כלכלת קורונה
כלכלת קורונהצילום: ISTOCK

דודי רזניק, אסטרטג בלאומי שוקי הון, מעריך שכלכלת ישראל יכולה להיות אופטימית לגבי היום שאחרי משבר הקורונה.

"נתוני הצמיחה של שנת 2020 שהתפרסמו באחרונה אולי לא היו טובים אבסולוטית, אבל בהחלט טובים השוואתית על רקע הירידה בתוצר ברוב המוחלט של העולם. אמנם המספרים קצת משקרים כי יצוא שירותי ההייטק העלה את התוצר לרמה גבוהה אבל לעומת זאת הצריכה הפרטית ירדה משמעותית מה שמלמד על ירידה ברמת החיים", אומר רזניק לערוץ 7.

לדבריו, "עם זאת, צריכים להיות אופטימיים, כי מהלך החיסונים בישראל יעיל ומהיר ונראה שהמשק בשלבי פתיחה די משמעותיים ובהנחה שהתחלואה לא תחזור ותעלה אפשר להסתכל קדימה באופטימיות. אנחנו מעריכים שתוך תקופה לא יותר מדי ארוכה נראה כאן פעילות כלכלית כמעט שגרתית למעט בענף התיירות שהוא יחזור בצורה איטית יותר".

רזניק מתייחס גם להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית במשק חודש נוסף על כנה ברמה של 0.1%. "הריבית נמצאת ברמה הנמוכה ביותר של אי פעם והיא צפויה להישאר שם לתקופה די ארוכה, להערכתי היא לא תשתנה לפני סוף 2021 וכנראה גם לא במרבית 2022".

"בנק ישראל רואה אופטימיות בפתיחת המשק והחזרה לשגרה ומצד שני הוא מביט בדאגה מסויימת על התחלואה ועל הסיכונים ולכן הוא לא חוזר למדיניות מוניטרית שגרתית, שומר על הריבית נמוכה, ממשיך לבצע רכישות של אגרות חוב ממשלתיות בשוק ולרכוש דולרים כדי למתן את התחזקות השקל מתוך הערכה שייקח זמן עד ליציאה מוחלטת מהמשבר", הוא מוסיף.

דודי רזניק מתייחס גם למצבו של השקל שאחרי התחזקות משמעותית מול הדולר - נחלש בשבועות האחרונים. "אחרי שהשקל התחזק בשנה שעברה כמעט לרמה של 3.10 שקלים לדולר, בנק ישראל יצא בינואר עם תוכנית רכישות דולרים של לפחות 30 מיליארד דולרים השנה ובחודש האחרון רכש ל-7 מיליארד דולרים שזה סכום חסר תקדים, השקל נסוג והגיע לרמה של כ-3.30 שקלים לדולר. נראה שזו הרמה שבה הוא נמצא כרגע אבל צפויה הרבה תנודתיות בהמשך השנה גם בגלל שאלת המשך התחלואה וגם בשל התנהלות שוקי ההון בעולם".