ילדים יהודים במחנה מעבר בתימן ערב עלייתם לארץ בשנת 1949
ילדים יהודים במחנה מעבר בתימן ערב עלייתם לארץ בשנת 1949צילום: ELDAN DAVID, לע"מ

הממשלה תאשר היום החלטה היסטורית לפיצוי כל המשפחות שילדיהן נעלמו בפרשת חטיפת ילדי תימן. הפיצוי יעמוד על סך של בין 150 ל-200 אלף שקלים, כך מדווח העיתון 'ישראל היום'.

ההצעה תוגש על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ וצפויה להתקבל ברוב מוחץ. מדובר בהחלטה דרמטית, שכן מעבר לפיצוי מדובר בלקיחת אחריות ממסדית ראשונה מסוגה באחת הפרשות העגומות שידעה המדינה וממשיכה להוות פצע פתוח בחברה הישראלית.

על פי ההצעה, "ממשלה ישראל מביעה צער על האירועים שהתרחשו בימיה הראשונים של המדינה, ומכירה בסבלן של המשפחות אשר ילדיהן היו חלק מפרשה כאובה זו". כחלק מלקיחת האחריות מוצע כי בני המשפחות שנקבע באחת משלוש הוועדות שעסקו בפרשה (ועדת חקירה לגילוי ילדי תימן, הוועדה לבירור גורל ילדי תימן הנעדרים וכן ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים מבין עולי תימן בשנים 1954-1948‬) שילדם נפטר או שלא נודע גורלו, יוכלו להגיש בקשה לפיצוי כספי בין יוני לנובמבר השנה.

מדובר בהוריו או באחיו של אותו ילד, ומשום הזמן הרב שחלף, ומרבית ההורים נפטרו, יהיו רשאים גם יורשיו של אותו בן משפחה להגיש את הבקשה. הצעת ההחלטה מחלקת את סכום הפיצוי על פי הנסיבות: ‭ 150‬ אלף שקלים במקרה שהילד נפטר אך לא נמסרה למשפחה את סיבת הפטירה, או מקום קבורתו לא אותר או שאותר באיחור ניכר. או ‭ 200‬ אלף שקלים במקרה שלא נודע מה עלה בגורל הילד. הפיצוי הוא לכל ילד, כך שמשפחות שבהן יותר מילד אחד נעלם, יקבלו פיצוי בעבור כל ילד בנפרד. קבלת הפיצוי תחייב בקבלת הודעה בכתב כי המשפחה מוותרת על כל תביעה כספית בעניין הפרשה. בסך הכל המדינה הקצתה 162 מיליון שקלים לפיצוי המשפחות. המדינה מכירה, כך נכתב בהצעה, כי "אין בכוחו של מתווה כספי באשר הוא להביא מזור לסבל שנגרם למשפחות".

ביולי 2017 פורסמו בישראל לראשונה עדויות לניסויים בילדים חיים ועדויות העשויות לאשש חטיפת ילדים מתוך הפרוטוקולים של ועדת החקירה הממלכתית ותמונות של ניסויים לכאורה, שלא נראו מעולם.

יאיר דוידי, שאחיו ציון בן חצי שנה נעלם, סיפר: "אנחנו מאוד מופתעים מההחלטה הזו כי חיפשנו אמת ולא כסף. לא באנו לבקש כסף. ההורים שלי ז"ל כבר לא בחיים אך הצוואה שלהם היתה לא להפסיק לחפש אותם. זה לא נותן שום דבר משום שזה לא שופך אור על מה קרה. אנחנו רוצים לדעת מה קרה עם הילדים האלה. הדבר היחידי שכן השתנה, זה שהמדינה קיבלה אחריות לנושא הזה".

ח"כ לשעבר נורית קורן, שהיתה יו"ר הוועדה לחקר האמת בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן מסרה בתגובה: "המאבק העיקש שלי להסיר את החיסיון על חומרי החקירה והקמת הוועדה המיוחדת לפרשה, נושאים סוף-סוף פירות. אין לי ספק שמדובר בתוצאה של עבודה קשה ומחויבות שלי כלפי יהודי תימן. כחברת כנסת ניהלתי משא ומתן אינטנסיבי עם לשכת ראש הממשלה ועוה"ד אבי ליכט למען המשפחות. התזמון מרגש במיוחד, לנוכח הצלחה נוספת השבוע, החזרתי ספר שנגזל ממשפחה שעלתה מתימן. אמשיך ואפעל למען המשפחות".