד אותנו שיופי צריך להיות קודם כל בפנים. התורה יכלה לצוות שגם מבחוץ נצפה את המשכן בזהב, אך בכוונה היא לא עשתה כן, כדי ללמד אותנו שהפוקוס צריך להיות על הפנים ולא על החוץ.

בעולם המודרני הרבה פעמים ההשקעה היא על החוץ ולא על הפנים. כל אחד ואחת יכולים לחשוב עם עצמם: כמה שעות האדם משקיע כדי להצליח בעבודה שלו ובקריירה שלו, וכמה שעות הוא משקיעה בזוגיות שלו ובילדיו. כיצד אדם מתלבש ומתבשם כאשר הוא הולך לעבודה או לאירוע, וכיצד הוא מתלבש ומריח בביתו ליד בת הזוג שלו. כמה שעות אדם משקיע סביב הכושר שלו והאוכל שלו, וכמה שעות הוא משקיע בתיקון המידות בתפילה ובלימוד תורה. התורה מחנכת אותנו לשנות את סדרי העדיפויות, ולהפנים שעיקר החיים הם הפנימיות.

לסיום, נחדד נקודה שקשורה במיוחד לדורנו דור של גאולה: כל האמור לעיל נכון לגבי המשכן, אך הנה בבית המקדש לא רק הפנים היה יפה אלא גם חיצוניות של בית המקדש הייתה מאוד מרשימה. הסיבה לכך היא שאכן האידיאל שאליו צריך להגיע בארץ ישראל הוא שהיופי הפנימי מתבטא גם ביופי החיצוני.

בגלות היינו בהישרדות ולכן לא הייתה אפשרות וזה גם לא היה המקום הנכון ליופי חיצוני. אך כשחוזרים הביתה לארץ הקודש אנו חפצים שהיופי הפנימי יתגלה גם בחוץ. אך מבנה המשכן מלמד אותנו שעד שנגיע לעת המאושרה של שלמות הפנימיות והחיצוניות, הפנימיות קודמת חשיבותה לחיצוניות.

שנזכה בקרוב לגאולה שלמה שבה יתגלו כל כוחותינו בשלמות, הן בפנימיות והן בחיצוניות, הן בפרט והן בכלל.

הרב שלמה סובול הוא ראש מרכז רבני ברקאי ורב קהילת שערי יונה מנחם במודיעין