הרב אברהם קריגר
הרב אברהם קריגרצילום: חזקי ברוך

הרב אברהם קריגר, ראש מכון 'שם עולם' לחקר זכרון השואה, מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 למבצע המשותף למכון, לאיגוד רבני קהילות, לערוץ 7 ולתנועת אריאל לחלוקת משלוחי מנות לניצולי שואה וקשישים בודדים.

"תמיד יש בקרב ניצולי השואה מי שסובלים מבדידות משמעותית יותר. לחלקם אין משפחה ולחלקם שיש משפחה לרוב מדובר במשפחות קטנות וחלקן לא בארץ. בוודאי שבימים הללו של הקורונה הבדידות הרבה יותר מעיקה ומורגשת בקרב אותם ניצולי שואה, ומבצע שכזה, שנרתמים אליו יחדיו כמה ארגונים בהובלת איגוד רבני הקהילות נותן מעט שמחה ואור מיוחד בחודש אדר ובימי הפורים".

על התחושות בקרב המקבלים במבצעים מהסוג הזה מספר הרב קריגר מניסיון העבר: "בעבר קיימנו יוזמות ברוח זו והניצולים לא ידעו איך להודות על אותה תשומת לב מעבר לשיח". על הצפוי בחג הפורים המתקרב הוא אומר: "נשאיר להם את המשלוח ליד הדלת. יש ניצולים שמן הסתם יימנעו מלשוחח, אבל תהיה להם תחושה שמישהו מתייחס אליהם גם בימים הסגורים הללו".

הרב קריגר מדגיש כי "בחגים אצל ניצולי השואה הזיכרונות מציפים שבעתיים כי ההעדר והזיכרון של האבדן ממה שהיה להם בגיל הצעיר, משפחה שחוגגת יחד בשמחה שהלכה ונעלמה, כל זה צף, ופתאום יש אור כאשר מישהו זר ולא מוכר נותן להם חמימות מיוחדת".

הרב קריגר מספר על היענות רבה של מתנדבים למשימת חלוקת המשלוחים, ובמקביל התגייסות של ארגונים שונים על מנת למסור את כתובותיהם של הזקוקים לקבלת משלוחים. "קשה להשיג את השמות של ניצולי השואה מעבר למאגר שיש לנו. פנינו לארגוני יוצאי ערים מסוימות, כי הארגונים שמחזיקים את השמות פחות מעוניינים לחלוק את השמות. כשפנינו לארגוני יוצאי ערים הם הבינו את ההיענות ושיתפו פעולה".

על השאלה אם אין חשש לפגיעה בפרטיותם של ניצולי השואה מדגיש הרב קריגר כי "אחת הבעיות הקשות יותר היא רשימות המיילים שלהם, ואנחנו לא מבקשים את הרשימות הללו. אנחנו מגיעים לאנשים הביתה ומי שלא רוצה לא יפתח את הדלת. אנחנו נזהרים שלא לפנות למאסה של שמות אלא לארגונים שיכולים לעדכן את הניצולים במבצע שמתקרב".

עוד מספר הרב קריגר על התגובות שקיבלו הוא ומתנדבים נוספים במבצע דומה שהתקיים בחנוכה: "בחנוכה באנו לניצולי שואה והבאנו מארז דמוי סביבות וחנוכייה עם נרות. לא הלכתי באותה הזדמנות לבתים פרטיים של ניצולי שואה, אלא לבית אבות בנתניה ושם ביקשנו מההנהלה שאנחנו לא רוצים לשבת עם הניצולים יחד אלא ללכת אליהם לחדרים הספציפיים ולהיכנס לחדרים. זו הייתה הפתעה עבורם כי זה משהו מאוד פרטי ולא בלובי של אותו בית גיל שלישי שאז מאבדים את ההיבט האישי. נכנסתי לכמה מהחדרים והרצון שלהם לשתף במספר מילים על המקום ממנו הם הגיעו ומה הם איבדו בתקופת השואה ואיזה אור זה נותן להם שהגענו, זה חנק אותנו".

ומי שעוד ירוויח מאירוע חלוקת השלוחים הם המתנדבים שרובם צעירים, חלקם חניכי ומדריכי תנועת אריאל, שיחוו את המפגש הבלתי אמצעי עם ניצולי השואה. "הם גם יחוו את עניין משלוח המנות איש לרעהו והאהבה והרעות, וגם הם הולכים לקבל כפל כפליים, הם הולכים לקבל מפגש נדיר עם ניצולי שואה ולקבל באופן מאוד אישי כמה מילים ואולי גם סיפור אישי, אם יהיו עוד כמה דקות. זה יעזור גם למתנדבים להיות עדים ראשונים משמיעה של ניצולים"

להשתתפות במבצע לחץ כאן