בורקה. למצולמות אין קשר לידיעה
בורקה. למצולמות אין קשר לידיעהצילום: ISTOCK

שוויץ בדרך לאסור על כיסוי פנים מוסלמי במקומות ציבוריים.

אזרחי שוויץ יצביעו מחר במשאל עם על הצעת חוק שקובעת כי נשים מוסלמיות לא יוכלו לעטות כיסוי פנים מלא מחוץ לביתן, בהצעת חוק שגוררת ביקורת חריפה מצד ארגונים מוסלמים שטוענים כי מדובר ב"הצעת חוק גזענית".

הצעת החוק שהוגשה על ידי מפלגת הימין הקיצוני "מפלגת העם" קובעת כי הנשים המוסלמיות לא יוכלו לכסות את פניהן בחנויות, משרדים או בכל מקום ציבורי אחר. מי שתעשה זאת, עלולה לספוג קנס של 10,000 פרנק שוויצרי (9000 יורו).

ההצעה זוכה על פי הסקרים האחרונים לרוב זעום, וההערכה היא כי ההצעה אכן תעבור ותהפוך לחוק מחייב. בימים האחרונים הופיעו ברחובות שוויץ כרזות רבות המציגות נשים עם כיסוי פנים מלא כאשר רק העיניים ניבטות מהן, לצד הכיתוב "עצור את האיסלאם הקיצוני!" וכן "לעצור את הקיצוניות!". לעומתם, הופיעו גם כרזות של מתנגדי החוק עליהן נכתב "לא לחוק אבסורדי, חסר תועלת ואיסלאמופובי".

ז'אן לוק אדור, דובר מפלגת העם השוויצרית, אמר בראיון לסוכנות הידיעות AFP לקראת משאל העם ביום ראשון כי "זו שאלה של ציוויליזציה. גברים ונשים חופשיים מציגים את עצמם עם פרצופים לא מכוסים. זו צורה קיצונית של האיסלאם. למרבה המזל, אין הרבה נשים הלובשות בורקה בשוויץ, אך כאשר קיימת בעיה אנו מתמודדים איתה לפני שהיא יוצאת משליטה".

עם זאת, ארגונים מוסלמיים ביחד עם ארגוני נשים מתנגדים להצעת החוק שתעלה למשאל עם מחר. "מלבד היותו חסר תועלת, הטקסט הזה הוא גזעני וסקסיסטי. זה לא מקובל שבשנת 2021 בחוקה השוויצרית יהיה סעיף האוסר על נשים ללבוש מה שהן רוצות. איסור לבישת בורקה לא נעשה עבור נשים, אלא נגדן. בין אם אנחנו בחצאית מיני או בורקה, מה שאנחנו רוצות זה להיות מסוגלות לעשות את הבחירה בעצמנו", אמרה אינס אל-שייח, דוברת ארגון מוסלמי פמיניסטי לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.