הרב מנחם קופרמן
הרב מנחם קופרמןצילום: באדיבות המצולם

איך אמר פעם הרב חיים נבון? יש מצוות עם רייטינג, ויש כאלה שאין להם. בדרך כלל, משלוח מנות הוא שק החבטות של מצוות פורים.

כל שנה יוצאות קריאות חדשות: לצמצם משלוחים, נמאס מבונבוירות, צדקה במקום ממתקים, כרטיסים במקום משלוחים, לתת רק לשני שכנים וזהו, משלוח ציבורי של כולם במקום אישי, אזהרות מהרעלת סוכר וגם סרט של אנדרדוס על המשלוח שחוזר אליך בחזרה.

כל זה נובע מתחושה ש"משלוח המנות" יצא קצת מפרופורציה, ואנחנו מנסים לצמצם אותו לטובת דברים אחרים "יותר חשובים" ו"נעלים".

אבל הרשו לי לומר: בפורים הזה, שנת תשפ"א, משלוח מנות זו המצווה הכי חשובה שאתם יכולים לקיים. בניגוד לשנים רגילות, השנה מצוות משלוח מנות מקבלת חשיבות מיוחדת.

בפורים הזה, כשאנחנו משלימים כמעט שנה שלמה של ריחוק חברתי, אני חושב שדווקא המצווה של "משלוח מנות" מקבלת משמעות מיוחדת ונעלה.

במשך השנה האחרונה – וזה עדיין ממשיך - אנחנו "עם מפוזר ומפורד"; הקהילות שלנו התפזרו בכל רחבי השכונות או היישובים, כאשר הרבה מאיתנו איבדנו את הקשר הקרוב והרצוף עם הרבה מאוד אנשים, ואפילו חברים טובים.

והנה מגיעה מצוות "משלוח מנות" שמאפשרת לנו לתקן בדיוק את זה: "משלוח מנות איש לרעהו כפשוטו: להיות כאן אחד בשביל השני, לקרב בין אנשים, לחדש את הקשר, לחמם את הלב.

צלחת או סל עם נייר צלופן שבתוכו כמה מאכלים או ממתקים, הם רק האמצעי. המטרה האמיתית היא עצם "המשלוח", היחס, החיוך, והסאב-טקסט שמאחוריהם: "אני חושב עליך", "לא שכחתי אותך", "למרות שעבר הרבה זמן, אני מתגעגע למפגשים שלנו".

משלוח מנות הוא ההזדמנות שלנו להגיע אחד לבית של השני, במינימום סיכון, עם ריחוק פיזי, לחצי דקה (אין צורך להתעכב), ויחד עם זה, במעשה קטן פשוט להעביר כל כך הרבה חום, אהבה וקרבה.

תחשבו שנייה: את מי לא ראיתם הרבה זמן? את מי אנחנו לא פוגשים? מי נמצאת לבד בחודשים האחרונים? מי היה הרבה פעמים בבידוד? ממי לא שמעתם כבר תקופה?

לכו על זה! "משלוח מנות" – זוהי מצוות היום בשנת תשפ"א.

הרב מנחם קופרמן הוא רב קהילת "אהבת ציון" רמת בית שמש