שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודהצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של מגן ישראל אומרת לערוץ 7 כי ללא הגבלות בפורים יש חשש כבד להדבקה משמעותית בקורונה.

"ראינו בפורים הקודם שהיו התקהלויות רבות וכתוצאה מזה גם הדבקה והתפרצות של המגפה. בפורים הזה אנחנו נמצאים במקום אחר משני היבטים: יש הרבה יותר מחוסנים אבל גם מוטציות שונות שמדבקות הרבה יותר וכל התקהלות ומגע בין אנשים יכולים להביא להתפרצות", מסבירה גרינפלד.

לדבריה, "אנחנו נמצאים במקום מאוד עדין באיזון שבין מחוסנים לבין מדביקים ותחלואה קשה וצריכים לשמור שהתחלואה לא תעלה. ראינו ירידה מאוד יפה בהדבקה בשבועיים האחרונים כתוצאה מההגבלות, הסגר והמחוסנים, אבל עלינו לשמור שלא תהיה שוב התפרצות. אם יהיו כעת התקהלויות, מסיבות וטישים, גם אם יש הרבה מחוסנים – אותם אנשים שהתחסנו כן יכולים להעביר את הנגיף. לכן אנחנו צריכים לשמור בפורים הזה כדי שנוכל להמשיך לפתוח ולחגוג את פסח בצורה שאנחנו מקווים לה".

ביממה האחרונה נרשמה עלייה בנתוני ההדבקה אחרי ימים ארוכים של ירידה. ד"ר גרינפלד אינה מופתעת. "אנחנו רואים עלייה בתחלואה ועלייה במקדם ההדבקה שחזר לעלות אחרי ירידה. אנחנו יודעים שהיא נובעת מפתיחת הסגר בשבוע שעבר. אנשים יותר נפגשים אחד עם השני ואנחנו צופים לעוד עלייה קלה בגלל פתיחת המשק השבוע. לכן אנחנו אומרים, בואו נראה מה ההשפעה של הפתיחה.

''את ההשפעות אנחנו רואים רק אחרי עשרה ימים ולכן אנחנו צריכים להמתין עוד, לעבור את פורים בלי התקהלויות, לא לפתוח עוד את מערכת החינוך. צריך לראות את ההשפעות ולקבל החלטות בהמשך ואנחנו מקווים שבימים הקרובים עוד אנשים יתחסנו".

"אנחנו רוצים להגיע למקסימום חיסון באוכלוסייה מעל גיל 16. המשמעות של החיסון היא ירידה משמעותית במספר החולים ובחולים הקשים. מי שמתחסן מגן על עצמו, על האנשים סביבו ולכולנו שנוכל לחזור לשגרה באופן הכי מהיר".

היא מספרת איך יראה העוצר בסוף השבוע אם אכן יאושר. "אנחנו ממליצים שהוא יהיה דומה בכללים לסגר – כל אחד יהיה בביתו ולא יתארח בבית אחר, מגבלה של יציאה למרחק של עד אלף מטרים מהבית – כשהמטרה היא למנוע את ההתקהלויות. היינו מאוד רוצים לחגוג את פורים עם חברים ומשפחה, אבל השנה צריך לחוג את החג במסגרת המשפחה הגרעינית בבית".

לדעתה גם ריפיון משמעותי בהקשבה להגבלות דווקא בקרב המחוסנים. "אנחנו רואים שתי מגמות: ברגע שפותחים אנשים מרגישים שצריך לפתוח עוד ומותחים את הגבולות כמה שיותר וזה מדאיג. גם לגבי החיסון אנשים אומרים לעצמם שאם הם מחוסנים אפשר לעשות הכל. צריך להבין שגם החיסון, עם כל האפקטיביות שלו, עדיין לא ברור עד כמה המחוסן יכול להידבק או להדביק אחרים בלי שהוא יודע מזה. לכן, כל עוד יש תחלואה ומעל 4,600 חולים נדבקו ביממה האחרונה, גם מי שמחוסן צריך להיזהר ולשמור על כל המגבלות ובמיוחד עטית מסכות".

ד"ר גרינפלד מתייחסת גם למוטציה הדרום אפריקאית שמעוררת דאגה במערכת הבריאות. "המוטציה הדרום אפריקאית כנראה מדביקה כמו הבריטית. מבחינת תחלואה קשה אין לנו מידע שהיא גורמת לכזו. לגבי החיסון אנחנו יודעים שהוא יעיל אבל לא ב-95% כמו היעילות מול המוטציה האחרת. זה מדאיג ואנחנו מנסים להגביל את התפשטות המוטציה הדרום אפריקאי. מבוצעות פעולות מאוד מדוייקות לאיתור מאומתים עם המוטציה הזו, קטיעת שרשראות ההדבקה ומנסים לצד זאת לעצור התפשטות גם של מוטציות אחרות".